Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-12-02, 15:16
  #25
Medlem
AttansNedranss avatar
Väl rutat.
Det är pinsamt då man skäms för någon annan.
Hela detta koncept samlas i ordet "cringe", går inte uttrycka det på exakt svenska förutom t.ex "skämmigt" som tyder på att något denne gör också är pinsamt.[/quote]
Nja, i min ungdom hette fenomenet att skämmas å någon annans vägnar "bondångest". Om det helyllesvenska ordet är att föredra får FB-intelligentian avgöra.
Citera
2016-12-02, 15:24
  #26
Medlem
självis brukar man säga på ren svenska
Citera
2016-12-03, 22:48
  #27
Medlem
Brunbeverns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dfdfdg
Intressant att du ser användandet av ordet "cringe" som en avgörande faktor för huruvida man är intelligent eller inte. Det verkar ju onekligen vettigt och rationellt. Detta skulle i så fall innebära att användandet av alla "fjantiga trendord" (väl definierad term btw) är förenat med låg intelligens. Snacka om foolproof logic.

Har du några som helst belägg för dina påståenden och svepande generaliseringar eller är det bara kvalificerat skitsnack från början till slut? Förövrigt måste jag säga att det är en aning märkligt att man är så negativt inställd till ordet "cringe" att man på fullaste allvar betecknar användare av ordet som "ointelligenta". Anglicismer och lånord från engelskan kommer bara att öka så jag hoppas att du är beredd på utvecklingen framöver.

Fan vad cringe att du försöker försvara ordet "cringe" så hårt
Citera
2016-12-03, 23:48
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunbevern
Fan vad cringe att du försöker försvara ordet "cringe" så hårt

Det enda jag gjorde var att bemöta dina påståenden och din generalisering av personer som använder ordet. Det finns egentligen inget behov att "försvara" någonting i det här fallet. Folk kommer att fortsätta använda ordet oavsett vad du anser, och det kommer även att tillkomma nya ord som du antagligen kommer att störa dig lika mycket på.
Citera
2018-05-03, 16:43
  #29
Medlem
Adelaides avatar
Jag gillar att svenskar inte vet vad cringe egentligen betyder.

Enligt mina egna observationer så verkar svenskar tro att cringe och cheesy är samma sak.

Cringe betyder ungefär "ett pinsamt ögonblick". Vilket ju inte har något med cheesy att göra.
Citera
2018-08-01, 21:35
  #30
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunbevern
Ordet "cringe" har blivit ett sånt trendord (detta år) som missbrukats till provocerande nivåer, att jag alltid gör antagandet att varenda människa som använder ordet oavsett sammanhang är fjortisar.

Vi får vara glada åtminstone att de som använder ordet publikt skyltar med att de är dumskallar så att man slipper ta reda på det själv. Sparar oss ansträngningen
Två år gammalt inlägg, men vill ändå rätta dig. "Cringe" har funnits länge på internet, långt mycket längre än att vara särskilt nytt år 2016.
Det användes redan på 4chan när jag började surfa där runt 2005, och jag misstänker att jag knappast kom dit när ordet var särskilt nytt heller.

Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Jag gillar att svenskar inte vet vad cringe egentligen betyder.

Enligt mina egna observationer så verkar svenskar tro att cringe och cheesy är samma sak.

Cringe betyder ungefär "ett pinsamt ögonblick". Vilket ju inte har något med cheesy att göra.

Precis. Däremot fungerar inte "pinsam" heller särskilt bra. Pinsamt är det när nån stor och gör en muntlig presentation för att sedan dra en brakare.
"Cringe" är om personen efter brakaren skulle föra ner handen i byxan, klia sig i röva och sen lukta på fingrarna framför alla.

Det är alltså på en helt annan nivå, och det kräver, enligt mig, ett nytt ord.
Citera
2018-08-01, 21:42
  #31
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Svenska språket i förfall.
Citera
2018-08-01, 22:59
  #32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
"Cringe" är om personen efter brakaren skulle föra ner handen i byxan, klia sig i röva och sen lukta på fingrarna framför alla.

Det är alltså på en helt annan nivå, och det kräver, enligt mig, ett nytt ord.

Kallas på svenska att personen är frånstötande och gör något motbjudande. Det kan även sägas vara äckligt och obehagligt. Kort och gott: det behövs inget nytt ord för den handling du beskriver och den motsvarar inte den amerikanska betydelsen för »cringe«. Det betyder snarare udda beteende inte ett motbjudande beteende.

Om man ska göra en kort definition på svenska vore det: det någon gör som får en att skämmas för den personen.
Citera
2018-08-02, 01:28
  #33
Medlem
Tänk att nu räcker det inte längre att ha ett engelskt lexikon till hands när man läser en svensk text, det skall vara senaste upplagan av ett amerikanskt slanglexikon. Ja, för oss som inte ser på amerikanska skitfilmer alltså.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback