Jag gillar Dragon Warrior-serien. Rak och ren RPG med de saker som ska finnas i såna spel, och inte
för mycket konstigheter, mystik, relationer eller andra påhitt. Bara sätta igång och grinda, levla upp och tjäna pengar till det man tror sig behöva för att lyckas ta sig genom den där grottan och vidare, eller våga sig lite längre bort från en stad. Det känns aldrig urvattnat.
I trean startar man ett fyramanna-party från scratch: hjälten plus tre valfria typer. Vid minst level 20 kan man byta typ på gubbar om man vill, hos en liten präst, och får då behålla hälften av stats:en och blir level 1. Vilket inte är så farligt som det låter, det går snabbt att komma upp till åtminstone 15 igen. Men det öppnar för intressanta möjligheter.
Som att levla upp t.ex. tre fighters med väldigt hög agility (får ofta agera innan fienden) och byta till pilgrims med helande spells. Eller göra en sorceress till soldier, som normalt inte har spells men då får behålla de han/hon redan kan. Lite genomtänkt spel.
I fyran börjar man som en handlare (en av typerna), får mat av sin hustru och går till affären varje dag för att köpa/sälja av kunder som kommer in
I tvåan har jag för mig att man spelar som en prins och en prinsessa. I ett par av spelen finns det ett kasino i en av städerna.