Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-18, 09:27
  #1
Medlem
Jag har ett trådlöst nätverkskort (USB) som heter TP-Link TL-WN821N. Jag har använt det ett bra tag och det har funkat men efter att jag har installerat om Windows så funkar det plötsligt inte ihop med datorn. Jag har provat det i annan dator och där funkar det så det är inget fel på det.

Normalt så brukar det installera sig själv när man sätter in det i datorn men det gör det inte nu. Inte heller funkar det när jag installerar det med medföljande skiva eller med drivrutiner från nätet.
Jag har försökt flera gånger och jag har tagit bort gammal installation mellan gångerna. Ibland visar det att det har installerats rätt och ibland står det att det inte har installerats.
Oavsett vilket så kan inte kortet hitta några trådlösa nätverk alls.
Vad kan det bero på?
Citera
2016-11-18, 10:20
  #2
Medlem
Det är förmodligen "bara" drivrutiner och/eller uppdateringar som inte kommit på plats riktigt ännu.

Du behöver alltså få en bra kontakt med internet utan att behöva stickan. Låna en lång sladd kanske?

Kör du Win10 behöver du dessutom låta den vara påslagen och ansluten ett antal timmar (typ över en natt).

När Windows säger att det inte finns några uppdateringar så provar du att sätta i USB-stickan igen.
Krånglar det fortfarande så kör även den installationsfil du hämtat ned igen, men välj "kör som administratör" genom att högerklicka på den.
Citera
2016-11-18, 10:23
  #3
Medlem
kimdah2002s avatar
Kolla så det sitter i ett USB2 uttag har du installerat om windows så är det inte säkert USB3 uttagen funkar förrän du installerat drivrutinerna för dessa. Har du windows 10 så brukar dock inte detta vara något problem.

Windows 10 brukar fixa wifi drivrutinerna själv men annars
bläddra dig vidare till du hittar rätt på
http://www.tp-link.se/search/?q=TL-WN821N&s=MODEL
och ladda hem och installera rätt drivrutiner därifrån.

Den andra datorn du testade på hade den samma operativsystem som du har ?
Citera
2016-11-18, 13:43
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Det är förmodligen "bara" drivrutiner och/eller uppdateringar som inte kommit på plats riktigt ännu.

Du behöver alltså få en bra kontakt med internet utan att behöva stickan. Låna en lång sladd kanske?

Kör du Win10 behöver du dessutom låta den vara påslagen och ansluten ett antal timmar (typ över en natt).

När Windows säger att det inte finns några uppdateringar så provar du att sätta i USB-stickan igen.
Krånglar det fortfarande så kör även den installationsfil du hämtat ned igen, men välj "kör som administratör" genom att högerklicka på den.


Jag har bara trådlöst nätverk och kan inte använda kabel. Kan alltså inte vara ansluten.
Jag kör Windows 7.
Jag har testat att köra som administratör, både från installationsskivan och från drivrutiner som jag har laddat ner från nätet men det blir ingen skillnad.
Citera
2016-11-18, 13:51
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Kolla så det sitter i ett USB2 uttag har du installerat om windows så är det inte säkert USB3 uttagen funkar förrän du installerat drivrutinerna för dessa. Har du windows 10 så brukar dock inte detta vara något problem.

Windows 10 brukar fixa wifi drivrutinerna själv men annars
bläddra dig vidare till du hittar rätt på
http://www.tp-link.se/search/?q=TL-WN821N&s=MODEL
och ladda hem och installera rätt drivrutiner därifrån.

Den andra datorn du testade på hade den samma operativsystem som du har ?


Nej jag har bara USB 2.0.
Jag kör Windows 7.
Jag har redan laddat ner RÄTT drivrutiner från TP-Link men det funkar inte det heller.
Ja det var Windows 7 även på den andra datorn som jag testade på.
Citera
2016-11-18, 13:52
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stjo57
Jag har bara trådlöst nätverk och kan inte använda kabel. Kan alltså inte vara ansluten.
Jag kör Windows 7.
Jag har testat att köra som administratör, både från installationsskivan och från drivrutiner som jag har laddat ner från nätet men det blir ingen skillnad.

MS publicerade i höstas en stor låtsas-servicepack med de ackumulerade uppdateringarna för Win7 - Kan du få hem/få över den via en annan dator?
Citera
2016-11-18, 13:56
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
MS publicerade i höstas en stor låtsas-servicepack med de ackumulerade uppdateringarna för Win7 - Kan du få hem/få över den via en annan dator?

Jag har en dator till så det ska gå bra.
Vet du vad den heter?
Kan nämna också att datorn är uppdaterad via Windows Update i förrgår (hade med den till jobbet och uppdaterade via kabel). Där finns inget mer att hämta.
Citera
2016-11-18, 14:12
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stjo57
Jag har en dator till så det ska gå bra.
Vet du vad den heter?
Kan nämna också att datorn är uppdaterad via Windows Update i förrgår (hade med den till jobbet och uppdaterade via kabel). Där finns inget mer att hämta.


Tycker det är konstigt. Det har funkat innan med samma Windowsinstallation. Det är precis som nåt blockerar.
Citera
2016-11-18, 14:29
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stjo57
Jag har en dator till så det ska gå bra.
Vet du vad den heter?
Kan nämna också att datorn är uppdaterad via Windows Update i förrgår (hade med den till jobbet och uppdaterade via kabel). Där finns inget mer att hämta.

Jamen vad bra! Då kan du glömma mitt tips - Om du har senaste SP (SP3?) installerad också vill säga. Syns under "Egenskaper för den här datorn".


Citat:
Ursprungligen postat av stjo57
Tycker det är konstigt. Det har funkat innan med samma Windowsinstallation. Det är precis som nåt blockerar.

Har du kollat så det inte är ngt "rött eller gult" i Enhetshanteraren?
Citera
2016-11-18, 14:46
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Jamen vad bra! Då kan du glömma mitt tips - Om du har senaste SP (SP3?) installerad också vill säga. Syns under "Egenskaper för den här datorn".




Har du kollat så det inte är ngt "rött eller gult" i Enhetshanteraren?


Jag har Service Pack 1 bara men kunde inte få ner mer via Update.
Fast adaptern har ju funkat innan på datorn och jag hade nog inte Service Pack 3 då heller.
Men får kanske ladda ner den...
Jag kollade Enhetshanteraren och det var gult vid nätverkskortet så då försökte jag Uppdatera drivrutinerna, både från Windows, från skivan och från det som var nedladdat. Den gula markeringen försvann men det är ändå ingen skillnad.
Jag kollade där igår också och då var det ingen gul markering alls.
En grej till, det blinkar i nätverksadaptern precis som det ska göra när det är igång men den söker inte upp några nätverk alternativt hittar inga.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback