Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2003-07-16, 18:07
  #1
Medlem
Har fått brev från RSV där de ber mig definera mina allmänna avdrag.... Nån som har bra tips på vad som kan gå igenom?

Tycker inte det är coolt att betala skatt

/N!cklas
Citera
2003-07-16, 19:10
  #2
Medlem
Säkre Sammys avatar
Re: Smarta avdrag

Citat:
Ursprungligen postat av N!cklas
Har fått brev från RSV där de ber mig definera mina allmänna avdrag.... Nån som har bra tips på vad som kan gå igenom?

Tycker inte det är coolt att betala skatt

/N!cklas

Har du hittat på avdrag sitter du på pottan din likmask!
Citera
2003-07-16, 20:41
  #3
Medlem
skattmasen vill att du förtydligar dina anspråk.
det är ju inget fel i att försöka men sanolikheten att lyckas ser mörk ut
Citera
2003-07-16, 20:57
  #4
Medlem
Inga stora pengar det rör sig om..... 3500

Finns det några kul avdrag då, bortsett från inköp av likmaskar kanske...

/N!cklas
Citera
2003-07-16, 22:07
  #5
Medlem
du måste ju på något sätt kopla det till att det är ett måste för att tjäna pengar, annars går dom ju inte på det
Citera
2003-07-17, 03:57
  #6
Medlem
The Punishers avatar
Du får ju dra av för friskvård, 2000:-/år tror jag iaf.
Har du inga kvitton så kan du ju gå till ett gym och leta i papperskorgen.
Citera
2003-07-17, 09:18
  #7
Medlem
Memnoks avatar
Vad sägs om användning av mobiltelefon i arbetet, du kan väl hävda att du hade din privata mobil och ringde samtal för 1500 på ett år, det borde gå.

Annars kan du göra avdrag för arbetskläder (om du har den typen av jobb) eller böcker (exempelvis fackböcker eller liknande, brukar vara rätt så dyra)
Citera
2003-07-17, 09:18
  #8
Medlem
Konsult TTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Punisher
Du får ju dra av för friskvård, 2000:-/år tror jag iaf.
Har du inga kvitton så kan du ju gå till ett gym och leta i papperskorgen.
Bortkastat jobb! Lär aldrig gå igenom eftersom friskvård inte behövs för att du ska kunna utföra ditt arbete. Företaget kan däremot dra av för friskvård om den är tillgänglig för alla anställda och betraktas som enklare form av motion.

Skulle iofs vara intressant att veta vilka avdrag som folk fått igenom i dom senaste deklarationerna. Gamla klassiker som arbetskläder och sånt går t ex inte alls längre. :cry:
Försökte dra av inköp av dator för 10 år sedan men det gick inte alls och jag gav upp efter att ha kollat rättsfallen som fanns.
Citera
2003-07-17, 09:23
  #9
Medlem
Konsult TTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Vad sägs om användning av mobiltelefon i arbetet, du kan väl hävda att du hade din privata mobil och ringde samtal för 1500 på ett år, det borde gå.
Nix, det här går inte heller längre med motivieringen att om du behöver använda mobiltelefon i jobbet så ska arbetsgivaren tillhandahålla mobiltelefon. Dessutom måste du kunna styrka att du verkligen ringt samtalen med listor. Min fru har försökt få igenom just detta avdrag för att fattiga komunen inte har råd att ge sina anställda mobil, men det blev avslag med just ovanstående motivering, trots att hon verkligen behöver mobil och därför måsta använda sin egen! :evil:

Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Annars kan du göra avdrag för arbetskläder (om du har den typen av jobb) eller böcker (exempelvis fackböcker eller liknande, brukar vara rätt så dyra)
Inte heller detta brukar gå igenom längre med samma motivering som ovantsående, dvs om särskilda arbetskläder behövs som t ex uniform eller overall behövs så arbetsgivaren tillhandahålla detta. Kläderna ska dessutom vara sådana som inte går att använda privat (clownkostym kanske går att få avdrag för om man jobbar som clown ?).
Fackböcker liakså....sorry.

Såg på TV i går att RSV gärna vill ta bort möjligen till "Övriga avdrag".
Citera
2003-07-17, 10:38
  #10
Medlem
chaos77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Punisher
Du får ju dra av för friskvård, 2000:-/år tror jag iaf.
Har du inga kvitton så kan du ju gå till ett gym och leta i papperskorgen.

Ska komma ihåg det till nästa gång
Citera
2003-07-17, 13:45
  #11
Medlem
Företagarsvinets avatar
Inse istället det helt bisarra med att bo i Sverige. Här gör RSV svindyr bioreklam för dina pengar där dom uppmanar oss moraliskt att inte jobba svart, samtidigt som dom vill slopa övriga avdraget/låter aldrig några sådana gå igenom. Dom är ju helt skruvade i pallet.

För alla är väl rätt överrens om att i ett skattefritt samhälle skulle ingen jobba svart, eller hur? Likaså är det rimligt att anta att i ett samhälle med 100% skatt skulle alla göra det. Så graden av svartjobbande är direkt relaterat till skatteuttaget. Så att då avslå skatteavdrag, göra reklam där dom anklagar och moraliserar oss medborgare. är ju helt absurt.

Det mest graverande är att vi svenskar år efter år bara accepterar detta som någon slags naturlag att vi får mindre och mindre att leva på.

Lägg ner hela Sverige. Det är ett socialt experiment som gick åt helvete för 30 år sedan. Att liket fortfarande andas är ett rent under.
Citera
2003-07-18, 14:48
  #12
Medlem
Säkre Sammys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N!cklas
Inga stora pengar det rör sig om..... 3500

Finns det några kul avdrag då, bortsett från inköp av likmaskar kanske...

/N!cklas

Ett förtydligande, du måste ha kvitton på det du drar av. Har du bara hittat på en rund summa har du problem... Kan t o m bli kåken då
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback