Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-22, 20:52
  #1
Medlem
banantjuvens avatar
Hej! Jag går på diet och har börjat med en ny grej på senare tid, jag tycker det funkar bra men vet inte om det är bra eller dåligt för min muskulatur.

Min vardag ser ut såhär. Jag vaknar 05:45. Börjar jobbet 06:30 och har frukost på jobbet vid 08:30. I en månads tid har jag hoppt frukosten innan jobbet helt och sveper endast i mig 1.5-2 skopor BCAA vilket motsvarar ungefär 15-20 gram. Därefter äter jag cirka 50 gram protein vid frukosten på jobbet. Anledningen till detta är att jag inte vill äta dubbla frukostar och på så sätt håll ner kcalintaget.

Vad säger ni om detta? Blir jag katabol de första timmarna på jobbet? Tror ni detta har negativ inverkan på min muskeltillväxt? Är det någon som kör efter ett liknande koncept? Tacksam för era synpunkter!
Citera
2016-11-22, 21:32
  #2
Medlem
Det är absolut inga problem och det kommer inte påverka din muskeltillväxt bortsett från det att du får i dig mindre kalorier än om du hade ätit dubbel frukost vilket kan påverka tillväxten im du inte kompenserar för dom kalorierna senare under dagen. Det är det totala dagsintaget som räknas i slutändan.

Men varför BCAA istället för EAA?
__________________
Senast redigerad av fbaff 2016-11-22 kl. 21:37.
Citera
2016-11-22, 21:42
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banantjuven
Hej! Jag går på diet och har börjat med en ny grej på senare tid, jag tycker det funkar bra men vet inte om det är bra eller dåligt för min muskulatur.

Min vardag ser ut såhär. Jag vaknar 05:45. Börjar jobbet 06:30 och har frukost på jobbet vid 08:30. I en månads tid har jag hoppt frukosten innan jobbet helt och sveper endast i mig 1.5-2 skopor BCAA vilket motsvarar ungefär 15-20 gram. Därefter äter jag cirka 50 gram protein vid frukosten på jobbet. Anledningen till detta är att jag inte vill äta dubbla frukostar och på så sätt håll ner kcalintaget.

Vad säger ni om detta? Blir jag katabol de första timmarna på jobbet? Tror ni detta har negativ inverkan på min muskeltillväxt? Är det någon som kör efter ett liknande koncept? Tacksam för era synpunkter!

Katabol? Gamla myter om kost som ploppar upp igen...
Du behöver inte tänka på sådant utan bara uppfylla proteinbehovet över dagen.
Citera
2016-11-22, 21:44
  #4
Medlem
jpettersson1991s avatar
BCAA som förövrigt inte gör något på muskeltillväxten, resten av de essentiella aminosyrorna behövs för att stimulera proteinsyntesen. Du kan lika gärna dricka vatten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback