Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-11-28, 11:49
  #13
Medlem
Jaecps avatar
Lite svårt att veta exakt vad ni är ute efter. Men jag skulle börja med ett par dagar i Bangkok, en helt fantastisk stad. De flesta blir dock skrämda vid första anblicken, men kommer man över det så går det att ha riktigt kul där. Området runt Khao San Road är mitt tycke Thailands bästa plats att lära känna andra resenärer. Själva Khao San Road har en överjävligt bra fest varje kväll, men är kanske inte så charmig i sig. Hör av dig för mer Bangkoktips.

Skippa Ko Samet. Ön är rätt tråkig och vänder sig framför allt till Bangkokbor som vill komma bort ett par dagar. Relativt dyr också. Jag personligen gillar Ko Phangan vilken är en riktigt avslappnad ö om man håller sig borta från Had Rin under full moon. Full moon partyt är iofs en upplevelse man inte bör missa om man ändå är i Thailand. 12/1 sker januaris fest. Missa inte deras Happy millshakes.

Sen är ett riktigt bra tips att ta nattåget ner till Surat Thani och sen vidare ut till valfri öl. Man kan köpa kombobiljetter där tåg, transfer och båt ingår. Man åker på kvällen och är framme på ön under förmiddagen dagen efter. Det är ett riktigt trevligt sätt att resa, skönare än buss och charmigare än flyg. Läs mer här.

Även flygbolagen har kombobiljetter vilka är riktigt smidiga (men kanske inte så backpack).

Hus Hin är skit, åk inte dit. Pkuket undviker jag, men vissa gillar det. Phi Phi är fullproppat med svenska ungdomar. Vill ni träffa horor så är BKK, Pattaya, Patong bäst. Även Koh Samui funkar.
Citera
2016-11-28, 12:36
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaecp
Full moon partyt är iofs en upplevelse man inte bör missa om man ändå är i Thailand. 12/1 sker januaris fest. Missa inte deras Happy millshakes.
Håller i stort sett med förutom om ovanstående. Tro inte att polisen är idioter, de står och väntar utanför partyställena och tar folk. Piss i mugg och så åker du dit med utpressning och vi snackar stora pengar för att köpa sig fri.

Skall du droga så gör det inte i Thailand eller Malaysia. Eller Asien rent generellt. Kambodja kanske är ett undantag.
Citera
2016-11-28, 12:52
  #15
Medlem
Jaecps avatar
Håller med skribenten ovan. Håll dig borta från droger i Thailand, det kan gå jävligt illa. Tar tillbaka det jag sa och hävdar motsatsen.
Citera
2016-12-12, 20:32
  #16
Medlem
Det beror helt på vad ni strävar efter med er resa. Vill ni ha feta fester och leva strandlivet så åk helt klart till södra thailand. Jag kan rekommendera Koh tao (ska ni dyka nånstans i thailand så gör det här), Koh phangan (försök att åka dit under full moon party), koh phi phi (ett av mina favorit ställen på thailand, grymma strandfester varje kväll). avskydde phuket dock, väldigt trashigt ställe med trashiga människor.
vill ni chilla och se mera av det kulturella thailand så åk till norra thailand. Chang mai är en väldigt vacker stad som är omgiven av berg som man kan åka upp i och njuta av en fantastisk utsikt. Inte långt från chang mai finns en liten hippie by som heter Pai, här flöder ganjat och sköna människor rekommenderar verkligen detta ställe! men antar det är lite off-route om ni skall till malaysien efter thailand. skulle dock rekommendera Laos, Cambodia och Vietnam över malaysien. Langkawi i malaysien är dock jävligt nice!
Om ni råkar hamna i cambodia, ta er till Shianoukville, otres beach. Mitt favorit ställe i syd ost Asien!

Ni kan läsa om rekommendationer på diverse internetforum och reseguider men personligen tycker jag det är bäst att fråga av andra resenärer vad de rekommenderar. bara för att jag tyckte att ovanstående ställen var grymma så behöver ni nödvändigtvis inte göra det. det är umgänget, inställningen och upplevelserna som gör stället!

Ett sista tips! Nu när ni befinner er utan för er comfort zone se till att säga Ja till så mycket som möjligt och nej till så lite som möjligt. förutom droger, asien är inte rätt ställe för detta

är nyligen hemkommen från asien själv. ska jobba ihop mer pengar nu och dra iväg igen om några månader
Citera
2016-12-25, 23:31
  #17
Medlem
Lenny Xs avatar
https://www.flashback.org/p59363373#p59363373
I tråden ovan diskuteras "knarkarnas kloster". Ett buddistiskt tempel som bedriver missbrukvård. Minst återfall i världen enligt dem själva. "Thamkrabok monestery". Inte alls långtfrån bangkok. I slutet av tråden skriver kag att jag ska åka den 28/2 till 22/3.
Är någon intresserad av att följa med... PM:A isåfall.
Jag reser ensam.
Citera
2017-11-07, 11:40
  #18
Medlem
Tänkt på detta typ i 2 veckors tid nu. Detä r så jag hatar vintern och vill i år slippa jan-februari så hade tänk dra till thailand där det är billigt 2 månadr och backpacka eller ska man ta malaysia istället. Lika billigt där eller?
Citera
2017-11-07, 20:00
  #19
Medlem
Kollat på det men seriöst en flygstol dit och hem klan fanken ej kosta 9000 på flygstolen .se trodde man kunde få en för 1000 kr enkel dit ner! 10 000 är vad det kostar att leva där nere 2 månader!
Citera
2017-11-13, 16:56
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
Kollat på det men seriöst en flygstol dit och hem klan fanken ej kosta 9000 på flygstolen .se trodde man kunde få en för 1000 kr enkel dit ner! 10 000 är vad det kostar att leva där nere 2 månader!
Jag köpte min enkelbiljett för 1100 till bangkok i somras och drar nu 3 december i månad i thailand sedan 1 månad något grannland lite inne på kuala lumpur eller bali
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2783763

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback