Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-11-17, 07:48
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Utgående, ofta. Inkommande, sällan. Dessutom behövs IPsec och L2TP och inte bara PPTP och helst också PPoE eller MPLS. Om denna NAS är baserad på Linux kan man sätta upp ett VLAN så discovery fungerar.

Aningen OT, men de uppräknade L2TP, PPTP, PPoE och MPLS är fyra 'utmärkta' exempel på layer-2-protokoll som man(så långt möjligt) bör undvika när man vill ha internettrafik av god kvalitet på sladden.
Citera
2016-11-17, 09:15
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Har inte de flesta konsumentrouters stöd för VPN idag?
Jag har en Asus AC56u router.
Citera
2016-11-17, 10:12
  #15
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Aningen OT, men de uppräknade L2TP, PPTP, PPoE och MPLS är fyra 'utmärkta' exempel på layer-2-protokoll som man(så långt möjligt) bör undvika när man vill ha internettrafik av god kvalitet på sladden.

Vad rekommenderar du för att binda ihop två fysiska portar på två olika lokationer? Alltså en riktig brygga som är som en port i switchen bredvid routern.
Citera
2016-11-17, 10:33
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Vad rekommenderar du för att binda ihop två fysiska portar på två olika lokationer? Alltså en riktig brygga som är som en port i switchen bredvid routern.
Jag rekommenderar ALDRIG en (L2-)brygga mellan två lokationer: Det använder man i alla situationer det är möjligt, IP-routing till.
Citera
2016-11-17, 11:22
  #17
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Jag rekommenderar ALDRIG en (L2-)brygga mellan två lokationer: Det använder man i alla situationer det är möjligt, IP-routing till.

Om man ska dela ut shares på windows hemmaserver med discovery är man hänvisad till det. Även vissa M2M fungerar bättre på ren L2. Jag har en printserver som inte fungerar bra på L3.

Jag tror inte TS vill sätta upp en server med AD och domän.

Så, svara på frågan. Hur sätter man upp L2 över VPN.
Citera
2016-11-17, 12:37
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Om man ska dela ut shares på windows hemmaserver med discovery är man hänvisad till det. Även vissa M2M fungerar bättre på ren L2. Jag har en printserver som inte fungerar bra på L3.

Jag tror inte TS vill sätta upp en server med AD och domän.

Så, svara på frågan. Hur sätter man upp L2 över VPN.

Just "discovery" är ett av många goda skäl till att man undviker/hatar L2 på avstånd över 100m.
I ditt exempel gör du istället så här:
  • Set till att vardera Mikrotik har en känd publik adress (DYNDNS om nödv.)
  • Sätt upp en IPSEC-tunnel mellan dem (med auto reconnect).
  • Kolla/fixa att deras routinginfo innehåller fjärr-LANet genom tunneln.
  • I fil-klientens etc\hosts lägger du serverns ip+namn
  • I printkön sätter du om port till port:LPR och det namn som skrivaren fått i serverns etc\hosts.

Klart!
Citera
2016-11-17, 12:51
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Just "discovery" är ett av många goda skäl till att man undviker/hatar L2 på avstånd över 100m.
I ditt exempel gör du istället så här:
  • Set till att vardera Mikrotik har en känd publik adress (DYNDNS om nödv.)
  • Sätt upp en IPSEC-tunnel mellan dem (med auto reconnect).
  • Kolla/fixa att deras routinginfo innehåller fjärr-LANet genom tunneln.
  • I fil-klientens etc\hosts lägger du serverns ip+namn
  • I printkön sätter du om port till port:LPR och det namn som skrivaren fått i serverns etc\hosts.

Klart!
Du råkar inte veta hur/var jag justerar i FreeNas så att jag har två separata diskar istället, för att köra spegling? Inget av det jag lagrar på diskarna spelar egentligen någon roll om jag tappar eller ej, bortsett från Foton och Dokument. Men det har jag redan backup på. Har 2st WD RED 3TB. Totalt har jag bara hunnit föra över 70GB på dem.
Citera
2016-11-17, 13:06
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ledstripe
Du råkar inte veta hur/var jag justerar i FreeNas så att jag har två separata diskar istället, för att köra spegling? Inget av det jag lagrar på diskarna spelar egentligen någon roll om jag tappar eller ej, bortsett från Foton och Dokument. Men det har jag redan backup på. Har 2st WD RED 3TB. Totalt har jag bara hunnit föra över 70GB på dem.
Det kan jag inte utantill, men tror att det är någorlunda lätt att hitta i dokumentationen, på deras sajt/användarforum och i sista hand allmän webbsökning. Sök främst efter engelskspråkig text. "Någon" har gjort det förut!

Nästan helt säkert kommer nuvarande innehåll "försvinna" i operationen.

Men varför? Du skaffar dig ju bara en större egen börda att ansvara/utföra backup på det som är viktigt. Vilket då ändå kräver att du har mer disk till hands.
Bara om du kommer att fylla dem med mer än 3TB (t.ex filmer) som du inte ens skulle sörja det minsta om de förkommer, så kan du slippa backup-tänket.
__________________
Senast redigerad av iconicatab 2016-11-17 kl. 13:35. Anledning: GB -->> TB
Citera
2016-11-20, 17:01
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Det kan jag inte utantill, men tror att det är någorlunda lätt att hitta i dokumentationen, på deras sajt/användarforum och i sista hand allmän webbsökning. Sök främst efter engelskspråkig text. "Någon" har gjort det förut!

Nästan helt säkert kommer nuvarande innehåll "försvinna" i operationen.

Men varför? Du skaffar dig ju bara en större egen börda att ansvara/utföra backup på det som är viktigt. Vilket då ändå kräver att du har mer disk till hands.
Bara om du kommer att fylla dem med mer än 3TB (t.ex filmer) som du inte ens skulle sörja det minsta om de förkommer, så kan du slippa backup-tänket.
Fortfarande inte löst detta. Någon som kan hjälpa?
Citera
2016-12-01, 14:43
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ledstripe
Fortfarande inte löst detta. Någon som kan hjälpa?

Installera OwnCloud på FreeNas. Funkar som Dropbox ungefär.

https://forums.freenas.org/index.php...freebsd.19605/
Citera
2016-12-06, 13:50
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av desmodrom
Installera OwnCloud på FreeNas. Funkar som Dropbox ungefär.

https://forums.freenas.org/index.php...freebsd.19605/
Vet du även hur det fungerar i FreeNas när jag vill ändra från att köra RAID till att ej ha spegling på diskarna? Vill ha tillgång till allt utrymme. De få saker som jag behöver backup på lägger jag på ett 64GB USB-minne.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback