Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-11-17, 15:30
  #13
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bradpaisley94
Jag vet inte om det är ett problem med hårdvaran eller mjukvaran men behöver hjälp som om tråden är på fel plats får ni gärna flytta den.

Jag tyckte att min dator va lite långsam (Acer inköpt 2013) så jag tänkte att jag rensar den och sen återställer den till fabriksinställningarna så blir den säkert snabbare. Detta är ju ändå något man enkelt gör i kontrollpanelen. När jag insåg att detta kommer ta väldigt lång tid så tryckte jag på strömbrytaren (hade då laddat 4%) och tänkte att jag får göra det under natten då jag behöver datorn under det som återstod av dagen. När jag sen satte på den så stod det att "åtgärd misslyckades, reparerar".

Man kom efter det till en meny med tre alternativ "stäng av", "återställ" eller "gå till windows". När jag tryckte på det sista alternativet stod det att det inte gick så jag tryckte på "återställ, men behåll filerna". Första gången gick inte det för jag behöver "logga in" (stod dock inte vart) men andra gången gick det. Fick då välja om språk och så men det funka snart som vanligt. När kvällen väl kom så provade jag att starta om till fabriksinställningarna igen och lät den stå under natten. På morgonen var skärmen svart och det gick inte att få kontakt med den så jag tryckte på strömbrytaren igen. När jag sätter på den nu händer följande:

1. Först står det "förbereder automatisk reparation" i ca 20 sek

2. Sedan "Datorn diagnosticeras" i 20 sek

3. Sedan "Reparerar fel på disken. Detta kan ta mer än en timme att genomföra" i mindre än 1 sek. (alltså supersnabbt, fick fota för att se vad som stod)

4. Dessa 3 går på repeat om och om igen i ca 15 min

5. Sedan blir skärmen slutligen svart och det går inte att få kontakt med datorn

Stänger jag av den så kommer jag till samma igen. Alltså är jag HELT FAST OCH KAN INTE GÖRA NÅGOT!!

SNÄLLA HJÄLP!!

Ta ut batteriet samt sladden och låt stå ett par timmar. Koppla i sladden endast och starta datorn och kör en reparation.

Skapa ett installations media för ditt Os och "boota" ifrån det och gör en reparation alternativt en refresh installation.

Funkar inget av detta så är det prova, prova och prova som gäller tills det funkar - eller inte. Jag har personligen varit med om att det där har slutat på verkstaden.
Citera
2016-11-17, 15:30
  #14
Medlem
testa
https://www.youtube.com/watch?v=pmVT0Z9r6_Q

Med vänlig hälsning
t
Citera
2016-11-17, 15:33
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
testa
https://www.youtube.com/watch?v=pmVT0Z9r6_Q

Med vänlig hälsning
t

Han trycker på nån D2D recovery och jag har ingen sån på min
Citera
2016-11-17, 15:47
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Ta ut batteriet samt sladden och låt stå ett par timmar. Koppla i sladden endast och starta datorn och kör en reparation.

Skapa ett installations media för ditt Os och "boota" ifrån det och gör en reparation alternativt en refresh installation.

Funkar inget av detta så är det prova, prova och prova som gäller tills det funkar - eller inte. Jag har personligen varit med om att det där har slutat på verkstaden.

Hade jag vetat HUR man reparerade hade jag inte haft nåt problem..
Citera
2016-11-17, 16:03
  #17
Medlem
oldeubois avatar
Skaffa ett installationsmedie för Windows och ominstallera datorn.
Citera
2016-11-17, 16:08
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oldeuboi
Skaffa ett installationsmedie för Windows och ominstallera datorn.

Hur?
Citera
2016-11-17, 16:10
  #19
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oldeuboi
Skaffa ett installationsmedie för Windows och ominstallera datorn.

Använd inte så stora ord. Bradpaisley94 failade att copypasta ett kommando i dosprompten...

Se (FB) "Filen är för stor" när jag har 200 GB kvar?!
Citera
2016-11-17, 16:15
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Använd inte så stora ord. Bradpaisley94 failade att copypasta ett kommando i dosprompten...

Se (FB) "Filen är för stor" när jag har 200 GB kvar?!

Inte bra på teknik överhuvudtaget tyvärr...inte min grej. Använder bara datorn till film och musik. Så en lätt guide hur jag får den att funka vore väldigt snällt...
Citera
2016-11-17, 16:57
  #21
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bradpaisley94
Inte bra på teknik överhuvudtaget tyvärr...inte min grej. Använder bara datorn till film och musik. Så en lätt guide hur jag får den att funka vore väldigt snällt...
Vad använder du för OS?
Citera
2016-11-17, 17:43
  #22
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bradpaisley94
Hade jag vetat HUR man reparerade hade jag inte haft nåt problem..


Mitt förslag #1 brukar ibland funka och när datorn startar upp så reparerar den sig själv. Den kommer alltså ur loopen och kan påbörja det den försöker med.

Om du kan boota ifrån ett installations media så kommer du att se alternativet - reparera datorn - vilket ibland funkar bättre från en sticka än från datorn internt.
Citera
2016-11-17, 21:32
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oldeuboi
Vad använder du för OS?

Vad är OS för nåt och hur vet man vilken man använder?

Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Mitt förslag #1 brukar ibland funka och när datorn startar upp så reparerar den sig själv. Den kommer alltså ur loopen och kan påbörja det den försöker med.

Om du kan boota ifrån ett installations media så kommer du att se alternativet - reparera datorn - vilket ibland funkar bättre från en sticka än från datorn internt.

Va? Det står att den reparerar men inget händer ju..?
Citera
2016-11-17, 21:55
  #24
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bradpaisley94
Vad är OS för nåt och hur vet man vilken man använder?



Va? Det står att den reparerar men inget händer ju..?
Börjar tro att det här är en skämttråd. OPERATIVSYSTEM.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback