Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-19, 11:40
  #1
Medlem
Yinool0401s avatar
Alla hjärnor i tråden, förklara för oss dödliga vad det här för något. Villllll så gärna fatta.

Trevlig helg och kramar

Forskare nära avslöja mörk materia

27 procent av universum utgörs av det
som kallas mörk materia, men det är
ännu ett mysterium vad den består av.
Forskare tror sig vara nära svaret.

Bland de mätinstrument som byggts
finns anläggningen Icecube på Syd-
polen, samt Fermi-satelliten.

-En väldigt spännande observation som
Fermisatelliten har gjort och som
ingen kan förklara är att det kommer
en signal från vintergatans mitt. Det
skulle kunna vara energi i form av
fotoner som avges när mörk materia
kolliderar med sig själv, säger fors-
kare Katherine Freese till SVT.
Citera
2016-11-19, 12:34
  #2
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yinool0401
Alla hjärnor i tråden, förklara för oss dödliga vad det här för något. Villllll så gärna fatta.
Man har kommit fram till att det torde existera något man inte kan se på normalt sätt därför att dess gravitation påverkar materia som vi kan se.

Detta har man döpt till mörk materia.

Denna mörka materia tänker man nuförtiden är vad större delen av all materia i universum består av.
(≈70–80 % eller så.)

Trots att man är överens om att den existerar har man haft stora svårigheter med att hitta sätt att observera den. Dess namn härrör också från det här problemet.

Mörk materia samspelar inte med och absorberar inte elektromagnetisk strålning som vanlig materia och kallas därför mörk.
__________________
Senast redigerad av Shamdon 2016-11-19 kl. 12:40.
Citera
2016-11-19, 12:38
  #3
Medlem
Shamdons avatar
Här är för övrigt SVT-länken du glömde bifoga din TS;
http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/...a-mork-materia
Citera
2016-11-19, 13:05
  #4
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yinool0401
Alla hjärnor i tråden, förklara för oss dödliga vad det här för något. Villllll så gärna fatta.

Trevlig helg och kramar

Forskare nära avslöja mörk materia

27 procent av universum utgörs av det
som kallas mörk materia, men det är
ännu ett mysterium vad den består av.
Forskare tror sig vara nära svaret.

Bland de mätinstrument som byggts
finns anläggningen Icecube på Syd-
polen, samt Fermi-satelliten.

-En väldigt spännande observation som
Fermisatelliten har gjort och som
ingen kan förklara är att det kommer
en signal från vintergatans mitt. Det
skulle kunna vara energi i form av
fotoner som avges när mörk materia
kolliderar med sig själv, säger fors-
kare Katherine Freese till SVT.

Håller med om att detta är lite väl kryptiskt. Har inte satt mig in i detaljerna, men om detta verkligen rätt spår om vad mörk materia är så handlar det om något liknande detta:
1. Astrofysiska och kosmologiska mätningar har gett uppskattningar på hur mycket mörk materia som måste finnas, och hur den är fördelad i galaxen och i universum.
2. Det finns redan några olika detaljerade matematiska teorier där mörk materia förklaras som olika sorters partiklar med olika egenskaper, från vilka man kan beräkna vad som borde hända t ex nära starka gravitationsfält (t ex nära det stora svarta hålet i Vintergatans mitt). T ex en sådan är teorin om axioner.
3. Dvs jämför resultatet från beräkningarna från de olika modellerna, givet hur mycket mörk materia som man vet (?) måste finnas, med de nya mätningarna som man tror är en effekt från reaktioner med mörk materia. OM någon modell passar perfekt (inom mätningarnas felmarginaler), så kommer det deklareras att man troligen har upptäckt vad mörk materia är. Detta måste då förstås verifieras av andra forskargrupper, samt också gärna testas på andra sätt i andra observationer och experiment.
__________________
Senast redigerad av nerdnerd 2016-11-19 kl. 13:09.
Citera
2016-11-19, 22:09
  #5
Medlem
Mörk materia kanske är en partikel?
Men tänk om mörk materia och mörk energi,
att gravitationen, som Vi kan mäta,
det finns nåt där, som Vi inte kan se,
men Vi kan märka av dess gravitation.
Att det är spår ifrån ett annat universum,
i en annan dimension.
Och när dessa olik laddade partiklar möts, krockar
uppstår kraftig energi, ljus etc...

...Om 500 år? kanske Vi kan manipulera
dessa partiklar och göra maskhål, svart hål,
för att resa mellan stjärnor och galaxer.
Citera
2016-11-26, 02:32
  #6
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobofast66
Mörk materia kanske är en partikel?
Men tänk om mörk materia och mörk energi,
att gravitationen, som Vi kan mäta,
det finns nåt där, som Vi inte kan se,
men Vi kan märka av dess gravitation.
Att det är spår ifrån ett annat universum,
i en annan dimension.
Och när dessa olik laddade partiklar möts, krockar
uppstår kraftig energi, ljus etc...

...Om 500 år? kanske Vi kan manipulera
dessa partiklar och göra maskhål, svart hål,
för att resa mellan stjärnor och galaxer.

Du är inne på flummiga spår här min vän
Har dock tänkt på liknande saker själv. Att vårt universum är det som uppstod när två andra universum krockade. Har dock ingen teori om varför vi expanderar där i ökande hastighet... :P

Alternativt att utvidningen beror på gravitation från andra universa och det skulle också kunna förklara varför det går fortare och fortare..

Innan ni flame:ar ihjäl mig får ni betänka att jag är på intet sätt utbildad i högre matematik, fysik eller astronomi så därför fattar jag inget egentligen..

OnT: Har väl alltid tyckt att namnet mörk materia känns lite fånigt. Skulle hellre vilja kallade det okänd materia, om något.

Hoppas man kommer fram till något nu som håller och som påverkar hur vi förstår universum i framtiden. Även om vissa områden är för abstrakta för min fattningsförmåga.

Mvh
Citera
2016-11-26, 10:16
  #7
Avstängd
tarnerdigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Du är inne på flummiga spår här min vän
Har dock tänkt på liknande saker själv. Att vårt universum är det som uppstod när två andra universum krockade. Har dock ingen teori om varför vi expanderar där i ökande hastighet... :P

Alternativt att utvidningen beror på gravitation från andra universa och det skulle också kunna förklara varför det går fortare och fortare..

Innan ni flame:ar ihjäl mig får ni betänka att jag är på intet sätt utbildad i högre matematik, fysik eller astronomi så därför fattar jag inget egentligen..

OnT: Har väl alltid tyckt att namnet mörk materia känns lite fånigt. Skulle hellre vilja kallade det okänd materia, om något.

Hoppas man kommer fram till något nu som håller och som påverkar hur vi förstår universum i framtiden. Även om vissa områden är för abstrakta för min fattningsförmåga.

Mvh

Okänd materia genererar inte lika mycket uppmärksamhet och forskningsbidrag.

Det är generellt ganska mycket narcissism i branschen som törstar efter rampljus och erkännanden, därför släpps sådana här icke-resultat då och då för att släppa på trycket i egot.

Spännande? Jag väntar helst på resultat. Vem går till sin chef på jobbet och säger att uppgiften nästan är klar men kan misslyckas helt? Vilken chef hade i det läget kontaktat media?
Citera
2016-11-26, 10:47
  #8
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
OnT: Har väl alltid tyckt att namnet mörk materia känns lite fånigt. Skulle hellre vilja kallade det okänd materia, om något.

Ett mer korrekt ord hade varit "osynlig materia", för osynlig är precis vad mörk materia är. Enda sättet den kan observeras på är via dess gravitation. Dvs hittills.

Liknande gäller om "mörk energi".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback