Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-02-12, 23:02
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slugshage
Oavsett vad vi har för åsikter om narkotika så kan man notera diskrepansen mellan "sexköpsbekämpning" och "knarkbekämpning":

När det gäller sexköp är den officiella ideologin att förekomsten kan begränsas genom att minska efterfrågan genom att straffa köpare. Säljare däremot anses däremot vara "offer" och i Sverige är det inte straffbart att sälja sex.

Men när det gäller knarkbruk så försöker man istället begränsa förekomsten genom att minska tillgången genom att i första hand straffa säljarna. I detta sammanhang anses i stället ofta köparna vara "offer" och i många länder är mindre innehav för eget bruk inte straffbart.

Jag tror att i båda fallen är det en fråga om ett "hönan och ägget" problem. Det finns ett utbud eftersom det finns efterfrågan och efterfrågan eftersom det finns ett utbud. I mitt personliga fall så blev jag nog sexköpare eftersom jag frestades av det utbud som fanns med bland annat annonser i danska Ekstrabladet och av att jag är sexliberal. Reklam bygger ju också på att det går att påverka efterfrågan ...

Jag har inte sett någon som uppmärksammat och problematiserat denna inkonsekvens och motstridighet i den officiella ideologin vad gäller sexköpsbekämpning versus narkotikabekämpning. Men det hör ju till PK att det finns vissa antaganden som inte får diskuteras och därmed granskas. Dit hör väl att det går att få bort prostitution genom att enbart bekämpa efterfrågan.
av sex tar ingen skada men knarket kan skada
Citera
2017-02-19, 19:30
  #50
Medlem
PK fortsätter att falla...

Sveriges rykte utomlands blir alltmer skamfilat. Vi ser fler och fler inslag i utländsk media om den havererade svenska invandringspolitiken, medias mörkläggning, och förföljelse av oliktänkande. Häromdagen i Fox News exempelvis. Även USA:s nya president framhåller Sveriges misslyckanden på området.

Hur påverkar då detta den framtida debatten om sexköpslagen - "den svenska modellen"?

Jag menar att det här finns tydliga överspillningseffekter, eftersom det handlar om Sveriges trovärdighet. När Sverige ifrågasätts som föregångsland, och istället framhålls som ett varnande exempel, så kommer även sexköpslagens trovärdighet att påverkas.

Man kommer internationellt att granska lagen, och Sveriges påståenden om densamma betydligt hårdare än tidigare.

Om det ljugs från svensk media och svenska politiker om invandringspolitikens förträfflighet, och den invandrarrelaterade grova brottsligheten, så ljugs det likafullt om sexköpslagens företräden.

Vi motståndare mot svensk prostitutionspolitik har nu ett unikt "window of opportunity" att få våra argument hörda.

Det blir lögnerna kring, och effekterna av massinvandringen som till slut blir sexköpslagens fall...

Detta har alltså två huvudorsaker:

1) Fallande trovärdighet för svenska modellen generellt.
2) Överlastning av polis- och rättsväsende p.g.a. invandringsrelaterad grov brottslighet.
__________________
Senast redigerad av WordWarrior 2017-02-19 kl. 19:45.
Citera
2017-02-19, 23:02
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
/.../ Även USA:s nya president framhåller Sveriges misslyckanden på området.

Hur påverkar då detta den framtida debatten om sexköpslagen - "den svenska modellen"?

/.../ Vi motståndare mot svensk prostitutionspolitik har nu ett unikt "window of opportunity" att få våra argument hörda. /.../

Min, mycket bestämda åsikt är att om vi relaterar till de grova och medvetna lögnare som för närvarande sitter i Vita huset så missar vi definitivt ett "window of opportunity". Om vi ska vinna debatten så gäller det att konsekvent hålla sig till sanningen och den evidens som finns och påvisa att sexköpslagen är en morallag. Varje anknytning till pajasen i Vita huset riskerar att skrämma bort potentiella allierade enligt den klassiska "guilt by association".

Vi får inte glömma att en av de första åtgärderna som Trump gjorde var att vrida klockan tillbaka på sexualitetens område och bland annat förbjuda allt bistånd till organisationer som positiva till abort. Överhuvudtaget ska vi inte räkna med att högerpopulistiska partier som spelar på främlingsfientlighet är några allierade i kampen mot sexköpslagen (och motsvarande försök till lagstiftning i andra länder) och för en liberalare sexualmoral för i allmänhet har dessa partier en moralkonservativ ideologi.

Edit: Diskussionen om invandring och diskussionen kring sexköpslagen är två helt väsensskilda frågor. Det förekommer PK i båda frågorna, men där upphör likheterna bland annat för att när det kommer till grundläggande värderingar så skiljer sig frågorna åt. Med andra så kan konstellationerna bli helt olika i de olika frågorna. Dessutom kan inte PK bekämpas med ännu grövre lögner av Trumps modell, utan med en öppenhet för sanning och sanningssökande.
__________________
Senast redigerad av kopenhamnlover 2017-02-19 kl. 23:13.
Citera
2017-02-20, 07:48
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kopenhamnlover
Min, mycket bestämda åsikt är att om vi relaterar till de grova och medvetna lögnare som för närvarande sitter i Vita huset så missar vi definitivt ett "window of opportunity". Om vi ska vinna debatten så gäller det att konsekvent hålla sig till sanningen och den evidens som finns och påvisa att sexköpslagen är en morallag. Varje anknytning till pajasen i Vita huset riskerar att skrämma bort potentiella allierade enligt den klassiska "guilt by association".

Vi får inte glömma att en av de första åtgärderna som Trump gjorde var att vrida klockan tillbaka på sexualitetens område och bland annat förbjuda allt bistånd till organisationer som positiva till abort. Överhuvudtaget ska vi inte räkna med att högerpopulistiska partier som spelar på främlingsfientlighet är några allierade i kampen mot sexköpslagen (och motsvarande försök till lagstiftning i andra länder) och för en liberalare sexualmoral för i allmänhet har dessa partier en moralkonservativ ideologi.

Edit: Diskussionen om invandring och diskussionen kring sexköpslagen är två helt väsensskilda frågor. Det förekommer PK i båda frågorna, men där upphör likheterna bland annat för att när det kommer till grundläggande värderingar så skiljer sig frågorna åt. Med andra så kan konstellationerna bli helt olika i de olika frågorna. Dessutom kan inte PK bekämpas med ännu grövre lögner av Trumps modell, utan med en öppenhet för sanning och sanningssökande.

När det gäller Trump har vi inte samma åsikt, det vet du. Vilka lögner du talar om är oklart. De enda lögner jag sett kommer från motståndarsidan. Men det är inte topic att fördjupa sig i detta.

Jag trodde faktiskt att du var intellektuell nog att inte stapla totalt utdaterade floskler och PK-maffia-vokabulär på rad.

Det som jag säger, och som du medvetet tycks vilja missförstå, är att Sveriges politiskt korrekta elit nu står ensamma och isolerade. Den svenska modellen som begrepp och fenomen står isolerat, och Sverige är inte längre ett föredöme för andra länder.

Det var just att sola sig i den moraliska strålglansen på den internationella arenan som var själva poängen för politiker och media från första början. Den moraliska stormakten och den första feministiska regeringen du vet... Nu faller allt detta som ett korthus, samtidigt som landet brottas med oöverstigliga problem på hemmaplan, till följd av eget högmod och egen dumhet. Ha!

Sexköpslagen och massinvandringen är i högsta grad sammankopplade frågor, eftersom massinvandringen påverkar precis varenda fenomen i samhället. Antalet grova brott påverkar exempelvis ofrånkomligen rättsväsendets och polisens prioriteringar på sikt. Vi har inte tid eller råd med en sexköpslag. Man står inte och putsar på silvret i en bostad som står i brand...

Den evidensväg du hänvisat till har prövats i två decennnier snart utan framgång. Den vägen är som sagt inte framkomlig innan den politiska korrektheten slutgiltigt bitit i gräset.

Detta handlar inte om sunt förnuft, juridik, eller rätt och fel. Det handlar om ideologi. Det handlar om att vinna tolkningsföreträdet. Inget annat.
Citera
2017-02-26, 21:31
  #53
Medlem
Irland har precis antagit den "svenska modellen", så det är tyvärr lite tidigt att döma ut vårt inflytande riktigt ännu.

När det gäller Trump så ska jag inte fördjupa mig i det. Bara poängtera att han kanske inte är illvillig men däremot verkar han ha ett enormt självhävdelsebehov och kastar ur sig saker impulsivt utan att ha på fötterna. Bara för nån vecka sen sa han att hans seger vanns med det största antalet elektorsröster någonsin, och blev rättad i direktsändning av en reporter. Väldigt pinsamt. Så jag är nog benägen att hålla med kopenhamnlover där.
__________________
Senast redigerad av griffen 2017-02-26 kl. 21:41.
Citera
2017-02-27, 05:28
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Irland har precis antagit den "svenska modellen", så det är tyvärr lite tidigt att döma ut vårt inflytande riktigt ännu.

När det gäller Trump så ska jag inte fördjupa mig i det. Bara poängtera att han kanske inte är illvillig men däremot verkar han ha ett enormt självhävdelsebehov och kastar ur sig saker impulsivt utan att ha på fötterna. Bara för nån vecka sen sa han att hans seger vanns med det största antalet elektorsröster någonsin, och blev rättad i direktsändning av en reporter. Väldigt pinsamt. Så jag är nog benägen att hålla med kopenhamnlover där.

Irland känner jag naturligtvis till, men det har ingen bäring på det jag pratar om här. Processen i Irland har pågått i flera år, och det är ett land där religionen spelar stor roll ur en ganska fundamentalistisk synvinkel.

På Irland (precis som i Sverige och Frankrike) är det extremistiska religiösa och feministiska NGO som fått sätta tonen helt och hållet. Det understryker också att evidens inte är verksamt i den här striden. Det är däremot narrativet och tolkningsföreträdet. Dessa bestäms av vad media väljer att släppa igenom, och hur de vinklar och ljuger i debatten. Allt snack om trafficking är bara nys, det är moralism det handlar om. Ofta torgförd av mindre attraktiva kvinnor som inte tål att utsättas för sexuell konkurrens.

Vem du eller andra håller med eller inte är även detta av underordnad betydelse, för verkligheten ger mig rätt varje dag. Sveriges rykte utomlands faller som en sten, och problemen i landet blir alltmer oöverstigliga för varje dag. I denna kontext blir det omöjligt att upprätthålla en sexköpslag som riktar sig mot samtyckande sexuella relationer. Det ständiga ljugandet om Sveriges (och sexköpslagens) förträfflighet kommer också att leda till att Sverige förlorar sin roll som förebild utomlands.

KHL kan sluta drömma om en tid där evidens, libertarianer och "liberala feminister" räddar Sverige, och du kan sluta drömma om en "frihetelig vänster". Detta är nämligen en oxymoron.

Det som i slutändan löser problemet är hur illa skött Sverige varit de senaste decennierna, och hur djupt förfallet gått på alla plan. I ett sådant läge måste en ny regim prioritera, och där ingår inte en polisiär och rättslig satsning på sexköp, när det svämmar över av mord och våldtäkter som aldrig blir lösta. Det håller också på att byggas upp en lavin av hån och avsky mot feminism och PK i sociala - och alternativa medier. Narrativet håller på att förändras...

Avståndstagande från det samhällsförfall som PK orsakat är det nya narrativet.

Dessutom har feminismen gått och lagt sig med islamismen, och är nu en döende ideologi. Nej, sexköpslagen kommer inte att rivas upp på kort sikt, men den kommer att tillämpas allt mindre, för att till slut självdö.

Återigen: innan PK har tynat bort kan vi inte ha en sansad debatt som bygger på evidens! Det finns för många grindvakter som styr debatten i media.
__________________
Senast redigerad av WordWarrior 2017-02-27 kl. 06:00.
Citera
2017-03-01, 14:31
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Avståndstagande från det samhällsförfall som PK orsakat är det nya narrativet.

Eller snarare och mer precist kan ett nytt argumentativt narrativ se ut på följande sätt:

Krav på att staten fokuserar sina knappa resurser i en krisartad situation, till det som är statens huvuduppgifter. Att inte fokusera dessa resurser mot allvarliga brott mot liv och hälsa är omoraliskt, och ett slöseri av resurser.

Mycket kort exempel på en narrativ debattartikel:

Citat:
Samhället är i kris. Den grova och organiserade brottsligheten breder ut sig. Mord, våldtäkter, skjutningar, anlagda bränder och stenkastning mot räddningspersonal. Att i detta läge lägga resurser på ett moralbrott, där två samtyckande och vuxna utbyter sexuell tjänst, är ett flagrant missbruk av knappa polisiära och rättsliga resurser.

Eller i en diskussion:

Citat:
Jaha, vi ska lägga resurser på att jaga vuxna människor som har samtyckande sex? Varför? Kommer du ihåg den senaste veckans våldtäkter, skjutningar och personrån? Att lösa dessa grova brott kräver ju mycket polisresurser. Här finns ju brottsoffer som farit illa på riktigt. Låt oss lägga resurserna där istället!

(Se där KHL, ett libertarianskt narrativ i slutändan ändå... Men kanske inte på det sätt vi anade.)

Med detta uppnår vi flera fördelar:

1) Ett nytt och kraftfullt narrativ som moraltanterna får svårt att bemöta.
2) Indirekt medialt stöd från MSM när de nu tvingas rapportera kraftigt ökande grov brottslighet.
3) Ett folkligt stöd i en svår tid.
4) Möjligt stöd på sikt av den nya konservativa rörelsen.

Citat:
Definition av narrativ:

A narrative or story is any report of connected events, real or imaginary, presented in a sequence of written or spoken words, or still or moving images.[1][2]

https://en.wikipedia.org/wiki/Narrative

Sanningshalten i narrativet är alltså av underordnad betydelse, även om vi faktiskt också har sanningen på vår sida i det här fallet. Det viktiga är berättelsen, och hur den berättas. Vi ska alltså använda vänsterns retorik mot dem själva, och använda det samhälleliga förfall de orsakat till vår egen fördel.

Varför fungerar detta? Det är ett moraliskt argument. Att inte lägga resurserna där de bäst behövs är i förlängningen att vilja folk (brottsoffer) illa.
__________________
Senast redigerad av WordWarrior 2017-03-01 kl. 15:08.
Citera
2017-03-01, 21:33
  #56
Medlem
Jag har som bekant varit lite skeptisk till trådens tes att PK:s fall skulle gynna kampen mot sexköpslagen.

Däremot skriver jag under helt på att tilltagande gängbrottslighet, stenkastning mm i förorterna kommer att göra det allt svårare att argumentera för att polisen ska lägga sina knappa resurser på att jaga samtyckande vuxna, där straffet för de som grips dessutom som regel är böter. Nu finns det ju visserligen särskilda prostitutionsenheter för det, men jag kan inte tänka mig att ens de kommer ha tid att fokusera på annat än fall av människohandel/koppleri med främst utländska kvinnor.

Sexköpslagen blir obsolet och avskaffas om några årtionden eller så, då den för länge sen slutat tillämpas. Ungefär som med steriliseringskravet för transsexuella.
Citera
2017-03-01, 22:14
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Ungefär som med steriliseringskravet för transsexuella.

Du sätter fingret på något viktigt här: totalitära inslag i lagstiftningen är inte nytt i det här landet. Tyvärr sitter det i folkkynnet. Renhetstänkande och moralism.

Som sagt... sådana lagar har en tendens att avveckla sig själva i takt med tidsandan. Får vi hoppas. Vem vet om Sverige ens existerar i sin nuvarande form om låt säga 10-30 år.

Sexköpslagen kommer att vara det minsta problemet i ett land där kvinnorna inte vågar gå ut på kvällen.
Citera
2017-03-02, 20:34
  #58
Medlem
Bystskuggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Nu finns det ju visserligen särskilda prostitutionsenheter för det, men jag kan inte tänka mig att ens de kommer ha tid att fokusera på annat än fall av människohandel/koppleri med främst utländska kvinnor.

Man ska inte vara för säker. Om gruppen måste visa resultat av sitt jobb upp till ledningen, kan de välja att ta några enklare fall mot sexköpare, istället för att fokusera på människosmugglare där fällande domar kan vara svårare att komma fram till.

Det är ett av skälen till att vi inte ska ha sexköpslagen som den ser ut idag. Den stjäl fokus, frivilligt eller ofrivilligt.
Citera
2017-03-02, 23:24
  #59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bystskugga
Man ska inte vara för säker. Om gruppen måste visa resultat av sitt jobb upp till ledningen, kan de välja att ta några enklare fall mot sexköpare, istället för att fokusera på människosmugglare där fällande domar kan vara svårare att komma fram till.

Det är ett av skälen till att vi inte ska ha sexköpslagen som den ser ut idag. Den stjäl fokus, frivilligt eller ofrivilligt.

Herregud, vissa av er lever verkligen i förnekelse. De vanliga referensramarna gäller inte längre. Sverige kommer att stöpas om i grunden, och vi står inför ett stålbad. Jag vet inte hur det kommer att sluta, men en sak är säker:

Något utrymme för att jaga sexköpare på det sätt som görs idag kommer inte att finnas.

En helt ny regim kommer på medellång sikt att sätta ramarna. Våra gamla korrupta politiker och vår gamla lögnmedia, som ställt till allt detta, ska nog börja se sig om efter reträttvägar. Det börjar nämligen gå upp för vanliga människor nu vad som hänt med landet, och hur lurade de blivit. När de förstått det så blir de rasande. Identitetspolitiken och feminismen förstörde Sverige. Sexköpslagen var bara ett av symtomen på en allvarlig underliggande sjukdom. Nu svänger pendeln tillbaka med våldsam kraft!

Buckle up, and enjoy the ride.
__________________
Senast redigerad av WordWarrior 2017-03-02 kl. 23:29.
Citera
2017-03-17, 10:05
  #60
Medlem
Det har redan börjat, tassande och försiktigt, som vanligt i Sverige. När man ens nämner detta så inser man ju hur illa det egentligen ser ut. Mycket värre än man någonsin erkänner givetvis.

Citat:
Bötesbrott är mindre värda än väldigt allvarliga brott som förskyller långa fängelsestraff, säger han.

Som exempel tar han upp det höga antalet skjutningar i regionerna kring Stockholm och Malmö, som tar en stor del av polisens resurser i områdena i anspråk.

– Vi ser stora skillnader i brottsuppklarning mellan regionerna. Med de här skjutningarna koncentrerade till Stockholm och Malmö, så kommer inte Stockholm och Malmö nu i närtid att bli duktiga på att klara upp mängdbrott, säger Löfving.

– Jag tror att de flesta brottsoffer förstår att de sakerna måste prioriteras före bötesbrott.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/po...r-mindre-varda

Betänk då att över 99 % av sexköpen dessutom även är offerlösa bötesbrott. När anmälda sexköp per år går under 100 fall i hela landet så är lagen i praktiken borta. Samma siffror som året efter att lagen infördes. Nu ligger det runt 500. Jag har också noterat att BRÅ har börjat fiffla med statistiken på området.

Detta kommer kanske att ta något decennium, ännu snabbare om anhöriginvandringen inte bromsas.
__________________
Senast redigerad av WordWarrior 2017-03-17 kl. 10:15.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback