• 9 486 online
  • 1 128 720 medlemmar
  • 58 558 941 inlägg
  • 1
  • 2
2016-11-17, 19:26
Medlem
Geomeisters avatar
Som mog var inne på - Åhléns. Hur nice var inte det när Åhléns, NK och leksaksbutiker likt Stor & Liten hade ett rejält TV-spelsutbud samt spel man kunde testa. Jag kanske har fel, men liknande butiker som BR Leksaker har väl inte TV-spel överhuvudtaget förutom någon hög med riktiga barnspel till PC idag?

Något som överaskade mig i somras var när jag spontant åkte till Norrtälje och det första vi ser är en riktig spelbutik som heter Spel & Sånt. Då spelbutikerna knappt kan leva i centrala Stockholm (kanske inte så konstigt med hyrorna..) blev det en smärre chock att se denna butik. Ganska stor också. Butiken sålde nytt och retro. Det jag gillade mest var att dom verkade ha gemensamma ytor för att spela Magic The Gathering och annat. Jag är personligen inget för just det spelet, men kul ställe för kidsen att hänga på dagarna. Tycker det är exakt sånt som behövs mer av i samhället, då blir det naturligt för alla "datanördar" att gå dit och umgås på riktigt istället för att glo hemma.
Citera
2016-11-25, 09:38
Medlem
Geomeisters avatar
Jag har väldigt vagt minne att det fanns en spelbutik som även hade någon slags arkader nära Hötorget. Mycket möjligt där Punktshop ligger idag eller strax in till. Detta var säkert 20 år sedan. Någon som vet vad den hette? Det var inte TV-spelsbörsen!
Citera
2017-09-10, 01:54
Moderator
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Jag har väldigt vagt minne att det fanns en spelbutik som även hade någon slags arkader nära Hötorget. Mycket möjligt där Punktshop ligger idag eller strax in till. Detta var säkert 20 år sedan. Någon som vet vad den hette? Det var inte TV-spelsbörsen!
The Playz eller Play eller något liknande. Låg på gatan som ligger parallellt med Drottninggatan, vid Hötorget.
Citera
2017-09-10, 03:38
Medlem
Kommer ihåg när mafia 2 precis kommit ut. Jag var 12 år då och fick inte handla genom steam för morsan var nojjig att dem skulle göra något lurt Jag kommer ihåg att det var en fredag kväll förmodligen efter jag slutat skolan. Då gick jag till gamestop och köpte det spelet kommer ihåg hur jag hade sparat pengar i flera veckor för att ha råd med det. Kommer specifikt ihåg hur han sa "spring hem med dig nu och spela grabben" Som någon nämnde innan det är lite magiskt att köpa en cd skiva och sen installera spelet.
Citera
2017-09-10, 03:59
Medlem
Topppis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Som mog var inne på - Åhléns. Hur nice var inte det när Åhléns, NK och leksaksbutiker likt Stor & Liten hade ett rejält TV-spelsutbud samt spel man kunde testa. Jag kanske har fel, men liknande butiker som BR Leksaker har väl inte TV-spel överhuvudtaget förutom någon hög med riktiga barnspel till PC idag?

.

Kommer ihåg att jag handla spel på Åhlens och NK. Kommer specifikt ihåg att jag köpte WoW på Åhlens haha.. minnen..
Citera
2017-09-10, 10:25
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
The Playz eller Play eller något liknande. Låg på gatan som ligger parallellt med Drottninggatan, vid Hötorget.

That's it! Tråkigt att sådana spelbutiker i stort försvunnit. Svårt att hålla igång då. Ännu svårare idag. Skulle dock gärna ha en att gå till än idag
Citera
2017-09-10, 10:26
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Topppi
Kommer ihåg att jag handla spel på Åhlens och NK. Kommer specifikt ihåg att jag köpte WoW på Åhlens haha.. minnen..

Jag minns när jag köpte Duck Tales på NES på NK för egna pengar

Steam i all ära, men det var charmigare förr!!
Citera
2017-09-10, 12:31
Medlem
vdgs avatar
E-B games tror jag att den hette, blev senare gamestop. Dom var najs eftersom dom också hade warhammer
Citera
2017-09-10, 13:08
Medlem
Popesizes avatar
Nu för tiden ser jag bara Game Stop. Men de säljer ju också mer än bara spel, vilket kan förklara varför de lyckas hänga sig kvar i kampen mot nätbutiker...

För ca 20 år sen så öppnade den första (så vitt jag vet) renodlade spelbutiken i Norrköping. Tidigare handlade man TV-spel i leksaksbutiker och liknande. De hette, hör och häpna, Game Shop. Här flockades alla, då man kunde provspela på alla typer av konsoler som fanns ute på marknaden.
Det gick bra för dem och de kunde expandera. De bytte lokal och började även att sälja gaming-PC's och och tillbehör. Sen blev det ännu en ny och större lokal. Och där tog de sig nog vatten över huvudet. Kanske lite för stor lokal för deras bästa. De fick slå igen och börja om i en mindre lokal som låg precis bredvid själva handelsstråket, men inte mitt i som tidigare. Och där blev de tyvärr inte alltför länge, innan de bommade. Sedan så kom Game och Game Stop. Hade de nöjt sig med butikslokal nummer två, hade det nog gått bättre för dem. Men de hängde nog med i ca 10 år. De kom precis lagom till boomen med PS och N64. de flesta av mina tidiga datorspel köptes hos dem.
Citera
2017-09-10, 22:49
Medlem
elephantstones avatar
Den bästa spelbutiken hette Tradition och låg i Halmstad för drygt 10 år sedan. De som drev butiken hade ett tankesätt om att ifall spelen inte motsvarade förväntningarna, kunde man enkelt byta in dem mot andra titlar. Kanske var det detta koncept som blev deras död. Jag minns i alla fall att jag sålde mitt Wii till dem i utbyte mot Dreamcast med bl. a Shenmue. Trots att konsolen hade en del år på nacken var det utan tvekan den bästa dealen jag någonsin gjort!

Tyvärr tror jag spelbutikerna väntar samma öde som skivbutikerna, det har vi märkt på framför allt Game-kedjan som konkade häromåret. Annat är det förstås med Webbhallen som med sina events alltid lyckas skapa uppståndelse. Eller ser det kanske annorlunda ut idag?
Citera
2017-09-14, 01:15
Medlem
Topppis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elephantstone
Den bästa spelbutiken hette Tradition och låg i Halmstad för drygt 10 år sedan. De som drev butiken hade ett tankesätt om att ifall spelen inte motsvarade förväntningarna, kunde man enkelt byta in dem mot andra titlar. Kanske var det detta koncept som blev deras död. Jag minns i alla fall att jag sålde mitt Wii till dem i utbyte mot Dreamcast med bl. a Shenmue. Trots att konsolen hade en del år på nacken var det utan tvekan den bästa dealen jag någonsin gjort!

Tyvärr tror jag spelbutikerna väntar samma öde som skivbutikerna, det har vi märkt på framför allt Game-kedjan som konkade häromåret. Annat är det förstås med Webbhallen som med sina events alltid lyckas skapa uppståndelse. Eller ser det kanske annorlunda ut idag?

Mycket möjligt, sett att t.ex GameStop osv idag säljer mycket gaming merch, som tröjor, kepsar, figurer m.m. Kanske det dom går runt på mycket.
Citera
2017-09-14, 02:13
Medlem
75190255508s avatar
Fanns en butik i Karlstad som hette Serietornet. Kommer ihåg alla rykten man hade hört som barn och jag förväntade mig ett torn fullt med serier och spel, men det var egentligen bara en liten butik.

Efter att ha vant sig med att det inte var ett torn bytte de namn (och ägare?) till Nordic Games, sen Gameplay och till sist Game. Många spel inhandlades där, underbara tider.

Har inte varit i Karlstad på ganska så många år nu. Finns det någon riktigt spelbutik kvar där nördar hänger? De sista jag kommer ihåg är Game som flyttade till en lokal i närheten av Systembolaget och en butik ute på Bergvik som jag inte kommer ihåg namnet på.
Citera
  • 1
  • 2