Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-04-06, 18:48
  #25
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Rubrik justerad // Mod
Citera
2017-05-17, 17:44
  #26
Medlem
Universells avatar
http://www.dt.se/blaljus/brott/hovra...valdtog-kvinna

Citat:
Tingsrätten gav männen sex års fängelse – ett straff som nu ändras av hovrätten.

Citat:
Domen överklagades dock till Svea hovrätt, som nu beslutat att ändra den. De dömer nu de båda männen till fem års fängelse – samt utvisning i tio år. Anledningen till att fängelsestraffet sänks är att följderna av utvisningen måste beaktas, uppger hovrätten.

Hovrätten gör inte någon annan bedömning än den som tingsrätten gjorde i fråga om skadestånd varpå tingsrättens dom står fast i den delen.

5 års fängelse istället för 6
Får vara glad för att de här svinen fortfarande blir utvisade!
Citera
2017-05-24, 19:40
  #27
Medlem
Universells avatar
http://www.expressen.se/nyheter/brot...tsman-utvisas/

Citat:
Hovrätten ändrar tingsrättsdomen och slår fast att våldtäktsmännen – förutom att sitta fem år i fängelse – ska utvisas.

Såja, nu blir fanskapena utvisade också


haha oops, har jag redan postat det här? fan vad jag glömmer snabbt
Citera
2017-05-24, 20:10
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SveaBunkern
Domen: https://minfil.org/lc78z2bab0/Falu_T...2017-03-24.pdf
Det yrkades på utvisning redan första vändan i tingsrätten.
Men...
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsrättsdomen
Maher Matar har fem stycken minderåriga barn mellan 16 månader och 12 år. Han har en nära relation till sina barn och till sin fru. Det är han som huvudsakligen försörjer familjen. Med hänsyn till vad som framkommit om Maher Matars anknytning till Sverige och inte minst om hans relation till sina barn finner tingsrätten att utvisningsyrkandet ska ogillas.
...
Talal Abu Usba har fru och två minderåriga barn. Hans föräldrar och fem av hans systrar bor i Sverige. Han har en varm relation till sina barn och han är viktig för barnen. Han försörjer huvudsakligen familjen. Migrationsverket upplyst om att det föreligger verkställighetshinder till Syrien. Med hänsyn till att det föreligger verkställighetshinder, och då tingsrätten inte finner skäl att anta att detta hinder inte skulle bestå vid tidpunkten för en eventuell verkställighet av utvisningen, ska utvisningsyrkandet ogillas.
Det skulle vara intressant att läsa hovrättens dom i fråga om utvisningen.
Citera
2017-05-25, 10:31
  #29
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Universell
http://www.expressen.se/nyheter/brot...tsman-utvisas/



Såja, nu blir fanskapena utvisade också


haha oops, har jag redan postat det här? fan vad jag glömmer snabbt

Otroligt. Verkar som om folk har vaknat lite varstans! :-O
Citera
2017-05-25, 10:35
  #30
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Det yrkades på utvisning redan första vändan i tingsrätten.
Men...

Det skulle vara intressant att läsa hovrättens dom i fråga om utvisningen.

Då borde dom ha tänkt på sina fruar och barn INNAN de våldtog kvinnan...
Citera
2017-05-25, 12:31
  #31
Medlem
Provokatörs avatar
Jag har läst tingsrättens dom och den är inte speciellt stark vare sig till innehåll eller språk,

Citat:
Vad gäller åtalet för grov våldtäkt har han bestritt ansvar för brott. ... Talal Abu Usba har vidare bestritt det enskilda anspråket... Vad gäller åtalet för urkundsförfalskning så har han förnekat gärningen samt bestritt det särskilda yrkandet. Maher Matar har bestritt utvisningsyrkandet.


Jag skulle vilja läsa förundersökningen och Hovrättens dom innan jag har en bestämd uppfattning i ansvarsfrågan, tingsrätten tillmäter kvinnans osammanhängande berättelse och uppträdande efter händelsen ett stor värde medan man helt avfärdar männens utsagor. (NJA 2009 s. 447)

Straffet är ovanligt hårt för mål av denna karaktär och tyvärr så kan vi i vanlig ordning inte utläsa vilka som varit nämndemännen i domen.

/Provokatör
Citera
2017-05-25, 13:38
  #32
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Jag har läst tingsrättens dom och den är inte speciellt stark vare sig till innehåll eller språk,


Jag skulle vilja läsa förundersökningen och Hovrättens dom innan jag har en bestämd uppfattning i ansvarsfrågan, tingsrätten tillmäter kvinnans osammanhängande berättelse och uppträdande efter händelsen ett stor värde medan man helt avfärdar männens utsagor. (NJA 2009 s. 447)

Straffet är ovanligt hårt för mål av denna karaktär och tyvärr så kan vi i vanlig ordning inte utläsa vilka som varit nämndemännen i domen.

/Provokatör
Själv så är jag inte någon jurist, men jag tycker att det är jäkla störande att en utvisning resulterar i strafflindring!

Straff som straff och en följande utvisning borde räknas som en administrativ åtgärd för att förhindra icke önskvärda/lämpliga att vistas i Sverige.
Citera
2017-05-25, 13:57
  #33
Medlem
Provokatörs avatar
Det finns en vägledning för domstolarna vad gäller utvisningar (googla) men även ett stort utrymme för olika bedömningar i princip kan man utvisas för vadsomhelst men det praktiseras aldrig. Det finns ett motsatsförhållande vad gäller utvisningens längd. Ju grövre brott ju längre straff ju längre utvisning. Problemet är att ska det bli längre utvisning så är vi även tvungna att 'vårda' fanskapet under lång tid innan vi kan utverka utvisningen enligt i dag gällande rättspraxis.

/Provokatör
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback