Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-18, 10:03
  #1
Medlem
PsycholicRaves avatar
Hej!

Jag och min flickvän planerar att backpacka jorden runt, med start i januari i år, vi kommer börja med Europa och sedan blir förmodligen nästa stopp antingen Australien eller Asien, vi har gott om tid så det spelar ingen roll I vilket fall som helst, en av våra tankar som vi gärna upplevt är att få ha en strand helt för oss själva en natt; stjärnornas och månens sken, kanske ett nakendopp i natten och så klart andra njutningsfulla aktiviteter. Så till frågan, var i världen kan vi hitta en lämplig plats (antar att det finns flera), någon som har erfarenhet från liknande upplevelse? Alla tips och råd uppskattas, annars får vi helt enkelt leta själva via apostlahästarna haha!
Citera
2016-11-18, 11:03
  #2
Medlem
Robin.Bentleys avatar
Hej, jag vet flera ställen, men hur skall ni bo/sova? Tält? för är svårt att hitta ett hotell eller liknande med bara ett hus på en strand . Jag tycker ni kan testa Thailand eller Kambodja kanske? Åk till valfri öde strand bara där det inte bor folk =)
Citera
2016-11-18, 11:06
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsycholicRave
Hej!

Jag och min flickvän planerar att backpacka jorden runt, med start i januari i år, vi kommer börja med Europa och sedan blir förmodligen nästa stopp antingen Australien eller Asien, vi har gott om tid så det spelar ingen roll I vilket fall som helst, en av våra tankar som vi gärna upplevt är att få ha en strand helt för oss själva en natt; stjärnornas och månens sken, kanske ett nakendopp i natten och så klart andra njutningsfulla aktiviteter. Så till frågan, var i världen kan vi hitta en lämplig plats (antar att det finns flera), någon som har erfarenhet från liknande upplevelse? Alla tips och råd uppskattas, annars får vi helt enkelt leta själva via apostlahästarna haha!

Ni ska definitivt besöka Koh Tao i Thailand! Underbart vackert ställe!

Här kan du läsa mer...
Citera
2016-11-18, 11:21
  #4
Medlem
PsycholicRaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robin.Bentley
Hej, jag vet flera ställen, men hur skall ni bo/sova? Tält? för är svårt att hitta ett hotell eller liknande med bara ett hus på en strand . Jag tycker ni kan testa Thailand eller Kambodja kanske? Åk till valfri öde strand bara där det inte bor folk =)

Har tält och sovsäck, så det går fint! Om man kunde sova sådär romantiskt under bar himmel vore ju ännu coolare, men blir kanske för mycket insekter och andra djur?

Citat:
Ursprungligen postat av Redwoodmarin
Ni ska definitivt besöka Koh Tao i Thailand! Underbart vackert ställe!

Här kan du läsa mer...
Vad vill du säga med det? Att det skulle vara en dum idé? Eller att just Thailand skulle vara extra farligt? Det är ju just på grund av sådant vi vill ha en ÖDE strand, inte någon med folk som stör
Citera
2016-11-18, 11:50
  #5
Medlem
Robin.Bentleys avatar
http://www.vagabond.se/artiklar/resm...dison-koh-rong
Kolla där, Koh Rong i Kambodja. Där finns en strand som erbjuder boende för , hum minns ej priset men ca 50 kr natten, då bor man i tält på stranden och det finns toa och sådant i ett hus ovanför stranden. Det finns ej på länken men det boendet finns på tex Agoda.
Annars finns det öde stränder där man kan sova på ifall man vill. Ha liggunderlag och myggnät bara, det hade vi =)
Citera
2016-11-18, 12:09
  #6
Medlem
valter-eggons avatar
Nattbad skulle i alla fall jag inte våga mig på. Det är inte som i Sverige där det farligaste du kan råka ut för är en brännmanet. Jag tror att det är väldigt bra att kunna se var man sätter fötterna. Bara att kliva på en sjögurka är jävligt vidrigt.
Citera
2016-12-04, 11:23
  #7
Medlem
PsycholicRaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robin.Bentley
http://www.vagabond.se/artiklar/resm...dison-koh-rong
Kolla där, Koh Rong i Kambodja. Där finns en strand som erbjuder boende för , hum minns ej priset men ca 50 kr natten, då bor man i tält på stranden och det finns toa och sådant i ett hus ovanför stranden. Det finns ej på länken men det boendet finns på tex Agoda.
Annars finns det öde stränder där man kan sova på ifall man vill. Ha liggunderlag och myggnät bara, det hade vi =)

Tack för tips!

Citat:
Ursprungligen postat av valter-eggon
Nattbad skulle i alla fall jag inte våga mig på. Det är inte som i Sverige där det farligaste du kan råka ut för är en brännmanet. Jag tror att det är väldigt bra att kunna se var man sätter fötterna. Bara att kliva på en sjögurka är jävligt vidrigt.
Det beror väl på var man är med De flesta tipsar ju om ställen i SEA, men i Europa t.ex. skulle jag inte vara så rädd för ett nattdopp. Såg ett inlägg i en annan tråd av en användare som gjort precis det vi är ute efter på någon strand i Grekland, tyvärr var han numera inaktiv och svarar inte på PM.
Citera
2016-12-11, 18:49
  #8
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Inte alls så romantiskt i verkligheten, som det verkar i filmer, att knulla på en sandstrand.

Sand i diverse kroppshålor och på diverse slemhinnor gör det hela till en ganska trist tillställning!
Citera
2016-12-11, 19:02
  #9
Medlem
Så vitt jag vet är det inte tillåtet att campa på stränder i Thailand såvida det inte erbjuds mot betalning.

Om det inte är nationalparker så är det den thailändska flottan (navy) som äger alla stränder. Hotell mm hyr av dem.

För att sammanfatta mitt svar. Erbjuds det camping mot betalning är det ok, annars inte. Men om det nu är en väldigt avskild plats är det säkert svårt stt bli upptäckt.
Citera
2017-02-07, 20:19
  #10
Medlem
PsycholicRaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Inte alls så romantiskt i verkligheten, som det verkar i filmer, att knulla på en sandstrand.

Sand i diverse kroppshålor och på diverse slemhinnor gör det hela till en ganska trist tillställning!
Jag känner till komplikationerna, men man får helt enkelt anpassa sig till situationen och hålla sig till positioner som lämpar sig. Självklart överromatntiserat av filmer, men ändå något jag vill ha i bagaget!

Citat:
Ursprungligen postat av Agarebagare
Så vitt jag vet är det inte tillåtet att campa på stränder i Thailand såvida det inte erbjuds mot betalning.

Om det inte är nationalparker så är det den thailändska flottan (navy) som äger alla stränder. Hotell mm hyr av dem.

För att sammanfatta mitt svar. Erbjuds det camping mot betalning är det ok, annars inte. Men om det nu är en väldigt avskild plats är det säkert svårt stt bli upptäckt.
Javisst, man får hålla sig såpass öde att man inte blir upptäckt! Vill ju ändp inte bli upptäckt, oavsett om man betalat eller ej Hade hoppats att någon gjort det och kunde tipsa om en specifik plats
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2782969

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback