Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-08, 09:16
  #1729
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ullipersson
Angående Marcus Birro så har jag svårt att acceptera det språk och utmaningar han ger både i skrift och tal. Jag blir alltid osäker om han vill provocera eller om han verkligen menar det han ger uttryck för.
Med andra ord, du har svårt att acceptera att man inte mörklägger problemen och inte skuldbelägger européer.
Citera
2017-01-08, 10:06
  #1730
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greeder
1. Det handlar inte om negativt eller positivt. Det handlar om hat. Du ska helt enkelt ge fan i att uttrycka hatiska uttalanden. Du kan uttrycka din åsikt utan att prata nedvärderande. Och kan du inte det så är det lika bra du är tyst.

2. Skriver du något nedvärderande/rasistiskt/sexistiskt så förtjänar din arbetsgivare att veta och får därefter ta vid vad som bör göras.
Insatsen har höjts!

- Nu gäller det inte längre att höja nivån på debatterna, nu dikterar JÄH-aktivister reglerna/villkoren för debatterna. Den som inte följer JÄH-reglerna skall veta att JÄH kommer att rapportera till arbetsgivare för ev. yrkesförbud? Tänker JÄH bli som STASI?
Citera
2017-01-08, 10:17
  #1731
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Med andra ord, du har svårt att acceptera att man inte mörklägger problemen och inte skuldbelägger européer.
Ja, det är på den nivån det ligger. Marcus Birros värsta brott mot mänskligheten var väl när han skrev att den religion som är mest förknippad med terrorism är islam. Dessutom åt han lunch med sverigedemokraterna Linus Bylund och Mattias Karlsson. Det behövs inte mer för att bli ostraciserad i det här landet.
__________________
Senast redigerad av Nebeltag 2017-01-08 kl. 10:28.
Citera
2017-01-08, 10:26
  #1732
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trotteri
Insatsen har höjts!

- Nu gäller det inte längre att höja nivån på debatterna, nu dikterar JÄH-aktivister reglerna/villkoren för debatterna. Den som inte följer JÄH-reglerna skall veta att JÄH kommer att rapportera till arbetsgivare för ev. yrkesförbud? Tänker JÄH bli som STASI?
Antirasister har hållt på så här länge, så det är inte precis förvånande att #jagärhär också gör det. Ann Heberlein har t.ex. råkat ut för aktivister som kontaktat hennes arbetsgivare (Lunds universitet) och krävt att hon ska få sparken.

Citat:
På samma sätt har Ledarsidorna.se´s Ann Heberlein utsatts för samma form av välmenat hat från samma gruppering som består av främst antirasister och feminister på den yttersta vänsterkanten. Kommentarer om hennes kropp, hennes mentala hälsa etcetera är inte ovanligt i kommentatorsfälten till hennes artiklar. Sällan, nästintill aldrig, är kritiken riktad mot innehållet i hennes texter. Men det hat som Heberlein fått uppleva tar nu ytterligare steg. Den antirasistiska feministiska identitetsvänstern har nu börjat sända mail och propåer att hon skall skiljas från sin tjänst vid Lunds Universitet samt uppmanat Heberleins vänkrets att avbryta kontakten då det ”skulle kunna hota deras karriärer”.
http://ledarsidorna.se/2016/12/media...masters-voice/

Citat:
Det legitimerade hatet stannar inte där. I ett mejl till chefredaktören Johan Hakelius, Fokus ansvarige utgivare, uttrycker Marianne Lindberg de Geer sitt missnöje med det hon uppfattar som ”högerpropaganda” i Fokus. I mejlet till Johan Hakelius skriver hon bland annat:

”Med Heberlein som återkommande krönikör i tidningen, förstår jag nu fullt ut vad du menar med att vidga åsiktskorridoren. Ann Heberlein har kommit ut i Fokus som en fullblodspopulist i SD:s anda. På så sätt blir jag och flera av dina skribenter, alibin för den högerpropaganda som Fokus väljer att saluföra genom henne. Åsikter som du själv Johan, saluför, även i andra medier.”

Och Heberleins brott? Hon problematiserar kring centrala och svåra etiska och moraliska frågor.
http://ledarsidorna.se/2016/12/media...masters-voice/

Några exempel på #jagärhärmedlemmars hatiska utfall mot Heberlein presenteras i det här inlägget:

(FB) Facebook-grupp mot näthat - #jagärhär
Citera
2017-01-08, 10:59
  #1733
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Antirasister har hållt på så här länge, så det är inte precis förvånande att #jagärhär också gör det. Ann Heberlein har t.ex. råkat ut för aktivister som kontaktat hennes arbetsgivare (Lunds universitet) och krävt att hon ska få sparken.

http://ledarsidorna.se/2016/12/media...masters-voice/

http://ledarsidorna.se/2016/12/media...masters-voice/

Några exempel på #jagärhärmedlemmars hatiska utfall mot Heberlein presenteras i det här inlägget:

(FB) Facebook-grupp mot näthat - #jagärhär

Helt otroligt. Kan de inte acceptera Ann Heberleins välskrivna inlägg i debatten utan att sparka bakut och tala om hat är det illa ute med yttrandefriheten. Kan inte komma på något hon skrivit som ens kommer i närheten av hat.
Citera
2017-01-08, 11:20
  #1734
Medlem
Är det någon av JÄH-anhängarna här som kan förklara hur nedanstående inlägg bemöter hot, hat, rasim eller sexism? Lyfter de debatten så att alla skall våga göra sin röst hörd? Är de neutrala i sakfrågan?

Eller är det faktiskt så att de tydligt tar ställning i en sakfråga och vill bilda opinion för sin sak?

https://www.facebook.com/Sverigedemo...67934323324811
Citat:
Astrid Stockenberg De allra flesta är vanliga människor med drömmar om ett vanligt liv med jobb, bostad, familj, vänner. Låt oss välkomna dessa människor, det finns plats för alla. #jagärhär

Carina Werneskog Ja visst är det så Astrid ❤Det finns plats för alla #jagärhär
Citat:
Rickard Lautrup Jag har jobbat i multikulturella team hela mitt liv och är övertygad att olika bakgrunder och erfarenheter skapar bättre resultat - både socialt och ekonomiskt. #jagärhär
Citat:
Ulla Larsson Jag har sagt det tidigare men säger det igen, vi behöver fler människor till Sverige. Vi föder inte tillräckligt med barn själva. Vi behöver arbetskraft, barn till förskolan, barn i skolan för att få hjulen att snurra. Speciellt på landsbygden så små orter slipper lägga ner skolor, affärer mm. Vi behöver arbetskraft som kan jobba inom sjukvård, hemtjänst, åldringsvård , restauranger mm. Välkomna till Sverige ! #jagärhär
Citat:
Karl Sjösten För få! Vi har plats, vi har råd. #jagärhär
Citat:
Andreas Ramström När man får chansen att visa film för nyanlända, Arn, Star wars eller Ondskan och dem frågar om flera svenska ord, då har man världens bästa jobb #jagärhär
I mina ögon framstår JÄH som en grupp som vill bilda opinion för invandring

Citat:
Mina Dennert i Expressen
– Det handlar om rasism, det handlar om sexism, det handlar om personhat. Då är det en bra #jagärhär-aktion. När det redan har havererat, då vänder vi det kommentarsfältet. Så att när man går in slipper man se skit, säger Mina Dennert.

Nej Mina, det handlar inte om rasim, sexism eller personhat. Det handlar nästan alltid om invandringsfrågorna, där JÄH-aktivisterna tydligt tar ställning för invandringen.
__________________
Senast redigerad av Trotteri 2017-01-08 kl. 11:37.
Citera
2017-01-08, 11:52
  #1735
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trotteri
Är det någon av JÄH-anhängarna här som kan förklara hur nedanstående inlägg bemöter hot, hat, rasim eller sexism? Lyfter de debatten så att alla skall våga göra sin röst hörd.

https://www.facebook.com/Sverigedemo...67934323324811

I mina ögon framstår JÄH som en grupp som vill bilda opinion för invandring

Nej Mina, det handlar inte om rasim, sexism eller personhat. Det handlar nästan alltid om invandringsfrågorna, där JÄH-aktivisterna tydligt tar ställning för invandringen.
Ja, det där är en rätt så typisk bild. Substanslösa inlägg med budskapet "allt åt alla". Sedan ska sägas att motståndarsidan inte alltid presterar så väl men då handlar det å andra sidan inte om en organiserad nätmobb med förmåga att dränka debatten med sitt icke-förpliktigande nonsens.

Att det här utgör ett debattförstörande beteende är något #jagärhär:s ledning får ta ansvar för då det är de som dirigerar mobben.
Citera
2017-01-08, 12:14
  #1736
Medlem
Fredrik Wass, kommunikationsstrateg och omvärldsbevakare på Sveriges Tidskrifter, hyllar #jagärhär och hoppas på fler liknande initiativ.

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik Wass
Under 2017 hoppas jag på fler initiativ som #jagärhär i syfte att motverka en destruktiv samhällsutveckling, att alla vi som på olika sätt jobbar med kommunikation tar ett större ansvar och att vi funderar på vilken roll vi ska spela i det som pågår.
http://www.resume.se/nyheter/artikla...oss-till-2017/

Citat:
Fredrik Wass, född den 14 februari 1977, är en svensk journalist, kommunikationsstrateg, bloggare och internetdebattör. Han tilldelades 2014 priset Cision PR Influencer Award för mest inflytelserika personen under det gångna året[1]. Han har även av tidningen Resumé utsetts till en av Sveriges 150 superkommunikatörer.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fredrik_Wass

Fredrik Wass hör också till dem som uttryckt sig nedsättande om Heberlein.

Citat:
svårt att ta något seriöst som publiceras på populistsajten ledarsidorna.se.
https://twitter.com/fredrikwass/stat...42360322617344

Citat:
Har haft svårt för Heberlein sedan hon blev Marcus Birro typ. Mår väl dåligt antar jag.
https://twitter.com/fredrikwass/stat...43993920110592
Citera
2017-01-08, 12:35
  #1737
Medlem
Alt-Kikes avatar
Det är bra att någon/några vågar slå ner mot hot, hat, rasism och sexism. Nätet har länge varit en arena där nazister och rasister och andra mörkermänniskor fritt har fått sprida sina otäcka idéer. #JagÄrHär är lika modiga som motståndsrörelserna runt om i Europa under andra världskriget som stod upp för liberala värderingar så som demokrati och öppenhet och mot nazism, rasism och annat förtryck.

Jag kan inte se några principiella problem med att kontakta arbetsgivare om man har indikationer på att någon hyser antidemokratiska åsikter. Det borde varje rakryggad medborgare göra!
Citera
2017-01-08, 12:45
  #1738
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alt-Kike

Jag kan inte se några principiella problem med att kontakta arbetsgivare om man har indikationer på att någon hyser antidemokratiska åsikter. Det borde varje rakryggad medborgare göra!

Kan du ge några exempel på var du drar gränsen? Själv skulle jag aldrig göra det oavsett vilken åsikt det handlar om. Tycker personligen det är en otäck utveckling som för tankarna till Stasi liknande angiveri system.
Citera
2017-01-08, 13:17
  #1739
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alt-Kike
Det är bra att någon/några vågar slå ner mot hot, hat, rasism och sexism. Nätet har länge varit en arena där nazister och rasister och andra mörkermänniskor fritt har fått sprida sina otäcka idéer. #JagÄrHär är lika modiga som motståndsrörelserna runt om i Europa under andra världskriget som stod upp för liberala värderingar så som demokrati och öppenhet och mot nazism, rasism och annat förtryck.

Jag kan inte se några principiella problem med att kontakta arbetsgivare om man har indikationer på att någon hyser antidemokratiska åsikter. Det borde varje rakryggad medborgare göra!
För det första så är det inte speciellt ofta JÄH agerar mot hot, hat, rasism och sexism. I flera trådar jag tittat på handlar det ofta om att föra fram sina egna åsikter i grupp.

Att jämföra JÄH med motståndsgrupper under andra världskriget är löjligt. Skall man jämföra JÄH med någon organisation så är STASI den organisation som passar bäst som jämförelse. Man övervakar åsikter på nätet och när man finner något som inte passar så agerar man i grupp. Jag hoppas det inte är sant, men är det så att man kontaktar arbetsgivare, så har det gått för långt.

Det finns flera exempel på trådar som där JÄH inte bemöter hat, rasism osv. men istället sprider JÄH-aktivisterna sina åsikter i grupp. På detta sätt så sprider JÄH sina åsikter på ett effektivt sätt, detta tystar effektivt enskilda röster. Om något är antidemokratiskt så är det denna typ av dirigerade kampanjer för att dränka enskilda med "fel" åsikter.
Citera
2017-01-08, 13:41
  #1740
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greeder
1. Det handlar inte om negativt eller positivt. Det handlar om hat. Du ska helt enkelt ge fan i att uttrycka hatiska uttalanden. Du kan uttrycka din åsikt utan att prata nedvärderande. Och kan du inte det så är det lika bra du är tyst.

2. Skriver du något nedvärderande/rasistiskt/sexistiskt så förtjänar din arbetsgivare att veta och får därefter ta vid vad som bör göras.
Nämen se där, nu kryper de totalitära tankarna fram och visar sitt smutsiga tryne i ljuset. De som enligt dig har fel åsikter skall hängas ut, hånas, straffas och skrämmas till tystnad. Samma metoder som Gestapo, Stasi och andra vidriga organisationer använde sig av för att kontrollera folket så att de var kuvade och tyckte rätt. Så du är alltså en av dem. Du och de som delar dessa tankar bär på samma tankegods som de vidrigaste och mest destruktiva ideologier som någonsin funnits och som människor varit villiga att offra sina liv för att fly från.

Fy fan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback