• 1
  • 2
2005-12-14, 22:53
Medlem
Jag är rätt kass på det här med datorer. Min nya dator har två 200GB hårddiskar som är RAIDkopplade. Behöver de vara det? Vad är fördelarna? Nackdelarna?

Jag använder mest datorn för att spela på. Tacksam för all hjälp. Eventuella skratt pga min okunskap bjuder jag på.

MVH
Citera
2005-12-14, 23:01
Moderator
tobess avatar
-> Övriga Dator & IT-diskussioner

/Moderator
Citera
2005-12-14, 23:13
Medlem
Ninjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinky&theBrain
Jag är rätt kass på det här med datorer. Min nya dator har två 200GB hårddiskar som är RAIDkopplade. Behöver de vara det? Vad är fördelarna? Nackdelarna?

Jag använder mest datorn för att spela på. Tacksam för all hjälp. Eventuella skratt pga min okunskabjuder jag på.

MVH

Men hur är de RAID-kopplade då? RAID1(spegling)RAID0(stripeset utan paritet)RAID5(stripeset med paritet) osv.

Om du vill ha prestanda så är RAID0 eller 5 det du behöver , men då behöver du en disk till.
Jag antar att du har RAID1 ftersom det är det enda du kan ha om du har två diskar. En sån RAID är betydligt långsammare än en vanlig disklösning, då all information skrivs två gånger

Jag gissar på att du inte är NASA och därför skulle jag avråda dig från att han nån RAID alls eftersom det är meningslöst för ickekommersiellt bruk.
Citera
2005-12-14, 23:14
Medlem
Hur tar jag bort det? Enkelt, eller?
Citera
2005-12-14, 23:36
Medlem
Brandbils avatar
Jag kan inte så himla mkt om det men raid ger antingen mer prestanda eller mer säkerhet (eller båda och?). Olika kombinationer av det kallas RAID0, RAID1 osv.

Ska du ta bort "raiden" o få till vanlig måste du nog formatera om allt.

En nackdel med vissa typer av raid (t ex 0 tror jag) är att filerna delas upp på båda hårddiskarna och därför torskar man allt om en hårddisk dör. Det är samtidigt det som ökar prestandan, halva filen på varsin hårddisk betyder att båda hårddiskarna kan skriva ner filen med sin maxhastighet istället för bara en. Det dubblar såklart inte hastigheten, jag har testat det engång och märkte typ ingen skillnad.

FAN va mkt jag kunde om det här då!!!
Citera
2005-12-16, 01:00
Medlem
sysops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjan
Men hur är de RAID-kopplade då? RAID1(spegling)RAID0(stripeset utan paritet)RAID5(stripeset med paritet) osv.

Om du vill ha prestanda så är RAID0 eller 5 det du behöver , men då behöver du en disk till.
Jag antar att du har RAID1 ftersom det är det enda du kan ha om du har två diskar. En sån RAID är betydligt långsammare än en vanlig disklösning, då all information skrivs två gånger

Jag gissar på att du inte är NASA och därför skulle jag avråda dig från att han nån RAID alls eftersom det är meningslöst för ickekommersiellt bruk.

Både RAID0 och RAID1 går utmärkt att köra på två diskar.

Om man redan har bra hårdvara och en färdig stripe förstår jag inte varför man ska ta bort den ? För att man inte är NASA? Så länge man inte sitter med en massa viktiga data på sin arbetsmaskin finns det ju underbara prestandaökningar att vinna på ett RAID:at system.

edit för din info: snackar RAID0
Citera
2005-12-16, 03:31
Medlem
RollerBoySEs avatar
Mycket förenklat:

RAID 0
Striping
Minst 2 lika stora diskar
Inget utrymme går förlorat (2 diskar på 100 GB ger 200 GB totalt)
Förbättrar både läs- och skriv-prestanda
Går en disk sönder förloras informationen även på de andra

RAID 1
Spegling
2 lika stora diskar
Halva utrymmet går förlorat (2 diskar på 100 GB ger 100 GB totalt)
Det går snabbare att läsa men kan gå aningen långsammare att skriva
Går en disk sönder finns all information kvar

RAID 5
Striping med distribuerad paritet
Minst 3 lika stora diskar
Utrymmet på en disk går förlorat (3 diskar på 100 GB ger 200 GB totalt)
Prestandaförbättring vid både läsning och skrivning
Går en disk sönder finns all information kvar
Citera
2005-12-16, 11:40
Medlem
Tack för alla svar. Hur vet jag vilken typ av Raid jag har? Ska jag fortfarande partitionera dem som vanligt?
Citera
2005-12-16, 13:55
Medlem
RollerBoySEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinky&theBrain
Tack för alla svar. Hur vet jag vilken typ av Raid jag har? Ska jag fortfarande partitionera dem som vanligt?

Det är vanligen en inställning antingen i BIOS eller ett program som kallas upp med en knapptryckning precis efter att BIOS starten körts men innan opertivet börjar laddas. Vilka knappar man skall trycka på är svårt att säga men det går vanligen att läsa på skärmen när det är dags att trycka (man behöver vara snabb eftersom man sällan har mer än ett par sekunder på sig)..

Operativsystemet ser de diskar som ingår i RAIDen som en disk och skall behandlas precis som vanligt (med undantag för att det vanligen behövs en extra drivrutin för RAID-kontrollern).
Citera
2005-12-16, 22:07
Medlem
Ninjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sysop
Både RAID0 och RAID1 går utmärkt att köra på två diskar.

Om man redan har bra hårdvara och en färdig stripe förstår jag inte varför man ska ta bort den ? För att man inte är NASA? Så länge man inte sitter med en massa viktiga data på sin arbetsmaskin finns det ju underbara prestandaökningar att vinna på ett RAID:at system.

edit för din info: snackar RAID0

har han två diskar och en ryker i ett RAID0 så är det kört med informationen på båda diskarna. Har han en vanlig o-raidad konfiguration så förlorar han inte mer än disken som går sönder.
Jag var mer ute efter att om man inte är såpass bevandrad att man vet hur ett RAID set fungerar och inte använder det proffessionellt så hade jag rekommenderat en vanlig uppsättning utan RAID eftersom det underlättar konfiguration och felsökning.
Kommersiellt så skulle jag aldrig rekommendera något annat än RAID
Citera
2005-12-16, 23:02
Medlem
fulltexts avatar
På en PC för hemmabruk så rekommenderar jag RAID 1. Jag har läst åtskilliga test som visat på att datorer som inte används som filservrar eller databasservrar endast blir en bråkdel snabbare med RAID 0. Själv så har jag bara märkt skillnad när jag packar upp stora stora rar-arkiv.
Citera
2005-12-17, 00:00
Medlem
Ninjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fulltext
På en PC för hemmabruk så rekommenderar jag RAID 1. Jag har läst åtskilliga test som visat på att datorer som inte används som filservrar eller databasservrar endast blir en bråkdel snabbare med RAID 0. Själv så har jag bara märkt skillnad när jag packar upp stora stora rar-arkiv.

RAID1? men då förlorar man ju direkt halva diskutrymmet?
Dessutom tappar man prestanda med speglingen ofelbart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in