Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-14, 07:02
  #1
Medlem
Pungsvings avatar
Öva dig på att blanda till mer verklighetstrogna färger (mer brunt och grönt skifte), och i rätt valör (gråskala). Känslan för gråskala kan övas upp med blyertspennor i olika H - HB - B skala, i teckningar av vardagsföremål.

Denna akvarellmålningen var till salu på ebay och jag tyckte teckningen och penseldragen var bra, men färgvalen och gråskalan förstörde den. Jag ändrade skalorna i ett digitalt bildbehandlingsprogram, och det var nog detta resultatet som konstnären hade hoppats på men inte orkade dra ur sig.

Originalet:

http://imgbox.com/u9UfYYsO

Korrigerad:

http://imgbox.com/MiBYWBzd

Om du har andra enkla tips, lägg till dem i denna tråden. Det kan också ha att göra med andra medier, som lera, foto, osv.
Citera
2016-11-14, 12:28
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Öva dig på att blanda till mer verklighetstrogna färger (mer brunt och grönt skifte), och i rätt valör (gråskala). Känslan för gråskala kan övas upp med blyertspennor i olika H - HB - B skala, i teckningar av vardagsföremål.

Denna akvarellmålningen var till salu på ebay och jag tyckte teckningen och penseldragen var bra, men färgvalen och gråskalan förstörde den. Jag ändrade skalorna i ett digitalt bildbehandlingsprogram, och det var nog detta resultatet som konstnären hade hoppats på men inte orkade dra ur sig.

Originalet:

http://imgbox.com/u9UfYYsO

Korrigerad:

http://imgbox.com/MiBYWBzd

Om du har andra enkla tips, lägg till dem i denna tråden. Det kan också ha att göra med andra medier, som lera, foto, osv.

Vad får dig att tro att konstnären vill ha tavlan så som du tycker att den borde vara?
Citera
2016-11-17, 06:35
  #3
Medlem
bradgardsindianens avatar
Jag minns när jag var barn och hade en uppblåsbar krokodil med ett fönster bakom huvudet och handtag i sidorna som man kunde flyta omkring på och se klart på det som var under vattenytan och hur annorlunda det såg ut jämfört med om man stod i vattnet och tittade på ytan.
__________________
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-11-17 kl. 06:38.
Citera
2016-11-18, 23:40
  #4
Medlem
Pungsvings avatar
Äntligen. Tråden börjar ta sig. Vad är klockan?
Citera
2016-11-19, 21:43
  #5
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag minns när jag var barn och hade en uppblåsbar krokodil med ett fönster bakom huvudet och handtag i sidorna som man kunde flyta omkring på och se klart på det som var under vattenytan och hur annorlunda det såg ut jämfört med om man stod i vattnet och tittade på ytan.

Inte så dumt tänkt. Innan jag bestämmer mig om mina tavlor är färdiga eller inte så brukar vända dom uppochner och gå på avstånd för att titta på dom. Annat perspektiv är bra för att få lite distans till dom.
Citera
2016-11-26, 20:30
  #6
Medlem
Puviss avatar
Jag tror det är lätt att fastna i ytliga klichéer, men jag håller med om att det finns en hel definitivt användbara små knep som återkommer i den konstnärliga processen. I synnerhet inom måleriet enligt min egen erfarenhet, att variera färgen i vissa gråa valörer till exempel - samtidigt som det också kan vara nyttigt med enhetlighet i valör och kulör i vissa målningar/partier.

I min mening är det ett väldigt knepigt ämne att undersöka, när man själv är en del av denna så att säga teknokratiska hegemoni angående smak och värdeskala. Efter ett tag lär man sig att analysera en bild och vad som bör åtgärdas för att att korrigera den, desto skickligare man blir. Men jag antar att jag har lite väl mycket tunnelseende för måleriet i detta fall och borde utöka min förståelse för vad idén kan handla om.

Det går att hitta otaliga exempel i konsthistorien, vad vore Dick Bengtssons målningar utan hakkorsen? En småstadsidyll? Givetvis är det inget skottsäkert sätt att förbättra sina verk genom att addera hakkors till dem, det vore på ett sätt att plagiera historien... den stora konsten består i stor del till att bryta dessa konventioner.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback