Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-15, 17:55
  #1
Medlem
Om man formaterar om hårddisken, finns det någon möjlighet att sedan komma åt innehållet? Eller är det för alltid kört?

Också vad är det för skillnad på MS DoS FAT och Mac OS Extended (journaled), som jag förstått skall man använda det senare om man vill formatera om disken?
Citera
2016-11-15, 18:07
  #2
Medlem
Det är svårt att få tillbaka innehållet på en formaterad hårddisk. Eventuellt kan man använda någon avancerad programvara som kan återskapa innehållet delvis, eller så kan man lämna in den till ett företag som kan göra det åt dig. Men för att återskapa innehållet krävs det att ingen ny data har skrivits på den plats på hårddisken, där den gamla datan fanns.

FAT är ett gammalt filsystem som du inte kan köra Mac OS på. Äldre Windowsversioner använde detta. Om du vill installera Mac OS på disken måste du använda den senare (journaled).
Citera
2016-11-15, 18:25
  #3
Medlem
Tack

Hur fungerar det när en data skrivs över gammal data, om vi säger att jag har en fil på 10 meg, och sedan raderar den och sedan sparar jag en ny fil på 100 meg, kommer dessa 100 meg att först lägga sig över de 10 meg från tidigare fil, eller kommer datan först och främst spridas ut på ledigt utrymme och därefter skriva över filen på 10 meg?

Angående filsystemen.

Om jag använder MAC OS Extended Journaled på ett usb minne, går den att använda på en Windowsdator också? Eller måste jag ha den FAT formaterad?
__________________
Senast redigerad av flaskbak 2016-11-15 kl. 18:30.
Citera
2016-11-15, 18:58
  #4
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskbak
Tack

Hur fungerar det när en data skrivs över gammal data, om vi säger att jag har en fil på 10 meg, och sedan raderar den och sedan sparar jag en ny fil på 100 meg, kommer dessa 100 meg att först lägga sig över de 10 meg från tidigare fil, eller kommer datan först och främst spridas ut på ledigt utrymme och därefter skriva över filen på 10 meg?

Angående filsystemen.

Om jag använder MAC OS Extended Journaled på ett usb minne, går den att använda på en Windowsdator också? Eller måste jag ha den FAT formaterad?

Kan inte svara på den första frågan men när det gäller fråga två så kan Windows inte läsa Mac Os-filsystem, använd exFAT så funker det båda på Mac och Windows.
Citera
2016-11-15, 19:22
  #5
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskbak
Hur fungerar det när en data skrivs över gammal data, om vi säger att jag har en fil på 10 meg, och sedan raderar den och sedan sparar jag en ny fil på 100 meg, kommer dessa 100 meg att först lägga sig över de 10 meg från tidigare fil, eller kommer datan först och främst spridas ut på ledigt utrymme och därefter skriva över filen på 10 meg?
Förmodligen kommer det lediga utrymmet att lägga sig i en "kö" med ledigt utrymme och när systemet behöver den platsen så skrivs den över.

I Mac OS X har du en funktion för "Säker papperskorgstömning" i Finder.

Det bör dock framhållas att dessa funktioner och extra program ***inte*** fungerar som avsett med moderna SSD-diskar utan endast med äldre hårddiskar. Du kan inte räkna med att din fil är raderad så att en expert inte kan får tillbaka den på en SSD-disk oavsett om den är överskriven tusen gånger.

Om det är viktigt för dig ska du använda äldre hårddiskar.
Citera
2016-11-16, 01:48
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Kan inte svara på den första frågan men när det gäller fråga två så kan Windows inte läsa Mac Os-filsystem, använd exFAT så funker det båda på Mac och Windows.


ok tack.
Citera
2016-11-16, 01:53
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon

Förmodligen kommer det lediga utrymmet att lägga sig i en "kö" med ledigt utrymme och när systemet behöver den platsen så skrivs den över.

I Mac OS X har du en funktion för "Säker papperskorgstömning" i Finder.

Det bör dock framhållas att dessa funktioner och extra program ***inte*** fungerar som avsett med moderna SSD-diskar utan endast med äldre hårddiskar. Du kan inte räkna med att din fil är raderad så att en expert inte kan får tillbaka den på en SSD-disk oavsett om den är överskriven tusen gånger.

Om det är viktigt för dig ska du använda äldre hårddiskar.

Intressant. Det betyder egentligen att om du har en modern ssd disk, spara aldrig privat/känslig information på den, då informationen aldrig går att radera. Om du sedan skulle få för dig att sälja/kasta disken.
Citera
2016-11-16, 02:14
  #8
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskbak
Intressant. Det betyder egentligen att om du har en modern ssd disk, spara aldrig privat/känslig information på den, då informationen aldrig går att radera. Om du sedan skulle få för dig att sälja/kasta disken.
Man kan förstås kryptera informationen. Då spelar det mindre roll om de kan återställa den efter att den är raderad eftersom den ju är krypterad.

På en modern Mac kan du använda dig antingen av FileVault eller göra krypterade skivavbildningar på din hårddisk med hjälp av verktyget Skivverktyg. Om det endast är text går det att skapa krypterade anteckningar i programmet Nyckelhanterare. "Nytt säkert anteckningsobjekt…" heter det och hittas under Arkiv-menyn i programmet.
Citera
2016-11-17, 00:01
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskbak
Intressant. Det betyder egentligen att om du har en modern ssd disk, spara aldrig privat/känslig information på den, då informationen aldrig går att radera. Om du sedan skulle få för dig att sälja/kasta disken.
Om någon skulle vara så intresserad av din information at de skulle spendera säg 100 000 kr på att hyra någon att försöka läsa ut data från en raderad SSD ? Så länge ingen vet vad driven använts till och av vem så skulle aldrig någon investera i det högst osäkra och kostsamma försöket att eventuellt hitta data i något chip.
Det där kommer nog vara folklore för all framtid. Ett bra sätt att radera är att slå med en slägghammare på SSD-disken. Billigt och effektivt.
__________________
Senast redigerad av alcantario 2016-11-17 kl. 00:05.
Citera
2016-11-19, 12:53
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon
[indent]göra krypterade skivavbildningar på din hårddisk med hjälp av verktyget Skivverktyg.

Hur göra detta?
Citera
2016-11-19, 13:15
  #11
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskbak
Hur göra detta?
Starta programmet Skivverktyg.
(Finns i mappen Verktygsprogram i Programmappen.)

Från Arkiv-menyn väljer du Ny och sedan om du vill skapa en tom "avbild" eller en från en mapp.
Du får då upp en dialogruta som frågar dig var den ska heta, var den ska sparas, vilket "format" den ska ha (välj läs/skrivbar eller komprimerad) och, mer intressant, vilken kryptering du vill använda (välj 256-bitars AES-kryptering.)

Om du valt att använda kryptering, vilket du förstås har, så får du nu upp en dialogruta där du får sätta ett lösenord på "avbilden" tillsammans med en text som förklarar att informationen inte går att återfås om du glömmer ditt lösenord och en bedömning av ditt lösenords säkerhetsgrad.

Du kan också där välja att spara lösenordet på din "Nyckelring" så att den öppnas automatiskt utan att du behöver skriva in lösenordet om du är inloggad.

Jag rekommenderar dig starkt att inte spara lösenordet i Nyckelringen utan istället memorera det och skriva in det varje gång du vill använda din "avbild".

Kom dock ihåg att välja ett lösenord som du kan minnas om många många år om det kan bli aktuellt.

Det dyker nu upp en ikon/symbol på ditt skrivbord (eller var du nu valde att spara den) och du ser den också inne i programmets vänstra kolumn. som heter det du döpte den till med filändelsen .dmg

Du klickar på .dmg-ikonen/symbolen som alltså är din "avbild" och då monteras den på skrivbordet precis som en hårddisk gör efter att du skrivit in ditt lösenord och det krypterade innehållet dyker upp som en normal hårddisk eller nätverksvolym. Den har en vit ikon/symbol som med lite fantasi efterliknar en diskettstation.

När du är klar för stunden eller dagen så drar du den till papperskorgen så den avmonteras från skrivbordet och det går då inte längre att komma åt det som är sparat på den utan att återigen montera den och skriva in lösenordet.
Citera
2016-11-19, 13:15
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon
[indent]göra krypterade skivavbildningar på din hårddisk med hjälp av verktyget Skivverktyg.

Hur göra detta?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback