Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-15, 20:08
  #1
Medlem
Hej! direkt till sak..

Jag vill att när man klickar på en knapp så ska den ändra variabeln, och om man trycker på en annan knapp så ska den få ett annat värde. T.ex:

ORD = "ADAM"

Kod:
def tryck_på_knapp(värde):
knapp = värde


A = Button(text="A ", command = lambda *args: tryck_på_knapp("A"))
A.place(x=90, y=500)
B = Button(text="B ", command = lambda *args: tryck_på_knapp("B"))
B.place(x=95, y=550)

if str(tryck_på_knapp) in ORD:
print ("Hej")

Men jag får det inte att funka... vad är fel?
Citera
2016-11-15, 20:42
  #2
Medlem
bithaxs avatar
Om knapp är en global variabel måste du först skriva
Kod:
global knapp
för att kunna ändra värdet på den. Annars ändras bara värdet på stacken, och det kastas när funktionen returnerar.

Kod:
str(tryck_på_knapp) 

Det här vet jag inte ens vad det är tänkt att göra.
Ditt exempel är lite allmänt borkat för övrigt. "if... in ORD" kommer ju aldrig att vara sant.
__________________
Senast redigerad av bithax 2016-11-15 kl. 20:46.
Citera
2016-11-15, 21:30
  #3
Medlem
Det är tänkt att man ska trycka på en knapp, i detta fall en knapp som heter "A" som på ett tangentbord. Då vill jag att knappen ska ändra variabeln till "A". Om denna bokstav finns med i ett valfritt ord så skall den göra lite saker.... (behöver inte gå in på vad). Om det är oklart så kan jag berätta att jag håller på att göra ett enkelt hänga gubbe spel bara
__________________
Senast redigerad av Callesbanan 2016-11-15 kl. 21:34.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback