Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-16, 12:04
  #1
Medlem
Har ett gammalt vapenskåp av modell Husqvarna 1500N.

Den har en klistermärke som "SSF Provad" dock ej inget om SSF 3492. Den är inköpt på 90talet, så efter 2010 när de ändrade reglerna så vet jag ej om man får förvara vapen i den längre (ej haft vapen i den tidigare).
Citera
2016-11-16, 12:15
  #2
Medlem
Skunken666s avatar
Den säkerhetsklassning som gäller efter 2011 är SS-3492. Finns märkningen SS-3492 (eventuellt följt av andra siffror) i skåpet är det godkänt även efter årsskiftet. Märkningen sitter oftast på en skylt eller klisterlapp på insidan av dörren.

Finns märkningen inte är det ett gammalt skåp eller också har du en högre säkerhetsklassning. Har du en annan märkning kan du kontakta en licensierad värdeförvaringstekniker som kan berätta för dig om märkningen är godkänd eller ej. Har du ett gammalt skåp men tror att ditt skåp ändå anses vara lika säkert ska du först och främst ta reda på om ditt skåp uppfyller kraven och räknas som ett lika säkert förvaringsutrymme. Sen måste du få skåpet besiktat av en licensierad värdeförvaringstekniker.

Med lika säkert förvaringsutrymme ska förstås att

1. omslutande delar ska bestå av lägst 4 mm stålplåt,

2. fogar ska ha minst samma motståndsförmåga mot inbrott som övriga omslutande delar,

3. regelverket ska ha kolvar i minst tre riktningar samt vara av s.k. avlastad typ, vilket innebär att låsets spärrelement inte får belastas när regelverkets kolvar belastas i öppningsriktningen,

4. låsmekanismen ska vara borrskyddad,

5. en separat mekanism ska finnas som aktiveras vid inslagning eller sprängning mot låset och varvid mekanismen ska spärra regelverket i låst läge,

6. regelverkets och bakkantsbeslagens ingrepp får inte vara mindre än 20 mm och

7. förvaringsutrymmet enligt ovan ska vara försett med ett lås för säkerhetsskåp enligt 4 §.
Citera
2016-11-16, 13:08
  #3
Medlem
ekerilars avatar
Enligt en återförsäljare av begagnade kassaskåp ska ditt säkerhetskåp vara SSF 3492 klassat.

http://kassaskapshuset.se/begagnade-...-säkerhetsskåp
Citera
2016-11-16, 19:53
  #4
Medlem
Saknar som sagt märkning för SSF 3492, som sagt ett äldre skåp. Men jag antar att det i alla fall uppfyller kraven då eftersom den fortfarande säljs. Hur fixar man så skåpet får en SSF 3492 klassning då? Få hem någon som utvärderar skåpet?
Citera
2016-11-18, 20:29
  #5
Moderator
nobodys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noslumas
Saknar som sagt märkning för SSF 3492, som sagt ett äldre skåp. Men jag antar att det i alla fall uppfyller kraven då eftersom den fortfarande säljs. Hur fixar man så skåpet får en SSF 3492 klassning då? Få hem någon som utvärderar skåpet?
Byt låset mot ett nytt. Nu vet jag inte om det stämmer så ta det med en nypa salt.

http://www.vapenagaren.se/skap.htm
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback