Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-11-17, 10:36
  #13
Medlem
dewnazs avatar
http://fragbite.se/forum/noje/ovrigt...4/twitch-skatt

Där har du tråden
Citera
2016-11-17, 11:22
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweElastic
Läste genom allt efter det att jsc först svarade.

Jag tycker skatteverket är ute på jävligt tunn is. Om jag donerar pengar till röda korset eller läkare utan gränser så förväntar jag mig en motprestation.....

Eller tänker jag fel?
Motprestationen är inte riktad till dig, vilket är en skillnad. Du vill väl antagligen känna tillfredsställelse att andra får hjälp tack vare dig, men det är ju en emotionell sak. Motprestation vad gäller streaming tar man ju själv del av = en tjänst.
Citera
2016-11-17, 11:44
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Motprestationen är inte riktad till dig, vilket är en skillnad. Du vill väl antagligen känna tillfredsställelse att andra får hjälp tack vare dig, men det är ju en emotionell sak. Motprestation vad gäller streaming tar man ju själv del av = en tjänst.

Jag håller med till viss del.

Jag förväntar mig att en läkare botar ett barn när jag skänker pengar. Jag vill att de utför en tjänst för min peng. Visst, det är inte mig de utför tjänsten på men jag kan fortfarande ta del av slutresultatet. Dvs de utför tjänsten för mig (samt många andra).

Lite som jag skrev.
Man kan tolka det som fan läser bibeln.

Då kan man väl sätta upp det såhär. Jag tillhandahåller verktygen så att min kompis kan streama. Alla donationer går till mig och jag bjuder min kompis på mat, resor och presenter.

Vad det gäller folk som har ett företag som drar in pengar på samma verksamhet så kan jag mycket väl köpa det.

Har dock svårt att se hur de inte målar in sig i ett hörn när de försöker klämma pengar ur privatpersoner utan företag i ryggen.

Hur funkar det med 'gåvor' (sponsring) från företag? Om en privatperson får nån snajsig stol och feta hörlurar. Beskattas detta eller vad lyder det under?
__________________
Senast redigerad av SweElastic 2016-11-17 kl. 11:48.
Citera
2016-11-17, 14:01
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweElastic
Jag håller med till viss del.

Jag förväntar mig att en läkare botar ett barn när jag skänker pengar. Jag vill att de utför en tjänst för min peng. Visst, det är inte mig de utför tjänsten på men jag kan fortfarande ta del av slutresultatet. Dvs de utför tjänsten för mig (samt många andra).

Lite som jag skrev.
Man kan tolka det som fan läser bibeln.

Då kan man väl sätta upp det såhär. Jag tillhandahåller verktygen så att min kompis kan streama. Alla donationer går till mig och jag bjuder min kompis på mat, resor och presenter.

Vad det gäller folk som har ett företag som drar in pengar på samma verksamhet så kan jag mycket väl köpa det.

Har dock svårt att se hur de inte målar in sig i ett hörn när de försöker klämma pengar ur privatpersoner utan företag i ryggen.

Hur funkar det med 'gåvor' (sponsring) från företag? Om en privatperson får nån snajsig stol och feta hörlurar. Beskattas detta eller vad lyder det under?
Jag undrar för egen del hur så kallad donationware betraktas av Skatteverket. Alltså program som tillhandahålls gratis men där man kan bidra till utvecklaren om man så önskar.
Citera
2016-11-17, 14:06
  #17
Medlem
askers avatar
Kan ju inte handla om en motprestation för donationen då man får se precis samma stream utan att donera.
Citera
2016-11-17, 14:26
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Jag undrar för egen del hur så kallad donationware betraktas av Skatteverket. Alltså program som tillhandahålls gratis men där man kan bidra till utvecklaren om man så önskar.

Du tänker på typ kickstarter och liknande?
Citera
2016-11-17, 15:41
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asker
Kan ju inte handla om en motprestation för donationen då man får se precis samma stream utan att donera.
Vad tror du händer om man inte får se streamingen om man donerar?
Citat:
Ursprungligen postat av SweElastic
Du tänker på typ kickstarter och liknande?
Nej, gratisprogram där man kan donera om man vill. Som detta.
Citera
2016-11-17, 17:40
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Vad tror du händer om man inte får se streamingen om man donerar?

Nej, gratisprogram där man kan donera om man vill. Som detta.

Ah, då är jag med. Tror inte skattenissarna käner till det där. Eller så tror de inte att folk tjänar tillräckligt med pengar på det.
Citera
2016-11-17, 22:40
  #21
Medlem
Framkommit i fragbitetråden att det är en streamare vid namn forsenlol som verkar omsatt 5 miljoner föregående år.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback