Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-18, 01:24
  #1
Medlem
Ett körfält på en bilväg är 3,5 meter brett men ser för mig ut att vara typ 1,5 meter. Mäter jag upp 3.5 meter i min lägenhet ser det väldigt mycket längre ut än vad det gör på vägen. Hur kommer sig detta?
Citera
2016-11-18, 01:26
  #2
Avstängd
AdamNyfikens avatar
Kan det vara så att det är 1.5 m utan vägrenen?
Citera
2016-11-18, 01:40
  #3
Avstängd
Du kör troligen en liten bil. Jag kommer alltid förbi med Q7an men ser i backspegeln småbilar som inte vågar köra om. På svenska vägar får lastbilar plats, även vid möte. Du upplever vägen som smalare än den är.
Citera
2016-11-18, 01:43
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdamNyfiken
Kan det vara så att det är 1.5 m utan vägrenen?
Nej det är en väg med ett endast ett körfält som är 3.5 meter bred.
Citera
2016-11-18, 03:26
  #5
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youngling
Bedömer vi avstånd annorlunda beroende på omgivning?
Ja. Perceptionen påverkas kraftigt av flera saker, bland annat omgivning, ljus, omständigheter och hur du mår för stunden. En av de viktigare påverkansfaktorerna är också om du eller det du bedömer avståndet till rör er, speciellt om ni båda rör er.

Vill du mer konkret och enkelt se hur hjärnan missbedömer saker och storlekar så kan du titta på exempelvis Shepard’s “Terror Subterra där Ponzo illusionen demonstreras och Sander's parallelogram och det lutande tornet i Pisa-illusionen som tydliggör hur vår hjärna spelar oss ett spratt just med att mäta avstånd då dess nära omgivning ser ut på ett visst sätt.

Müller-Lyers illusion som säkert är bekant visar också att vi har problem med att uppskatta saker beroende på omgivningen.

Eller vårt problem med månen.

Finns många fler som demonstrerar hur opålitlig vår perception kan vara förstås - som Ebbinghaus illusion, Herings illusion, Jastrows illusion, Poggendorffs illusion, mfl.
Citera
2016-11-18, 08:18
  #6
Medlem
Europes avatar
Det är klart vi gör. Förutom i samband med illusioner, som bl.a. tas upp i föregående inlägg, så använder vi omgivningen som referensram för att bedöma avstånd, storlek o.s.v. Notera hur svårt det kan vara att t.ex. på avstånd bedöma storleken på något på öppet hav när man inte vet exakt hur långt borta det är och det finns bara himmel och vatten som referenspunkter. Samma kan även ske när man ser något i skyn och man inte kan bestämma avståndet, samt det finns inget för oss känt i objektets omedelbara närhet att jämföra med.

I andra fall kan man bedöma avståndet, men beroende på omgivningen kan något ändå framstå som större i vissa sammanhang (t.ex. i ett trångt utrymme) än i andra (t.ex. i ett öppet landskap). T.ex. en fasan känns inte så stor utomhus (även om den uppenbart är mångfaldigt större en än sparv), men vänta till katten har råkat dra hem en levande fasan och den flaxar vilt omkring i ens vardagsrum. Där känns den bra mycket större.
__________________
Senast redigerad av Europe 2016-11-18 kl. 08:21.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback