• 1
  • 2
2016-11-19, 22:45
Medlem
Har en honkatt på 1 år och vi brukar stänga sovrumsdörren på nätterna för annars springer hon in och klöser på gardinerna å väsnas å gör allt för att väcka oss.
Problemet är att hon istället nu krafsar som en galning på dörren å jamar.
Någon som har några tips som kanske varit med om samma sak ?
Blir ingen vidare sömn på nätterna hehe.
Citera
2016-11-19, 22:48
Medlem
Ta en blomsterspruta och spruta lite vatten på henne, när hon krafsar på dörren.
Citera
2016-11-19, 22:58
Medlem
Släpp in katten. Efter några veckor har hon lärt sig att ni inte går upp. Då kommer hon att nöja sig med att sova i sängen. Och står ni inte ut med det ska ni kanske inte ha katt. Hon kommer aldrig att bli en mysig familjemedlem om ni stänger ute henne.
Lyssna på katten!
Citera
2016-11-19, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC
Släpp in katten. Efter några veckor har hon lärt sig att ni inte går upp. Då kommer hon att nöja sig med att sova i sängen. Och står ni inte ut med det ska ni kanske inte ha katt. Hon kommer aldrig att bli en mysig familjemedlem om ni stänger ute henne.
Lyssna på katten!

Ungefär vad jag skulle skriva fast kanske i andra ord. Däremot så är katter individer och det finns katter som är intensivare i sitt agerande än andra, har man en lite krävande katt kan det bli lite jobbigt ibland även för den tålmodigaste djurvännen. Krafsar och klöser katten för att väcka er så väntar den på en reaktion, bara ni vrider er i sängen är en reaktion så bemöt inget som katten gör, låtsas sova så ger den till slut upp. Hur länge det tar är individuellt. Är det så att du är rädd om gardinerna och katten klöser märken så byt gardiner.
Citera
2016-11-19, 23:10
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Katter har en tendens till att ogilla stängda dörrar. Jag har haft katter som maniskt hoppat upp och ner på handtaget så fort en dörr är stängd. När dörren öppnas till slut så var de nöjda och gick någon annanstans. Jag har fått lära mig att det där beror på att katter vill patrullera sitt revir. Mitt tips är att låta katten komma in ändå och lösa problemet som finns därinne på något sätt. Häng upp gardinerna till natten kanske?
Citera
2016-11-19, 23:10
Medlem
Frixys avatar
Fram tills ca 2 års ålder har de katter jag har haft varit som störiga tonåringar, sen lugnar de sig lite. Har man två kan de ty sig till varandra om de känner sig uttråkade eller ensamna när man sover. Nu har jag bara en och hon kommer alltid och krafsar och skriker om dörren är stängd, typ en timme efter att jag har somnat. Störande, på sommaren vill jag ju ha dörren stängd för att mörklägga rummet. Sen krafsar hon igen när hon vill ut, så det blir ju till att vakna ett par gånger varje natt om dörren är stängd.
Citera
2016-11-19, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
Ta en blomsterspruta och spruta lite vatten på henne, när hon krafsar på dörren.

Detta jag gör varje gång hon krafsar men det hjälper bara för stunden tyvärr.
Vi har haft flera katter innan å aldrig någon som betett sig såhär innan men alla katter är ju olika, våran andra katt ligger å sover med oss i sängen på nätterna.
Citera
2016-11-19, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Ungefär vad jag skulle skriva fast kanske i andra ord. Däremot så är katter individer och det finns katter som är intensivare i sitt agerande än andra, har man en lite krävande katt kan det bli lite jobbigt ibland även för den tålmodigaste djurvännen. Krafsar och klöser katten för att väcka er så väntar den på en reaktion, bara ni vrider er i sängen är en reaktion så bemöt inget som katten gör, låtsas sova så ger den till slut upp. Hur länge det tar är individuellt. Är det så att du är rädd om gardinerna och katten klöser märken så byt gardiner.

Inte så att man är ledsen för att hon är på gardinerna å förstör utan är irriterande å hon klöser på andra saker också å kryper under sängen å väsnas med olika saker haha.
Hon är en innekatt för vi har varit lite oroliga att hon inte klarar sig bra ute för hon är livrädd för röster och konstiga ljud och är väldigt liten för sin ålder men det med ljuden vänjer hon väll sig vid men är rädda att hon kanske springer bort å lägger sig å trycker någonstans å inte kommer tillbaka.
Hon vill gärna ut å känns hemskt att låta henne vara inne, katter trivs ju bäst när dom får vara ute å springa å leka men kanske hade gjort att hon blir tröttare å lugnare på natten.
Citera
2016-11-19, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimmu1
Inte så att man är ledsen för att hon är på gardinerna å förstör utan är irriterande å hon klöser på andra saker också å kryper under sängen å väsnas med olika saker haha.
Hon är en innekatt för vi har varit lite oroliga att hon inte klarar sig bra ute för hon är livrädd för röster och konstiga ljud och är väldigt liten för sin ålder men det med ljuden vänjer hon väll sig vid men är rädda att hon kanske springer bort å lägger sig å trycker någonstans å inte kommer tillbaka.
Hon vill gärna ut å känns hemskt att låta henne vara inne, katter trivs ju bäst när dom får vara ute å springa å leka men kanske hade gjort att hon blir tröttare å lugnare på natten.

Öva henne på att gå ut i koppel. Tidskrävande för er men katten söker ju uppenbart aktivering.
Citera
2016-11-19, 23:27
Medlem
Citat:
... honkatt ... vi brukar stänga sovrumsdörren på nätterna för annars springer hon in och klöser på gardinerna å väsnas å gör allt för att väcka oss.
Problemet är att hon istället nu krafsar som en galning på dörren å jamar.

Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967

Citat:
Detta jag gör varje gång hon krafsar men det hjälper bara för stunden tyvärr.
Hur sprutar man vatten på en katt om man är på var sin sida om en stängd dörr?

Ge katten en leksak, kanske någon med en godsak i, precis innan ni lägger er och ha dörren öppen. Den lugnar ner sig när den blivit lite äldre.
Senast redigerad av KamratBlue 2016-11-19 kl. 23:29.
Citera
2016-11-19, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC
Lyssna på katten!

helt rätt skaffa inte djur om inte tänker behandla de som om de vore ditt barn ... min katt betyder i princip lika mycket som mina barn och har samma rättigheter som mina barn.. den får alltid mat och rör sig fritt i huset och ja den får också leva om precis som mina barn gör.. den förstör saker och för ljud på nätterna de är för katter är natt djur..

skaffa inga fler djur om du inte kan ta hand om dom
Citera
2016-11-19, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Hur sprutar man vatten på en katt om man är på var sin sida om en stängd dörr?

Ge katten en leksak, kanske någon med en godsak i, precis innan ni lägger er och ha dörren öppen.

Öppnar ju dörren såklart vilket kanske inte är så smart men ibland vill man få lite sömn så öppnar å sprutar massa vatten å sen stänger dörren.
Hon har flera leksaker och även en sån mus som piper men det enda som är roligt på natten är att jävlas med oss haha.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in