Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-11-23, 13:51
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zase240
Du får förklara, hur ljuger kalla fakta? Tandläkare och tandhygienister tar extra betalt för något som inte behövs. Min vän var hos en tandläkare och han betalade för en massa hål som inte fanns, hur fan ljuger försäkringskassan?

Du stör dig för att du är antingen en skojare själv, skitsnackare!

De tar inte extra betalt, de nyttjar de koderna försäkringskassan ger. Ibland fel koder absolut, men priset blir detsamma för dig. Använder de flera koder blir det oftast billigare för dig som kund, det är inte så att du skulle ha betalat 300kr mindre egentligen om en kod tas bort. För pengarna för tidsåtgången för en behandling ska in. Då kan de istället höja en annan kod, men då mister du också procent i avdrag från försäkringskassans högkostnadsskydd och du får betala mer. Så vill du t.ex betala 700kr för 3 koder, eller 900kr för två koder? Då slipper du ju den där "onödiga" koden. För kliniken är det skitsamma, de får in samma pengar som behandlingen kostar ändå. Detta görs FÖR DIN SKULL. Dessutom har de skyldighet enl lagar och bestämmelser att informera om vissa saker. Det man kan störa sig däremot på är vad det står på åtgärdskoden! Speciellt om man inte ville ha någon instruktion. Be dem välja en annan kod eller att de höjer en annan.

Men med din IQ-nivå har du antagligen inte förstått detta utan litar blint på ett vinklat TV-program. Har du frågat din tandläkare/tandhygienist? Gör det, de kan säkert förklara sakta så du förstår. Rötägg finns precis som i alla branscher, men jävligt långt ifrån alla. Däremot älskar TV att ta till ytterligheterna, annars blir det ju ingen bra TV eller hur? Ungefär som i "fuskbyggarna", där endast ena sidan av myntet framkommer. Sen att många "drabbade" husägare ljuger reportrarna rakt i ansiktet och ett par av byggarna skickar in "bevis" för sin sak, i form av t.ex e-post mellan företag och kund struntas blankt i. För det blir inte bra TV. Och det går ju inte att börja om när nya bevis framkommer, då är ju programmet redan redigerat och klart. Och utgångsvinkeln att "nu jävlar ska vi sätta dit alla fuskande byggare!!" fallerar. De kunde hittat lika mycket om oärliga husägare, som ska ha och ha från diverse byggare.
Citera
2016-11-23, 15:07
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeltCP
Fan att jag såg denna tråden! Blev så jävla lurad förra gången jag va hos tandläkaren för några månader sen!

Skulle bara gjort en vanlig undersökning men sen mitt i allt så sa hon att hon skulle ta bort tandsten, okej tänkte jag för det ingick 10 minuters behandling i priset. Tro fan att när jag kommer ut och ska betala så kostade det 500 kr! Jävla fasoner! Svensk som jag är knöt jag näven i fickan bara och lovade mig själv att aldrig gå dit igen! Dom hävdade även att jag hade ett hål men det skall jag dubbelkolla efter denna tråden.

Detta var hos folktandvården i Skåne.
500 spänn för en tandläkare som undersöker och tar bort tandsten låter som ett ganska bra pris ändå?
Citera
2016-11-23, 16:57
  #15
Medlem
absques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
500 spänn för en tandläkare som undersöker och tar bort tandsten låter som ett ganska bra pris ändå?

kanske på de flesta ställen i världen men knappast i det landet som är nästan högst beskattat. Näe, tror nog jag kommer skippa fara till tandläkaren mer efter ens tandförsäkring löper ut. Ingen nytta har dom gjort de senaste 10 åren förutom att kosta pengar.
Citera
2016-11-23, 17:02
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
500 spänn för en tandläkare som undersöker och tar bort tandsten låter som ett ganska bra pris ändå?

Jag betalar runt tusenlappen för undersökning (ej röntgen), borttagning av tandsten och andra föroreningar på tänderna. Två gånger om året gör jag detta, och tycker fortfarande att det är värt pengarna.
Citera
2016-11-23, 18:37
  #17
Medlem
intespringas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absque
kanske på de flesta ställen i världen men knappast i det landet som är nästan högst beskattat. Näe, tror nog jag kommer skippa fara till tandläkaren mer efter ens tandförsäkring löper ut. Ingen nytta har dom gjort de senaste 10 åren förutom att kosta pengar.
Det är ju snarare så att tandvården drar in pengar åt landstingen än någonting annat.

Undersökning i Sverige bör ligga på kring 1000 kr (innan ev. ATB), är det mycket lägre än så kan man i princip anta slarv eller marknadsföringstricks där undersökningen är billig eller gratis men lagningen/depurationen/kariesinformationen är allt annat.
Citera
2016-11-23, 22:22
  #18
Medlem
Lillamig72s avatar
Undrar om det är den tandläkare i centrala Göteborg som en släkting till mig gick hos i flera år. Och fick fel behandling. Han upptäckte inte hål som fanns. Eller behandlade dom. Vilket gjorde att släktingen hade hela munnen full av karies. Blev en mycket dyr och smärtsam historia och utdragna tänder. Upptäcktes av den tandläkare som tog över efter att den usla gått i pension.
Citera
2016-11-24, 08:21
  #19
Medlem
Fd klinikchefen bor i Åsensbruk (Dalsland).

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6566228


Tidigare patienter i Mellerud, samt Åsensbruk bl.a.

http://sverigesradio.se/sida/gruppsi...rtikel=6564038
Citera
2016-11-24, 09:17
  #20
Medlem
HeltCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
500 spänn för en tandläkare som undersöker och tar bort tandsten låter som ett ganska bra pris ändå?

De 500 kr tillkom över det vanliga priset, hade 2 års sparad tändläkarbidrag så själva undersökningen + 10 minuters behandling skulle kostat 5-600 kr om jag inte minns helt fel vilket skulle innebära för min plånbok att jag fick lägga någon 100lapp på kalaset. Men när jag väl skulle betala så hade dom tagit 500kr extra betalt för själva tandstensborttagningen. Detta var inte avtalat utan hon bara sa "Jag ska bara ta bort lite tandsten" utan att säga att det skulle debiteras extra.

Givetvis hade jag inte skrivit detta inlägg om jag betalade 500 totalt. Det var förövrigt en tandhygienist.
__________________
Senast redigerad av HeltCP 2016-11-24 kl. 09:19.
Citera
2016-11-24, 12:00
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeltCP
De 500 kr tillkom över det vanliga priset, hade 2 års sparad tändläkarbidrag så själva undersökningen + 10 minuters behandling skulle kostat 5-600 kr om jag inte minns helt fel vilket skulle innebära för min plånbok att jag fick lägga någon 100lapp på kalaset. Men när jag väl skulle betala så hade dom tagit 500kr extra betalt för själva tandstensborttagningen. Detta var inte avtalat utan hon bara sa "Jag ska bara ta bort lite tandsten" utan att säga att det skulle debiteras extra.

Givetvis hade jag inte skrivit detta inlägg om jag betalade 500 totalt. Det var förövrigt en tandhygienist.

Är det någon som vet vem tandläkaren är?
Citera
2018-12-05, 18:54
  #22
Medlem
Mandelbrots avatar
Tandläkaren är nu misstänkt för brott. Del av artikel nedan.
Citat:
Kent Larsson behandlades av tandläkaren som nu misstänkt för brott. Senaste två åren har Kent Larsson tvingats söka tandvård 80-90 gånger och lagt ut tiotusentals kronor. Men besvären kvarstår.

P4 Väst kunde i dag avslöja att den tandläkare som felbehandlade hundratals patienter i Fyrbodal misstänkts för brott.
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7105993
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback