Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-21, 08:26
  #1
Medlem
Kanske valt fel ämne att skriva detta på..... menmen..
Som överskriften lyder så jag har lite problem, har sålt min mac och köpt en pc. Nu kan jag inte ens se filerna på min hårddisk eller USB-minnena som jag använt på mac. Vad kan jag göra förutom att köpa en ny mac för att kunna öppna alla filer? Har viktiga filer där och alla bilder från min barndom som jag inte vill ska försvinna.

Både hårddisken och USB-minnena använde jag på pc innan mac.

Tack på förhand!!
Citera
2016-11-21, 08:34
  #2
Moderator
tobess avatar
Det beror troligen på att disken du använt med din mac är formaterad i ett annat filsystem. Microsoft är ju som vanligt inte särskilt intresserade av att göra det enkelt för sina användare, men det finns tredjepartsprogram att tillgå.

Viktigt är dock att du INTE klickar på formatera när du kopplar in disken första gången, gör du det raderas allt.

Enda (mig veterligen) gratisalternativet för att läsa dina filer är HFSexplorer.

Om du använder det programmet bör du kunna läsa (och därmed kopiera bort) alla dina filer från disken till datorns HDD. Sen när det är gjort kan du formatera om den så att den får ett windows-kompatibelt filsystem och efter det kopiera tillbaks filerna om du så vill.
Citera
2016-11-21, 08:37
  #3
Medlem
possums avatar
OSX använder ett annat filformat än Windows och därför kan du inte se filerna. Antingen pluggar du in disken i en Mac, kopierar filerna till ett USB-minne eller en annan hårddisk och formaterar om disken på din PC sen, eller så installerar du HfSExplorer på pcn. http://www.catacombae.org/hfsexplorer/
Citera
2016-11-21, 09:09
  #4
Medlem
Har nu laddat ned det ni skrev men får det inte att fungera. Programmet vill inte hitta någon av alla filerna jag har på hårddisken
Citera
2016-11-21, 09:57
  #5
Medlem
I diskverktyget på osx finns det (dos-fat) har jag för mig som skall fungera över båda OSen
Citera
2016-11-21, 11:00
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sassar
Har nu laddat ned det ni skrev men får det inte att fungera. Programmet vill inte hitta någon av alla filerna jag har på hårddisken
Vi håller tummarna för att du inte följde några av de "goda råd" som Windows kan ha gett dig första gångerna du satte i usb-kontakten (eg Formatera?, "Vill du snabba up...").

Öppna: Dator - Hantering - Diskhantering (via högerklick eller kommandot: diskmgmt.msc) och kontrollera att Windows INTE "förstår" vad disken används till.
Citera
2016-11-21, 11:05
  #7
Medlem
onnyts avatar
Sedan har du eventuella behörighetsinställningar att ta hänsyn till för at komma åt dina filer. Om du in din användare på Macen ställt in att bara du skall komma åt innehållet på hårddisken blir det klurigare. I så fall får du be att få låna någons Mac och där skapa en ny användare med exakt samma användarnamn och lösenord som du hade på din sålda Mac.

Lycka till.

EDIT: Du säger att du använt både hårddisken och USB-minnet på PC innan. Hade du samma innehåll då på enheterna? Ifall du hade det är disken antagligen FAT-formaterad och borde gå att läsa i vilken dator som helst. Testa i en annan maskin och se om det går bättre där.
__________________
Senast redigerad av onnyt 2016-11-21 kl. 11:10.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback