Jag mår fortfarande väldigt dåligt av att mina föräldrar bestämde över mig innan jag fyllde 18 år. Jag känner mig traumatiserad av det de lagligt bestämde, de gjorde inte något som lagen skulle betrakta som kriminellt. De avbröt mig när jag höll på med jätteviktiga saker, tvingade mig att städa mot min dåvarande bacillskräck med mera. När jag jämförde lagen om förmynderi med slaveri påstod de att sådana gränsdragningar var "nödvändiga" för att "skydda mig mot övergrepp". De höll hela tiden på och påminde mig om att de bestämde över mig, och strödde salt i mina traumasår. Jag får leva med mina hemska minnen resten av livet, hemska minnen av laglig maktutövning som av samhället påstås ha varit "för mitt eget bästa". När jag hör någon påstå att den-eller-den åldersgränsen skulle vara till för att "skydda" får jag minnesbilder av hjälplösheten inför att mina föräldrar bestämde över mig och deras utläggningar om att det skulle vara för att "skydda mig". Då känner jag samma tryck över bröstkorgen och samma tomhet i magen som jag har hört Förintelseöverlevare beskriva att de känner när de hör nazistiska åsikter. En gång när jag hade läst om någon som påstod att människor kunde veta när det var bäst för djur att bli avlivade och hade gått från datorn för att lugna mig, spräckte jag ett förstärkt glas fast jag trodde att jag bara nuddade det (vilken adrenalinrush!) trots att det "bara" var en indirekt association i tro på att veta "andras bästa" och en svagare känsla än den av påståenden om "nödvändigt" åldersbaserat förmynderi. Är det någon annan som känner sig traumatiserad av lagligt förmynderi? Snälla, svara hänsynsfullt!