2005-12-14, 19:55
Medlem
rhodrys avatar
Jag var för ett par år sedan på en kinakrog i Krakow. Till maten fick vi ett mycket speciellt ris som jag sedan aldrig lyckats hitta eller kopiera. I riset var en ingrediens russin. Det var dessutom mycket starkt kryddat och smakade himmelskt (kan ha varit ägg i?).

Frågan är om det var ett husets recept eller om det finns något liknande som ni träffat på. Jag är sugen på att experimentera med ris och skulle gärna vilja närma mig denna rätt. Kom gärna med tips, idéer och länkar om ni äger den kompetens som jag uppenbarligen saknar.
Citera
2005-12-14, 20:07
Medlem
Hin Håle.s avatar
Jösses, här tänkte jag vara duktigt och posta det riktiga namnet, men när jag googlade efter receptet insåg jag ju att det pilaffris jag alltid trott var nämnda russinris är någonting helt annat. Känner själv till det, från min saliga moder, men kan tyvärr inte bidraga med något vidare, förutom då att de inte torde vara något hemkok unikt för krakowsyltan eftersom vi nu är åtminstone två som känner till det.
Citera
2005-12-14, 20:17
Medlem
rhodrys avatar
Tack för ditt engagemang. Hör av dig om du lyckas klura ut något!
Citera
2005-12-14, 21:13
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhodry
Jag var för ett par år sedan på en kinakrog i Krakow. Till maten fick vi ett mycket speciellt ris som jag sedan aldrig lyckats hitta eller kopiera. I riset var en ingrediens russin. Det var dessutom mycket starkt kryddat och smakade himmelskt (kan ha varit ägg i?).

Frågan är om det var ett husets recept eller om det finns något liknande som ni träffat på. Jag är sugen på att experimentera med ris och skulle gärna vilja närma mig denna rätt. Kom gärna med tips, idéer och länkar om ni äger den kompetens som jag uppenbarligen saknar.

Jag har aldrig hört talas om en kinesisk rätt med russinris.

Däremot vet jag att det finns indiska recept på ris med russin.

Ha i så fall i rejält med grön stark curry (thailändsk grön curry har jag sett i affärerna men blandningarna i curry varierar ju som sagt), sedan gurkmeja och så givetvis russin som sagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in