Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-20, 21:29
  #1
Medlem
Hej, skulle vilja veta mer om naiv realism. Har sökt på internet men inte hittat mycket, mycket på engelska men förstår inte.
Jag ser saker som dom är och är naiv. Det jag undrar är också vad det finns för för och nackdelar med det också.
Citera
2016-11-20, 21:35
  #2
Medlem
Ravenboxs avatar
Sett för mycket på Matrix?
Tror alla psyken måste finna en rot att hålla oss fast vid, annars blir det en jobbig tillvaro som dom med schizoaffektivt syndrom lider utav.
Roligt att du tar upp begreppet "naiv realism" då det är inget man läser om allt för mycket här på flashback.

Filosofi är så närbesläktat med psykologi, kanske borde satsa på att bli psykolog.

En negativ aspekt skulle väl då kunna vara att man känner någon form av utanförskap och ensamhet, vilket vi alla i själva verket är. Vissa har svårare att se det än andra dock.
Citera
2016-11-20, 21:38
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ravenbox
Sett för mycket på Matrix?
Tror alla psyken måste finna en rot att hålla oss fast vid, annars blir det en jobbig tillvaro som dom med schizoaffektivt syndrom lider utav.
Roligt att du tar upp begreppet "naiv realism" då det är inget man läser om allt för mycket här på flashback.

Filosofi är så närbesläktat med psykologi, kanske borde satsa på att bli psykolog.

En negativ aspekt skulle väl då kunna vara att man känner någon form av utanförskap och ensamhet, vilket vi alla i själva verket är. Vissa har svårare att se det än andra dock.

Kan du utveckla det där med scizoaffektiv sjukdom? har tydligen det..
Citera
2016-11-20, 21:43
  #4
Medlem
Ravenboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osykk
Kan du utveckla det där med scizoaffektiv sjukdom? har tydligen det..
Spola tillbaks bandet, har du just den diagnosen? Inte den vanligaste diagnosen direkt, bara ett fåtal procent som ploppar upp på psyket har den.
Vanligtvis engagerar inte psykologerna/psykiatrikerna tillräckligt mycket energi för att ens komma fram till liknande diagnoser.

Det finns två typer känner jag till, där man antingen är av antingen manisk eller depressiv typ, hittar inte läkarboken med alla sinnessjukdomar just nu så får inte fram allt för mycket ur minnet.
Mött två människor som uppskattningsvis har just den diagnosen, men bägge fungerade på helt olika sätt.
Den ena pratade väldigt intensivt med sig själv och blev mer eller mindre helt verklighetsfrånvarande periodvis följt av självskadebeteende och den andre upplevde saker och ting som overkliga och hade flera djupt rotade konspirationer om verkligheten.
Verkligen otäckt vilka spel hjärnan kan utsätta oss för.

Prognosen är relativt god i många fall då man oftast ordinerar medicinering och någon form av terapi samtidigt.
__________________
Senast redigerad av Ravenbox 2016-11-20 kl. 21:46.
Citera
2016-11-20, 21:46
  #5
Medlem
Det är helt sant. Blev först diagnoserad som bipolär då jag hade depression+ manier. Sedan schizoaffekt då jag även har psykoser efter manierna. Har varit deprimerad stor del av mitt liv.
paranoida psykoser+ konspirationer och att jag är utvald osv..
__________________
Senast redigerad av Osykk 2016-11-20 kl. 21:48.
Citera
2016-11-20, 21:49
  #6
Medlem
Ravenboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osykk
Det är helt sant. Blev först diagnoserad som bipolär då jag hade depression+ manier. Sedan schizoaffekt då jag även har psykoser efter manierna. Har varit deprimerad stor del av mitt liv.
Då kanske vi ses när jag utövar psykologi.

Bipolär, klassiker. Väldigt närbesläktad sjukdom, givetvis. Förmodar att du är kvinna? ca. 1% av männen har bipolära drag och har inte kollat igenom dina inlägg ännu.
Tycker diagnosen i sig liknar bipolär tvåa med inslag av grunden till schizofreni, men är som bekant en helt skild diagnos.
Citera
2016-11-20, 21:52
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ravenbox
Sett för mycket på Matrix?
Tror alla psyken måste finna en rot att hålla oss fast vid, annars blir det en jobbig tillvaro som dom med schizoaffektivt syndrom lider utav.

ja, men skulle du kunna utveckla det? menar du att vi har ett visst problewm med oss själva när vi är sjukdomsfria? att vi går runt o tänker med på vårat mående eller något i den formen?
Är man btw. mormor är schizofren så det går i släkten sjukdommarna..
Citera
2016-11-20, 23:00
  #8
Medlem
Ravenboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osykk
ja, men skulle du kunna utveckla det? menar du att vi har ett visst problewm med oss själva när vi är sjukdomsfria? att vi går runt o tänker med på vårat mående eller något i den formen?
Är man btw. mormor är schizofren så det går i släkten sjukdommarna..
Jag har inga problem med min verklighetsuppfattning åtminstone.
Cynisk världsbild? Absolut.

Beklagar, intressant nog kan EIP patienter vara värre än full blown schitzo, iom. schitzofrena inte tas på allt för stort allvar då deras verklighet är så frånskild det normala.

Det finns medicinering och terapi för dig ska du se.
Hoppas du finner ro i din tillvaro, mer kan jag inte hjälpa dig än min rekommendation att helt enkelt försöka ha något att hålla fast vid.. Kan vara religiös trosuppfattning eller vad som helst.
Citera
2016-11-20, 23:51
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osykk
Jag ser saker som dom är

Citat:
Ursprungligen postat av Osykk
Blev först diagnoserad som bipolär då jag hade depression+ manier. Sedan schizoaffekt då jag även har psykoser efter manierna. Har varit deprimerad stor del av mitt liv.
paranoida psykoser+ konspirationer och att jag är utvald osv..

Du räknar dig som naiv realist och "ser saker som dom är" men lider utav schizofreni, manier och paranoida psykoser, har jag förstått dig rätt då?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback