Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-11-15, 14:00
  #1
Avstängd
Japp. Rubriken säger allt. Vad tror ni? Polisen har jag redan pratat med men de hade ingen aning. Känns så drygt att lägga handpenning och fylla i ansökan om den sen nekas.
Citera
2016-11-15, 14:57
  #2
Medlem
Batskinkans avatar
Japp rubriken säger inte ett skit, du kan kanske nämna vilken bössa det är och om du är känd hos polisen sen tidigare kanske?
Citera
2016-11-15, 15:30
  #3
Medlem
Det borde inte vara något problem;
CITAT från Wikipedia:
"Normalt beviljas licens till ett begränsat antal vapen - en så kallad vapengarderob - där begränsningen är sex jaktgevär eller tio målskjutningsvapen (ytterligare licenser kan beviljas men måste då kunna motiveras med ett specifikt behov)"

"För en person som inte tidigare haft en kan det under de första åren vara svårt att få beviljat flera licenser än 4 gevär och även pistol på jaktlicens kan vara svårt i början."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vapenlicens

Det finns inget specifikt som anger att du INTE skulle få ha sex stycken vapen med pumpmekanism. Och oavsett hur länge du haft licenser, bör det inte vara några problem då det är fjärde vapnet.

Länkar in Vapenförordningen också.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19960070.htm
Citera
2016-11-15, 16:30
  #4
Medlem
Stygotiuss avatar
Nej, är det inget speciellt problem med vapnet i sig (typ att du vill köpa en Franchi SPAS-12) ska det inte vara några problem att du redan har en pumpbössa. Så länge du bara har fyra vapen kan du, så vitt jag vet, ha fyra praktiskt taget identiska typer av bössor.
Citera
2016-11-15, 16:42
  #5
Avstängd
Tack för hjälpen! Då blir det nog en liten pump till julklapp i år

Tänkte att det var bäst att passa på med en andra pump innan vapen 5 och 6 (då det kanske blir svårt att motivera behovet av en bössa med samma kaliber och funktion). Jag antar att det däremot inte skulle vara några probem att motivera en halvautomat då (har en bock och en pump i dag).
Citera
2016-11-15, 19:53
  #6
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trump2016
Tack för hjälpen! Då blir det nog en liten pump till julklapp i år

Tänkte att det var bäst att passa på med en andra pump innan vapen 5 och 6 (då det kanske blir svårt att motivera behovet av en bössa med samma kaliber och funktion). Jag antar att det däremot inte skulle vara några probem att motivera en halvautomat då (har en bock och en pump i dag).
Borde vara tämligen bekymmersfritt - frågar handläggaren (vilket de sannolikt inte kommer att göra med vapen #4) så är argumentet 'drevjakt på gris' och hitta på en anledning till varför pumpen inte duger. Alternativet är 'gåsjakt' med samma argumentation.
Citera
2016-11-16, 07:11
  #7
Medlem
Ode-Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trump2016
Tack för hjälpen! Då blir det nog en liten pump till julklapp i år

Tänkte att det var bäst att passa på med en andra pump innan vapen 5 och 6 (då det kanske blir svårt att motivera behovet av en bössa med samma kaliber och funktion). Jag antar att det däremot inte skulle vara några probem att motivera en halvautomat då (har en bock och en pump i dag).
Det ska inte vara några problem för dig i nuläget att skaffa ytterligare en pump, dock har jag märkt att polisen på senare tid blivit kinkiga även vad det gäller dom första 1-4 vapnen. Skulle dom neka är det dock bara att överklaga, då handläggarna ibland tar sig lite väl mycket friheter.

När du däremot söker på vapen 5 och 6 så kommer du få motivera varför du har två pumpar redan, så ditt resonemang håller inte, även om jag förstår din tanke.
Citera
2016-11-16, 07:51
  #8
Medlem
Varför vill man ha två pumpgevär?
Citera
2016-11-16, 08:11
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ode-N
Det ska inte vara några problem för dig i nuläget att skaffa ytterligare en pump, dock har jag märkt att polisen på senare tid blivit kinkiga även vad det gäller dom första 1-4 vapnen. Skulle dom neka är det dock bara att överklaga, då handläggarna ibland tar sig lite väl mycket friheter.

När du däremot söker på vapen 5 och 6 så kommer du få motivera varför du har två pumpar redan, så ditt resonemang håller inte, även om jag förstår din tanke.


Aha. Så det går inte att kringgå det på det sättet? De kommer att be mig sälja en av pumparna då?
Citera
2016-11-16, 08:13
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Funkislgh
Varför vill man ha två pumpgevär?

Roliga bössor Och min tanke var att jag nu har möjligheten att skaffa en andra pump och att jag därför bör ta chansen. Dock kanske detta inte stämde (se kommentar från Ode-N ovan).
Citera
2016-11-16, 13:17
  #11
Medlem
Ode-Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trump2016

Aha. Så det går inte att kringgå det på det sättet? De kommer att be mig sälja en av pumparna då?
Har du behov av alla vapen så är det inga konstigheter, men jag har svårt att se hur du ska motivera två pumphagel.
Att det är kul är tyvärr inget argument dom köper.

Men jag förstår inte heller poängen med två pumphagel i samma kaliber. Du använder bara ett åt gången så?
Citera
2016-11-16, 13:50
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ode-N
Har du behov av alla vapen så är det inga konstigheter, men jag har svårt att se hur du ska motivera två pumphagel.
Att det är kul är tyvärr inget argument dom köper.

Men jag förstår inte heller poängen med två pumphagel i samma kaliber. Du använder bara ett åt gången så?

Bara så vi inte missförstår varann här.
I dag har jag en studsare, en bock och en pump.
Om jag vill ha en pump till så kan jag skaffa det utan problem nu som vapen 4.
Om jag däremot skulle köpa en studsare till nu antar jag att det är kört för en pump till som femtevapen. Min tanke är alltså att passa på nu när jag har chansen (om jag fattat rätt).
Jag tänker alltså att mina första fyra vapen skall vara omotiverade så att vapen 5 och 6 ska bli lättare att motivera.

Varför jag vill ha två pumpar?
*Som ovan. Gäller att passa på.
*Den som har flest vapen när han dör vinner
*Om hela samhället går åt helvete kan en andra pump vara guld värd
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback