Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-11-24, 17:23
  #13
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av repiuho
ja det är det jag menade,men om denna metod hade stämt hade vi haft massor med söners vars pappor är längre...men runt mig är det typ majoriteten av vuxna barn som är längre än sina föräldrar

ex,min pappa är 184,bror är 192 cm

mamma är 169 ,syster är 173,jag är 169 cm
Alltså. Det är ju inte specifikt den framtagna längden som åsyftas med metoden. Utan jag tror..säg +/
- 5 cm.

Sen blir det ju bara så när det är stora längsskillnader mellan föräldrarna. Är det inte så enorma skillnader så blir oftast tex sonen längre än pappan med metoden. Jag tycker nog att det stämmer rätt bra med verkligheten. Jag tycker nog inte att barnen tenderar automatiskt blir längre än föräldrarna när är väldigt långa längder det handlar om.
Citera
2016-11-25, 04:29
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Nej det stämmer ändå inte utan längd är mer komplext. På förenklad högstadie-biologi har man två längd-gener som bestämmer din längd. En kanske säger pytteliten och den andra jättelång - du själv kanske få blir medellång. När du sedan skaffar barn går en av dessa vidare till barnet, som får en annan gen av modern. Kanske slumpar det sig att det blir två jättelånga, eller två jättekorta. OBS detta är altså löjligt förenklat, men visar hur barn kan vara både längre och kortare än sina föräldrar.


En pojke har inte mer arvsanlag från pappan utan från mamman. Vid befruktning smälter kromosompar från spermie och ägg samman. Könskromosomen från mamman är alltid en så kallad "X", och från pappan en X eller en Y, vilken bestämmer barnets kön. Y leder till en pojke. Y är mindre än X. => mer arvsmaterial från mamman.

Sen vet jag inte om DNA i en Y-kromosom eller en Y-kromosom påverkar en människa mer, kanske beroende av kön oavsett kronosomens storlek.

http://genteknik.nu/dna-och-kromosomer/

Värst så nonchalant svar som trillar in i inboxen. Ska man rätta andra kan man börja med att ha rätt själv.

Först och främst är det som du skriver oerhört komplext med vad som bestämmer ens längd. Addera samtliga variabler såsom benstruktur, pubertal utveckling, testosteron, brosksammansättning etc. inklusive undervariabler och därifrån kan du förenklat nyttja modellen som ges ut från mellanstadiet.

Pojkar har totalt sett större anlag från fadern än modern eftersom modern inte innehar någon Y-kromosom, du bekräftar det själv i en helt idiotisk "rättning". Därutöver är inte kromosomer uppbyggda av DNA utan bygger gemensamt upp DNA:t. Kromosomer är uppbyggda av RNA.
Citera
2016-11-25, 10:43
  #15
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuManHand
Värst så nonchalant svar som trillar in i inboxen. Ska man rätta andra kan man börja med att ha rätt själv.

Först och främst är det som du skriver oerhört komplext med vad som bestämmer ens längd. Addera samtliga variabler såsom benstruktur, pubertal utveckling, testosteron, brosksammansättning etc. inklusive undervariabler och därifrån kan du förenklat nyttja modellen som ges ut från mellanstadiet.

Pojkar har totalt sett större anlag från fadern än modern eftersom modern inte innehar någon Y-kromosom, du bekräftar det själv i en helt idiotisk "rättning". Därutöver är inte kromosomer uppbyggda av DNA utan bygger gemensamt upp DNA:t. Kromosomer är uppbyggda av RNA.


Så du börjar med naivt dravel, blir ledd inrätt riktning vägrar ta till dig någonting och slutligen skjuter du budbäraren. Är man dryg för att man inte tror som du? Du skulle bli en bra muslim.

Hinner tyvärr inte, men om du är seriöst intresserad och inte redan har bestämt dig för hur världen ser ut kan du ju kika här:

https://vitaskolan.wikispaces.com/file/view/Genetik.pdf


Bra bild som visar kromosompar på sidan 294. Den lilla snutten i XY-paret är Y-kromosomen från pappan. Tycker du inte den ser mindre ut än X-kromosomen den sittter med från mamman?
Citera
2016-11-27, 01:05
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Alltså. Det är ju inte specifikt den framtagna längden som åsyftas med metoden. Utan jag tror..säg +/
- 5 cm.

Sen blir det ju bara så när det är stora längsskillnader mellan föräldrarna. Är det inte så enorma skillnader så blir oftast tex sonen längre än pappan med metoden. Jag tycker nog att det stämmer rätt bra med verkligheten. Jag tycker nog inte att barnen tenderar automatiskt blir längre än föräldrarna när är väldigt långa längder det handlar om.

Det jag menar är att en kvinna är automatisk kortare än en man,i de flesta fall...det är en kvinnlig egenskap.Så då betyder det att det generellt borde vara så att män blir kortare än sina pappor,men om man tittar allmänt blir ju barnen oftast längre
Citera
2016-11-29, 13:23
  #17
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av repiuho
Det jag menar är att en kvinna är automatisk kortare än en man,i de flesta fall...det är en kvinnlig egenskap.Så då betyder det att det generellt borde vara så att män blir kortare än sina pappor,men om man tittar allmänt blir ju barnen oftast längre
Jo..Men det är ju för att längdsskillnaden relativt sett oftast inte är så gigantisk mellan föräldrarna. Är den inte det då blir barnen längre än föräldrarna.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback