• 1
  • 2
2016-11-18, 22:13
Medlem
Drapåtrissors avatar
En del forskare går t.om så långt att dom påstår att växter har ett medvetande och är helt medvetna om sin omgivning. Som exempel nämns att dom kan röra sig känna lukter och mata sina ungar och signalera till varandra om dom blir attackerade. Spännande rön men hur trovärdiga är dom egentligen?
http://svt.se/nyheter/vetenskap/vaxt...tar-och-kanner
Citera
2016-11-18, 22:20
Medlem
Ducadreams avatar
Om studierna påstår att växter har sinnesorgan så är det knappast trovärdig. Självklart är det möjligt dock att växter kan kommunicera på ett "biokemiskt" sätt. T.ex. att grannväxten skickar ut en luftburen molekyl för att "varna" för att det finns skadedjur etc.

Var är studien?
Citera
2016-11-18, 22:29
Medlem
Drapåtrissors avatar
Kanske det ändå ligger lite sanning i myten att krukväxter mår bra av att man pratar med dom?
Citera
2016-11-18, 22:52
Moderator
Arne.Ankas avatar
Att växter skulle ha ett medvetande köper jag inte men att växter skulle känna av basala saker ser jag som en självklarhet, till exempelvis söka sig mot ljus.

Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Kanske det ändå ligger lite sanning i myten att krukväxter mår bra av att man pratar med dom?
Utandningsluften innehåller mer koldioxid än luften och det gillar växter, i akvarium kan tillväxthastigheten för vissa växter öka mer än 10gånger när koldioxid tillförs.
Citera
2016-11-18, 22:53
Medlem
franges avatar
Alltså, hur mycket har denne Stefano Mancuso rökt av sina älskade växter, egentligen? Hela artikeln låter ju som ett mellanting mellan en bandbok och någon form av parodi - jag bara väntade på att det skulle visa sig i slutet av artikeln att det var ett skämt...

Citat:

Det handlar väl snarare om att man då andas på dem - andas ut koldioxid, och koldioxid är vad växten lever på tillsammans med solljus för fotosyntesen, typ.
Citera
2016-11-18, 23:12
Medlem
Låter som den där boken "blommornas hemliga liv" där de sa att blommor kunde känna igen olika människor med mera.
Citera
2016-11-18, 23:41
Medlem
Jag såg inslaget i TV och förmodligen pratar den här forskaren i metaforer men medvetet låter han media misstolka honom för att få publicitet. Det är skillnad på att vara medveten som vi människor och växter som enbart agerar efter ett enkelt och omedvetet mekanistiskt/kemiskt orsak-och-verkan förhållande till sin miljö. Man kan förmänskliga växters "beteende" men det förändrar inte det faktum att dom saknar ett nervsystem och därmed det mest grundläggande av vad vetenskapen tror är nödvändigt för medvetna upplevelser. Men samtidigt vet vi inte så mycket om medvetandet, jag tycker dock att det krävs mer bevis än vad vi har nu för att växter skulle vara medvetna, särskilt med tanke på att forskarvärlden inte ens är eniga om hur man definierar ordet medvetande.
Citera
2016-11-19, 02:38
Medlem
FortMeades avatar
Citat:
– Vi måste titta på de här organismerna på ett mycket mer allvarligt sätt. För det första är vi beroende av dem, och för det andra är de lika komplexa som djur. Därför har de en värdighet som vi måste erkänna, säger han.
OK. Du är en jävla planta.
Citera
2016-11-19, 03:50
Medlem
Antivalents avatar
Hört att vissa växter kan skicka elektroniska signaler, inte via nerver men på nåt annat sätt. Ballt om man på nåt sätt kan utnyttja informationen på något sätt, som att utnyttja fotosyntes
Citera
2016-11-19, 05:29
Medlem
Citat:
En del forskare går t.om så långt att dom påstår att växter har ett medvetande och är helt medvetna om sin omgivning. Som exempel nämns att dom kan röra sig känna lukter och mata sina ungar och signalera till varandra om dom blir attackerade. Spännande rön men hur trovärdiga är dom egentligen?
http://svt.se/nyheter/vetenskap/vaxt...tar-och-kanner

Nu blev jag nyfiken, "mata sina ungar" utveckla!
Citera
2016-11-19, 05:49
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalleDussin
Nu blev jag nyfiken, "mata sina ungar" utveckla!
Enligt artikeln så kan moderplantan föra över näring till sina skott i närheten och därmed hjälpa dom att överleva.
Citera
2016-11-19, 05:58
Medlem
Citat:
Enligt artikeln så kan moderplantan föra över näring till sina skott i närheten och därmed hjälpa dom att överleva.

ok, vill inte låta negativ men är det inte det som är en växts naturliga utveckling, dvs en enhet som genom näring och ljus just växer genom att skjuta ut nya skott. Har lite svårt att se det som förälder-barn relation.

Visst, jag har en ödmjuk hållning till växter såsom organiska varelser, när jag fäller mina träd tar det lite emot måste jag erkänna!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in