Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-11-16, 21:46
  #1
Medlem
Tjena


Tränade hårt för flera år sedan och nyttjade ofta kreatin, det fungerade ypperligt för mig och vad jag kan minnas kände jag ingen ångest alls under de perioderna.
Problemet är att nu när jag har satt igång igen så får jag ordentligt ångest av kreatin, om jag laddar upp och drar till träningen fungerar det jättebra men kruxet kommer några timmar efteråt, sömn är i stort sett omöjligt.
Tryck över bröstet och svårt med andningen, vilket jag gissar på är ångest. Avslutar då kreatinschemat och allting är som vanligt en eller två dagar efteråt.
Tog blodvärden i ett annat sammanhang för inte så länge sedan och allt var normalt.

Är det någon annan som har hört det här innan eller känner igen sig? Dela gärna vad ni vet.
__________________
Senast redigerad av Matloe 2016-11-16 kl. 21:49.
Citera
2016-11-16, 21:50
  #2
Medlem
jpettersson1991s avatar
Du bör nog kontakta en läkare. Jag har aldrig hört/läst något om att kreatin kan ge ångest, eller det du beskriver.
Citera
2016-11-16, 22:32
  #3
Medlem
mjps avatar
Jag har exakt samma upplevelse som du så Kerstin fungerar inte dessutom blir jag lite (uppkörd) i kroppen ochså!
Citera
2016-11-16, 23:45
  #4
Medlem
PixlJunkies avatar
Creatine shits
Citera
2016-11-17, 01:51
  #5
Medlem
MuscleSharks avatar
Laste en studie om just detta for nagra ar sedan, och det finns faktiskt fall dar kreatintillskott har orsakat depressioner och angest hos vissa individer.
Lagg ned den dar kemiska skiten och at riktig mat sa ska du se att du inte blir nervvrak. Ja inte av maten iaf.
Citera
2016-11-17, 01:55
  #6
Medlem
Upplevde kreatin som stimulerande (ungefär som kaffe etc).. alltså, speedande.
Samtliga stimulanter är luriga om man har "fallenhet" för ångest.

Alltså:
Kreatin -> möjligtvis stimulerande -> ångest

Fick också kliniska/kroppsliga ångesttendenser av kreatin.
glutamin fick jag påtagliga sömnsvårigheter av.

men whey funkar bra.
särskilt i kombination med bvitaminer.
Citera
2016-11-17, 08:58
  #7
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chicksdigit
Upplevde kreatin som stimulerande (ungefär som kaffe etc).. alltså, speedande.
Samtliga stimulanter är luriga om man har "fallenhet" för ångest.

Alltså:
Kreatin -> möjligtvis stimulerande -> ångest

Fick också kliniska/kroppsliga ångesttendenser av kreatin.
glutamin fick jag påtagliga sömnsvårigheter av.

men whey funkar bra.
särskilt i kombination med bvitaminer.

Kreatin är dock inte centralstimulerande, det har ingen akut effekt utan lagras in i musklerna som en "energibuffert".

Edit: Nu pratar jag om vanligt Kreatin monohydrat.
__________________
Senast redigerad av jpettersson1991 2016-11-17 kl. 09:02.
Citera
2016-11-17, 10:47
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Kreatin är dock inte centralstimulerande, det har ingen akut effekt utan lagras in i musklerna som en "energibuffert".

Edit: Nu pratar jag om vanligt Kreatin monohydrat.

Tackar!
Bra att få info.

mvh
Citera
2016-11-17, 17:59
  #9
Medlem
tack alla för svar, blir till att utesluta kreatin-pulver i kosten, tyvärr.
Citera
2016-11-17, 20:25
  #10
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matloe
tack alla för svar, blir till att utesluta kreatin-pulver i kosten, tyvärr.

Det finns ju fler sorter än monohydrat.

Har du verkligen testat dem alla?
Citera
2017-05-21, 05:16
  #11
Avstängd
lOsTbOy11s avatar
Jag får också lättar ångest av Kreatin, träffat andra som har upplevt samma. När jag känner av ångesten efter intag, försöker jag bara påminna själv om att kreatinet spökar. Ångeseten går över lätt dock efter träningen n är jag käkat bra.
Citera
2017-05-21, 12:23
  #12
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lOsTbOy11
Jag får också lättar ångest av Kreatin, träffat andra som har upplevt samma. När jag känner av ångesten efter intag, försöker jag bara påminna själv om att kreatinet spökar. Ångeseten går över lätt dock efter träningen n är jag käkat bra.

Låter som en klassisk nocebo effekt, dvs att man förväntar sig en negativ effekt. Försvinner ångesten efter träningen när du ätit så beror det nog inte på kreatinet i sig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback