Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-18, 05:48
  #1
Medlem
Va dom trovärdiga och visste dom något som dom omöjligen kan ha tagit reda på i förhand? Ville dom ha ens namn och sånt för att kunna fuska? Kan jag gå till ett medium och fråga vad min mormor heter och hur många syskon hon har och få ett korrekt svar?
Citera
2016-11-18, 06:47
  #2
Medlem
Keyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youngling
Va dom trovärdiga och visste dom något som dom omöjligen kan ha tagit reda på i förhand? Ville dom ha ens namn och sånt för att kunna fuska? Kan jag gå till ett medium och fråga vad min mormor heter och hur många syskon hon har och få ett korrekt svar?

Nej, ett medium ger dig aldrig direkta svar. Ett medium kommer säga bokstäver och du kommer bekräftar att en släktings namn börja på just den bokstaven. Av flertalet felgissningar kommer du minnas de gånger medium gissade rätt och du känner dig mindre blåst på pengarna när du går där ifrån.
Citera
2016-11-18, 09:40
  #3
Medlem
En dåre & hennes pengar brukar gå skilda vägar, alla medium brukar ta betalt.
Citera
2016-11-18, 16:52
  #4
Medlem
cabbages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youngling
Va dom trovärdiga och visste dom något som dom omöjligen kan ha tagit reda på i förhand? Ville dom ha ens namn och sånt för att kunna fuska? Kan jag gå till ett medium och fråga vad min mormor heter och hur många syskon hon har och få ett korrekt svar?

Ja du kan gå till rätt medium och få ett korrekt svar.

Tyvärr så finns det inte så många av dessa.

För att ytterligare "krydda" din skepsis så kan jag tillägga att du inte
ens behöver gå dit för att få ett sådant svar.
Citera
2016-11-18, 18:26
  #5
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cabbage
Ja du kan gå till rätt medium och få ett korrekt svar.

Tyvärr så finns det inte så många av dessa.

För att ytterligare "krydda" din skepsis så kan jag tillägga att du inte
ens behöver gå dit för att få ett sådant svar.

Var finns dessa "rätta" medier du pratar om? Nämn en!
Citera
2016-11-18, 19:10
  #6
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keyz
Nej, ett medium ger dig aldrig direkta svar. Ett medium kommer säga bokstäver och du kommer bekräftar att en släktings namn börja på just den bokstaven. Av flertalet felgissningar kommer du minnas de gånger medium gissade rätt och du känner dig mindre blåst på pengarna när du går där ifrån.

Jag har varit hos ett medium en gång, för några år sedan, och det fetade var precis vad h*n gjorde. Jag gick dit med ett relativt öppet sinne, men fick inget positivt intryck, utan uppfattade tvärtom personen som väldigt ospecifik och svävande i sina beskrivningar. Kom inte med någonting konkret, utan pratade om saker, som skulle kunna gälla vem som helst. Av en slump råkade vissa av de här sakerna stämma in på mig, men å andra sidan var de så allmängiltiga att de kunde ha stämt in på många andra människor också.

Det personen gjorde var att komma med en bokstav, en konsonant, och frågade om jag kände någon med ett namn som började på den bokstaven. Jag bekräftade att jag hade en äldre, avliden släkting, vars namn började på den bokstaven och det tog mediet tillvara på. ''Det är han'', sa h*n och sedan kom h*n med ''budskap'' från min avlidna släkting, dock ingenting specifikt utan som sagt väldigt allmängiltiga saker.

Det är min enda personliga erfarenhet av ett medium. Om någon annan har fått ett mer seriöst och positivt intryck av ett medium, så skulle det vara intressant att höra mera om detta och på vilket sätt ni tycker att mediet ''träffade rätt''.
Citera
2016-11-19, 09:22
  #7
Medlem
TemplarKnights avatar
Jag tycker någon som hävdar att han eller hon är synsk, bör kunna bevisa det. Allmängiltigt "flum" kan kanske vara trevligt att höra, men det bevisar inte personen besitter en paranormal förmåga.
Citera
2016-11-20, 14:16
  #8
Medlem
cabbages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kobold
Var finns dessa "rätta" medier du pratar om? Nämn en!

De finns. Betyder ej att jag hänger ut folk på nätet för att övertyga skeptiker.
Det är privata individer som inte skyltar eller letar pengar.
Citera
2016-11-20, 14:38
  #9
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cabbage
De finns. Betyder ej att jag hänger ut folk på nätet för att övertyga skeptiker.
Det är privata individer som inte skyltar eller letar pengar.
Eller så är det så att du inte heller känner till något äkta medium.
Citera
2016-11-20, 14:38
  #10
Medlem
Mulla Krekars avatar
Min pappas nya fru tror på sånt...

Innan hon träffade pappa så var hon hos någon form av medium. Mediet kom med hälsningar från en kille med hjälm. Ett tag tidigare hade en hon kände dött i en motorcykelolycka. Sen sa mediet att hon kommer att träffa en man i vita kläder. Min pappa har vita kläder när han jobbar.

Men jag tror ändå det är bluff!
Citera
2016-11-20, 14:45
  #11
Medlem
cabbages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Eller så är det så att du inte heller känner till något äkta medium.


Ja inte övertygar mitt svar någon där ute men vill ändå bidra med mina positiva erfarenheter
i bruset av all misstro och förutfattad skepsis som finns mot medium.
Citera
2016-11-20, 14:46
  #12
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Min pappas nya fru tror på sånt...

Innan hon träffade pappa så var hon hos någon form av medium. Mediet kom med hälsningar från en kille med hjälm. Ett tag tidigare hade en hon kände dött i en motorcykelolycka. Sen sa mediet att hon kommer att träffa en man i vita kläder. Min pappa har vita kläder när han jobbar.

Men jag tror ändå det är bluff!
Det där är typexempel, de flesta har träffat någon med hjälm eller som har vita kläder.
Barnum-uttalande, kallas det. https://sv.wikipedia.org/wiki/Barnum-uttalande
__________________
Senast redigerad av ConnyKlasson 2016-11-20 kl. 14:50.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback