Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-11-22, 09:04
  #1
Medlem
VincentLels avatar
Det jag undrar är om butiker får höja priserna innan reor för att sedan ha en större prissänkning?

Har kollat på grafikkortet GTX 1070 ASUS strix och flera butiker som t.ex. Siba, Dustin och Webhallen har höjt priserna på detta kort från 420-509 kr. Kolla skärmdump:
https://i.gyazo.com/f00874aebfef5b63...0863682798.png

Känns ganska smart för att locka kunder med ökad rabatt, men får man?

Mvh
Citera
2016-11-22, 09:09
  #2
Medlem
Tror det har att göra med Trumps vinst att göra på något sätt. Blir lätt oroligt efter presidentval, särskilt om man handlar med dollarn. Dock rena spekulationer ifrån min sida.

Kollat hur det är med andra eftersökta prispressade produkter?
Citera
2016-11-22, 09:09
  #3
Avstängd
ilpobres avatar
Ja. Det är ju knappast olagligt om än lite omoraliskt att göra så.
Citera
2016-11-22, 09:16
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Ja. Det är ju knappast olagligt om än lite omoraliskt att göra så.

Det är inte bara omoraliskt utan jätteolagligt? Tänker på MFL §5, §6, §10 p4 och kan leda till marknadsstörningsavgift? Tror dock inte att de vill ha KO efter sig så finns nog goda skäl till prisökningen.
Citera
2016-11-22, 09:21
  #5
Medlem
VincentLels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeepGrindingzy
Tror det har att göra med Trumps vinst att göra på något sätt. Blir lätt oroligt efter presidentval, särskilt om man handlar med dollarn. Dock rena spekulationer ifrån min sida.

Kollat hur det är med andra eftersökta prispressade produkter?

Sant det kan vara en påverkande faktor jag inte tänkt på.

Ja, har kollat på en del på andra datorprodukter med hög efterfrågan. De flesta av de jag kollat på har inte påverkats så mycket alls. Men det är flera som höjts i pris nyligen

Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Ja. Det är ju knappast olagligt om än lite omoraliskt att göra så.
Ah ok. Jo lite omoraliskt kanske jag hade kallat det, men det känns som ett bra säljknep
Citera
2016-11-22, 09:21
  #6
Medlem
Företagen skiter numera i vad som är lagligt. Om de alla bryter mot lagen på samma sätt, för att öka sina intäkter, så tjänar de alla mer pengar på shoppingkåta småhjärnade konsumenter.

De är väl medvetna om att myndigheterna i sverige får allt mindre resurser att upprätthålla lagarna tror jag.

Precis som Prisinformationslagen. Allt färre följer den.
Citera
2016-11-22, 09:41
  #7
Medlem
Sedan skall vi inte glömma att svenska kronan har försvagats.

Många företag som handlar i utländsk valuta får betala mer vid inköp, vilket gör att varan blir dyrare för kund.
Citera
2016-11-22, 09:41
  #8
Medlem
Jag tror att dom bästa priserna på varor är runt 15-24 Jan.Har själv gjort riktiga kap då.
Citera
2016-11-22, 10:01
  #9
Medlem
irrljuss avatar
Är det verkligen någon som på riktigt tror att "black friday" (som för övrigt är en väldigt ny företeelse i Sverige) skulle gynna konsumenterna? Det är ju bara ytterligare ett sätt för handlarna att öka sin försäljning och inför varje planerad "rea" har jag alltid noterat prishöjningar.
Citera
2016-11-22, 10:04
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrljus
Är det verkligen någon som på riktigt tror att "black friday" (som för övrigt är en väldigt ny företeelse i Sverige) skulle gynna konsumenterna? Det är ju bara ytterligare ett sätt för handlarna att öka sin försäljning och inför varje planerad "rea" har jag alltid noterat prishöjningar.

Varför kommer ni med en massa lösa påståenden för? Jag antar att ni inte har kontaktat KO med era besvär utan bara talar ur röven för att låta någorlunda bildade. Bitterhet speglar inte erfarenhet, sluta gnäll.
Citera
2016-11-22, 10:16
  #11
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeepGrindingzy
Varför kommer ni med en massa lösa påståenden för? Jag antar att ni inte har kontaktat KO med era besvär utan bara talar ur röven för att låta någorlunda bildade. Bitterhet speglar inte erfarenhet, sluta gnäll.


nej nej klart man inte kan anmäla det (Eftersom det inte är sant). Utan bättre att skriva på FB och låta som en besserwisser, samt få skylla på judarna.

I TS fall tror jag det kan handla om $ priset. Inte säkert. Antingen dollar priset. Eller invandringen.
Citera
2016-11-22, 10:32
  #12
Avstängd
clappens avatar
Rent spontant så bör elektronik bli dyrare med tanke på att kronan försvagats ganska kraftigt på sistone.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback