Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2020-05-30, 17:33
  #49
Medlem
Finns det något bättre att bränna pengarna på då? Bil, båt, villa, sommarstuga är ju också nästan bara skryt för omgivningen.

Det är kul att gå omkring på gatorna i andra länder, höra andra språk och känna nya dofter. Man växer kanske inte som människa, men man växer i tillfredställelse.

Sedan är det inget kul att sitta i ekonomi och lida i 10 timmar, men köp business då och njut av resan ner! Bo på fina hotell och se till att ha en rejäl buffert om saker och ting går illa.

Det är fantastiskt att kunna göra resor på 10 timmar och komma till ställen där det för inte så länge sen tog veckor att komma fram till. Allt för en struntsumma om man späker sig lite.
Citera
2020-06-08, 20:17
  #50
Medlem
rotherys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Boom
Det jag menade var att man ger ett sken av att ha så mkt pengar att man har "råd" att resa mkt, vilken egentligen inte är så särskilt dyrt. Man visar alltså upp en fasad via Facebook mm om att man lagt mkt pengar på en resa, det är det som är "statusmomentet".
Det "problem" du beskriver här är ju att man vill visa upp en fasad på facebook, inte resandet i sig.

Att folk vill visa upp en fasad på sociala medier är ju det allt handlar om, sen om det handlar om bilder från resor eller bilder på ens nya fräcka bil, bilder på ungarna som sitter still och är tysta för en gångs skull, bilder på nya grillen, nya huset, en "perfekt" picknick tycker jag inte spelar nån som helst roll.

Personligen tycker jag väl att intresset för att visa bilder från resor är bra mycket mer naturligt (om det är nåt intressant/udda som visas och/eller man lägger till nån finurlig kommentar). Jag menar.. varför lägga upp en bild på din nya bil om det är en modell som ALLA vet hur den ser ut? Det måste väl ändå vara höjden av statussökande. Noll intresseväckande.
Citera
2020-06-08, 20:29
  #51
Medlem
DeepThroat007s avatar
Ta kontakt med resefanatikerna o fråga...

https://www.club100.eu/
Citera
2020-06-08, 20:43
  #52
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Den gamla TS har rätt. Corona har visat det. Vi är fullständigt grundlurade av smart marknadsföring att vi måste ut på långresor varje år, och däremellan jobba häcken av oss för att få råd. Vår familj kommer att chilla i några år nu tror jag. Fast vi har betat av rätt många länder så det är kanske enklare för oss. Men det var faktiskt inte jättekul att gå 21 dagar på Manhattan i 35 graders värme med 100.000 andra turister, och äta glass som kostade 500 kr för familjen tillsammans, och stå 4 timmar i kö för att få tag på en teaterbiljett som annars hade kostat 1000 kr/plats. Rätt åt dem att det är nerstängt.
Citera
2020-06-09, 14:25
  #53
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Den gamla TS har rätt. Corona har visat det. Vi är fullständigt grundlurade av smart marknadsföring att vi måste ut på långresor varje år, och däremellan jobba häcken av oss för att få råd. Vår familj kommer att chilla i några år nu tror jag. Fast vi har betat av rätt många länder så det är kanske enklare för oss. Men det var faktiskt inte jättekul att gå 21 dagar på Manhattan i 35 graders värme med 100.000 andra turister, och äta glass som kostade 500 kr för familjen tillsammans, och stå 4 timmar i kö för att få tag på en teaterbiljett som annars hade kostat 1000 kr/plats. Rätt åt dem att det är nerstängt.
Fast varför åker du till platser som du uppenbarligen inte gillar? Det är ju som att åka till en bondgård och klaga på att man inte tycker om doften av gris.

Jag skulle säga tvärtom, corona har visat hur segt det är att bara gå hemma och drälla hela dagarna. Jag tror människor mår bra av att se nya platser, oavsett om det så är en helg i Tranås eller två veckor i Uzbekistan.

Varför det eventuellt är imponerande är väl som allt annat som är dyrt/svårtillgängligt. För hundra år sedan var det både dyrt och rätt krångligt att bara ta sig till någonstans i Europa, därför var det rimligtvis mer imponerande att kunna göra det eftersom de flesta hade sämre möjligheter att göra det. Idag är det både billigare och enklare så det finns väl ingen som blir imponerad av en charterresa till Kanarieöarna. Däremot är det dyrare/svårare att åka på expedition i Amazonas, vilket gör att det rimligtvis är mer imponerande eftersom färre har möjlighet att göra det.
Citera
2020-06-09, 14:42
  #54
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Fast varför åker du till platser som du uppenbarligen inte gillar? Det är ju som att åka till en bondgård och klaga på att man inte tycker om doften av gris.

Jag skulle säga tvärtom, corona har visat hur segt det är att bara gå hemma och drälla hela dagarna. Jag tror människor mår bra av att se nya platser, oavsett om det så är en helg i Tranås eller två veckor i Uzbekistan.

Varför det eventuellt är imponerande är väl som allt annat som är dyrt/svårtillgängligt. För hundra år sedan var det både dyrt och rätt krångligt att bara ta sig till någonstans i Europa, därför var det rimligtvis mer imponerande att kunna göra det eftersom de flesta hade sämre möjligheter att göra det. Idag är det både billigare och enklare så det finns väl ingen som blir imponerad av en charterresa till Kanarieöarna. Däremot är det dyrare/svårare att åka på expedition i Amazonas, vilket gör att det rimligtvis är mer imponerande eftersom färre har möjlighet att göra det.
Tja, reklam? Alla andra människors resor? Skryt? För att man kan och har råd? Tunnelseende? Gammal vana?

Nu kommer vi att chilla hemma hur som helst. Käka GB istället för 100kr-strut och se på TV istället för en Broadway-show. Den var bra men inte värd besväret.

Kul att du nämner Tranås. Jag känner killen som drev korvbaren där. God korv men inte värt en resa.
Citera
2020-06-09, 16:40
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Den gamla TS har rätt. Corona har visat det. Vi är fullständigt grundlurade av smart marknadsföring att vi måste ut på långresor varje år, och däremellan jobba häcken av oss för att få råd. Vår familj kommer att chilla i några år nu tror jag. Fast vi har betat av rätt många länder så det är kanske enklare för oss. Men det var faktiskt inte jättekul att gå 21 dagar på Manhattan i 35 graders värme med 100.000 andra turister, och äta glass som kostade 500 kr för familjen tillsammans, och stå 4 timmar i kö för att få tag på en teaterbiljett som annars hade kostat 1000 kr/plats. Rätt åt dem att det är nerstängt.
Åk till Vietnam eller Kambodja nästa gång då kan ni äta glass i tre veckor för samma pengar. Det kan ju knappast ha kommit som en överraskning att NY är ett av världens dyraste länder att turista i.
Citera
2020-06-09, 18:57
  #56
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crackpipan
Åk till Vietnam eller Kambodja nästa gång då kan ni äta glass i tre veckor för samma pengar. Det kan ju knappast ha kommit som en överraskning att NY är ett av världens dyraste länder att turista i.
Magsjuka? Myggjävlar? Lund är helt OK.
Citera
2020-06-09, 19:12
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Magsjuka? Myggjävlar? Lund är helt OK.
Lund är nog helt Ok. Betydligt renare luft än på Manhattan i alla fall.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback