Jag tycker att det här med att rapa vid maten är inte så äckligt som många vill få det till, att hålla sig lite för munnen och rapa ordentligt är inte äckligt.
Jag tror att för mer än 100-200 år sen så rapade inte den finna adeln och det fina folket vid maten, och det närmaste dom fattiga torparfolket kunde komma att var "fina" var inte heller dom skulle rapa vid maten, där grundades myten om att INTE rapa vid maten, tror jag.
För många kan inte säga varför man inte ska rapa vid maten den närmaste förklaring jag har fått är "det låter äckligt" man gör bara inte så"
Jag rapar vid maten och kommer aldrig sluta med det!
Sen en annan tanke jag har, är det en myt att det är fint att rapa efter maten i Asien eller är det sant, någon som vet?
Mjae...D där e ju en kulturell grej...I tex indien e d fullt tillåtet å både rapa å slafsa å fisa vid bordet...Här i sverige är d väl inte ett sånt där jättelikt etikettsbrott å slinka ur sig en diskret rap bakom handen vid bordet...D där me varför e väl att d här i västeuropa anses att kroppsljud överhuvudtaget e ofint...Har för mig att d i sydamerika anses värre me en rap en me en fis...Så där ser man socialkulturella grejer alltihop...Finns väl en del myter i d här som i allt annat...Har hört att man i mexiko ska lämna lite på tallriken för annars e d tecken på att man inte e mätt...Att d i vissa afrikanska länder e kutym å tacka nej 4 ggr när man blir bjuden osv...E d nån som har pejl på sånt...?
Beror helt på var man är och vilka man äter med.
Ska vi ut på lunchmiddag med jobbet och högsta hönset på huvudkontoret är med och ska diskutera den fortsatta anställningen inom företaget låter jag nog bli ;D
Hemma dock rapar vi hejvillt jag o tjejen. Men det är ju en annan sak.
Vet inte om det är kutym att lämna mat i Mexico, men jag vet att "regeln" gäller i Kina och sydostasien. Att man lämnar är ett tecken på att man är mätt och att man serverats tillräckligt. På vissa retauranger kommer de in med mer mat om fatet är tomt, gäller då man kör "familystyle".
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!