Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-15, 11:36
  #1
Medlem
MarqsN92s avatar
Skriver ganska mycket texter men det kan ta flera veckor att skriva ett stycke. Jag är ganska fantasilös även om jag skrivit i 12-13 år och jag vill att varje rad är så bra som möjligt.

Ibland får jag riktig skrivtorka och försöker bli inspirerad genom att läsa andras texter osv men det står helt still när jag ska försöka skriva en rad på min egna.


Några förslag på hur man löser detta? Hur gör ni?
Citera
2016-11-15, 11:53
  #2
Medlem
davaidavais avatar
Jag brukar ta ett slumpat ord, vilket som helst. Sen knåpar jag ihop något av det, bara "leker" med det typ. Ser det som en uppvärming, sen kommer det av sig självt nästan,
Citera
2016-11-15, 11:56
  #3
Medlem
MarqsN92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davaidavai
Jag brukar ta ett slumpat ord, vilket som helst. Sen knåpar jag ihop något av det, bara "leker" med det typ. Ser det som en uppvärming, sen kommer det av sig självt nästan,


Brukar faktiskt också göra det nu när du säger det. Ska försöka komma ihåg att göra det oftare!
Citera
2016-11-15, 12:16
  #4
Medlem
kjellkritisks avatar
Ett tips är att skriva för en film som kanske redan finns eller som du skulle vilja se.
Citera
2016-11-15, 13:05
  #5
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarqsN92
Några förslag på hur man löser detta? Hur gör ni?
Det finns til syvende og sidst bara tre alternativ.

A. Inspiration. Hitta en känsla eller något ämne som är så intressant att du får tillbaka kraften att skriva.

B) Disciplin. Skriva för skrivandets skull och där hitta samma kraft.

C) Narcissism och girighet. Skriva för att lyfta fram dig själv eller för att tjäna pengar på dina texter och där hitta samma kraft.

A - genom att fundera kring något som antingen är viktigt för dig av någon anledning, något i samhället som är viktigt, försöka förklara bättre än alla andra hur det känns att vara förälskad, att samhället brinner, att visa med texter hur livet såg ut dagen då din hund dog eller vad det nu kan vara.

B - genom att sätta igång. Det spelar ingen roll vad du skriver – bara skriv. Efter ett tag - några minuter, ett par timmar, tre dagar så är du tillbaka igen.

C - genom att visualisera hur du tar emot en Grammy för årets text eller ligger etta på R ´n B-listan i Argentina, eller vad som nu ligger i linje med vad du drömmer om.

A kan du nå genom att läsa andra, som du ju redan brukar göra, men också genom att se på en film, se en teaterpjäs, minnas en händelse från ditt liv, läsa en bok och plocka ur några scener och fundera över hur du kan beskriva det som händer som en helt egen text.

Hitta nya sammanhang som stimulerar din hjärna att böra producera känslor och tankar som du helt enkelt måste få ner till texter. Sammanhangen behöver inte alltid vara självklara och enklast är oftast att fysiskt byta plats.

Om du normalt skriver dina texter på ett sunkigt öl-fik i Sätra centrum så sätt dig i Cadierbaren på Grand Hôtel.

Och vice versa.

B löser du genom att antingen bara sätta dig och skriva helt planlöst - skriv, skriv, skriv. Eller genom att ta fram någon annans text och fortsätta på den eller skriva in ett antal verser mitt i den.

Hur skulle Stay Down med El-P fortsätta om du skrev tre verser till? Hur skulle en ny vers efter den första i Crystal Closet Queen med Leon Russel kunna skrivas? Hur skulle Born in the USA kunna skrivas om till att handla om en ensamstående trebarnsmamma i Hökarängen?

C hittar du genom att plocka fram låtar och texter från andra som redan uppfyllt din dröm. Analysera vad fan som har gjort just den framgångsrik. Hur kommer det sig att den eller den låten eller texten blev så bra. Och härma dem. Plocka ur delar och pussla ihop dem till något som du tycker blir bättre.

Ungefär.
Citera
2016-11-17, 09:17
  #6
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarqsN92
Skriver ganska mycket texter men det kan ta flera veckor att skriva ett stycke. Jag är ganska fantasilös även om jag skrivit i 12-13 år och jag vill att varje rad är så bra som möjligt.

Ibland får jag riktig skrivtorka och försöker bli inspirerad genom att läsa andras texter osv men det står helt still när jag ska försöka skriva en rad på min egna.


Några förslag på hur man löser detta? Hur gör ni?
Dina föräldrar har kanske såna där gamla Fotoalbum ?

Då kan du ju alltid använda dig av de för inspiration.

Bara att slå upp en slumpad sida, och utifrån korten på sidan komma på en historia, en handling osv..

I Fotoalbumen från då, finns ju hela livet med alla dessa små och stora vardagsdramor väl representerade.
Finns där kort på när någon släkting gifte sig tex? Då vet du kanske facit - om de tex skilde sig, om det blev världens skandal, eller om de levde som lyckans turturduvor resten av livet.


Det bästa med Fotoalbum från just släkten är ju att det då blir mer personligt för dig i ditt skrivande - och det är just det personliga som lyssnaren gillar.

---

Ett annat knep jag ofta hört talas om är att använda sk Tarotkort.

Där är varje kort symboliskt och representerar allmänmänskliga saker och ting, som alla kan känna igen sig i.
Det de brukar göra, som använder den tekniken, är ju att bara "dra" några stycken kort och sen läsa dem i ordning som en historia, som en seriestripp typ.
Citera
2016-11-23, 00:42
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MarqsN92
Skriver ganska mycket texter men det kan ta flera veckor att skriva ett stycke. Jag är ganska fantasilös även om jag skrivit i 12-13 år och jag vill att varje rad är så bra som möjligt.

Ibland får jag riktig skrivtorka och försöker bli inspirerad genom att läsa andras texter osv men det står helt still när jag ska försöka skriva en rad på min egna.


Några förslag på hur man löser detta? Hur gör ni?


Byt miljö och/eller lyssna på helt annan musik, helst något du inte skulle välja som favoriserat. Spela ett instrument och bara följ någon känsla som kommer, föreställ dig en miljö till dessa toner och försök att tänka en text till det. Nu är inte jag text-skrivare, utan kompositör och producent. Men kolla på en bra film kanske? En dokumentär?
Citera
2016-11-23, 10:04
  #8
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qemistry
Byt miljö och/eller lyssna på helt annan musik, helst något du inte skulle välja som favoriserat. Spela ett instrument och bara följ någon känsla som kommer, föreställ dig en miljö till dessa toner och försök att tänka en text till det. Nu är inte jag text-skrivare, utan kompositör och producent. Men kolla på en bra film kanske? En dokumentär?
Nä, inte dokumentärer eller filmer o sån skit.

Om inte texterna upplevs som personliga av lyssnaren, då brukar det oftast skita sig på ett eller annat sätt.
Ett bra recept på disaster är ju att antingen skriva om sådant som låtskrivaren inte bryr sig om, inte har egen erfarenhet av - eller skriva om sånt som kan upplevas som skryt.
Dvs som Petters ökända "Det går bra nu, cashen rullar in", som ju var samma misstag som Lasse Winnerbäck sen - pga hård skrivtorka misstänker jag - återupprepade med sin "jag har köpt en bil" ...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback