Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-17, 13:25
  #1
Medlem
Det finns någon slags rekommendation som lyder att man bör vara "hel och ren", i betydelsen sköta sin hygien och gå klädd i hela och rena kläder.

Jag kan förstå vikten av att vara ren: är man smutsig luktar man illa, och är då till obehag för sin närmaste omgivning. Det handlar således om hänsyn till andra först och främst.

Men vad har det för betydelse om man är "trasigt" klädd??? Om man går i rena men slitna kläder, vad spelar det för roll egentligen?
Citera
2016-11-17, 13:27
  #2
Medlem
Antivalents avatar
För andras skull? Skulle man vara sista människan på jorden skulle man nog strunta i den dagliga hygienen och tvätta sig enbart för att inte bli sjuk.
Citera
2016-11-17, 13:29
  #3
Medlem
För egen och andras skull, jag ser absolut inte varför man inte skulle vilja vara hel och ren. Är du möjligtvis på autismspektrumet TS? Ganska vanligt bland autister att inte bry sig om att vara hel och ren och tycka att det är onödigt.
Citera
2016-11-17, 13:50
  #4
Medlem
I Sverige spelade det mer roll förr i tiden, då hela rena kläder visade att man hade råd att ha hela och rena kläder, vilket var förhållandevis ovanligt.

Det var inte förrän 80-talet kläder började tillverkas för att se trasiga ut, för att vissa tyckte trasiga kläder var rebelliskt och snyggt... det är fortfarande mest ett fenomen i välutvecklade länder. I fattiga länder köper man helst hela plagg.

En rolig grej är att bland den riktiga överklassen kan man ibland se väldigt slitna kläder, främst vid jakt. Då handlar det dock inte om kläder som tillverkats för att se trasiga ut, utan om kläder av hög kvalitet som brukats och slitits i årtionden. Vissa verkar tycka att det är coolt.

Personligen gillar jag slitna kläder men skulle aldrig köpa exempelvis ett par fabriksslitna jeans. Däremot köper jag ibland vintage. Lite tramsigt egentligen men jag vill hellre ha kläder med en (om än imaginär) historia och dessutom att ingen annan har samma plagg... dessutom tycker jag om att se ut som en uteliggare. Det sänker folks förväntningar vilket ofta är ypperligt när man gör affärer.
__________________
Senast redigerad av 666ten 2016-11-17 kl. 14:03.
Citera
2016-11-17, 15:36
  #5
Medlem
Missplacedgunks avatar
Att vara renlig kan vara att förebygga ohälsa, rent fysiskt.

Jag kan hålla med om att vara "hel" kanske inte alltid är viktigt för individen i fråga. Men den integritet som alla bär kan omedvetet kränkas av att man inte är medveten om hur andra människor uppfattar en.
Citera
2016-11-17, 15:45
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redwoodmarin
Det finns någon slags rekommendation som lyder att man bör vara "hel och ren", i betydelsen sköta sin hygien och gå klädd i hela och rena kläder.

Jag kan förstå vikten av att vara ren: är man smutsig luktar man illa, och är då till obehag för sin närmaste omgivning. Det handlar således om hänsyn till andra först och främst.

Men vad har det för betydelse om man är "trasigt" klädd??? Om man går i rena men slitna kläder, vad spelar det för roll egentligen?
Jag resonerar liknande dig. Att vara trasigt klädd har ingen betydelse. Jag går själv i trasiga(men rena) kläder, och köper mycket sällan kläder. Lagar det jag kan, och tycker fler borde göra så.

Att vara ren handlar personligen minst lika mycket om att jag känner mig äcklig om jag inte håller god hygien. De flesta mänskor nyser rakt ut eller i händer som de alltför sällan tvättar. Kläder massproduceras ofta på slavfabriker i Asien. Moralfilosofiska aspekter på det hela är ju för utom exploatering av fattiga, miljöbelastning, och hur vi värderar och bedömer varandras lämplighet/önskvärdhet.
Citera
2016-11-17, 17:29
  #7
Medlem
johanjosefssons avatar
Det handlar ju om att skapa förutsättning för icke-lidande mer än någonting annat.
Citera
2016-12-02, 04:59
  #8
Medlem
therebells avatar
Man föds smutsig å under våra värsta år som är våra liv mellan födsel till död så påverkas vår renhet av vår omgivnings drömmande ögon som känner av en djupsömn som tvättar bort vår smuts med Jesu blod där vi går rena genom livet men smutsiga i vår själ i Guds ögon, amen!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback