Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-30, 16:16
  #457
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
38% kan inte stämma. Från Syrien
Förgymnasial utbildning: 38%
Gymnasial utbildning: 27%
Eftergymnasial utblidning <3 år: 17%
Eftergymnasial utbildning >3 år: 12%
Uppgift saknas: 7%

Denna statistik har inte med någon valideringsprocess att göra utan är en enkätundersökning. Det är inte billigt, det kommer inte bli billigt, det har aldrig visat sig historiskt vara billigt. Det är en liten del som utgör en vettig konkurrens på arbetsmarknaden med dessa siffror. Sett till att gruppen måste försörja de med förgymnasial utbildning, vilket aldrig kommer hända, så är det helt enkelt en dålig affär.

http://www.scb.se/Statistik/_Publika..._A40BR1406.pdf

Fel av mig, 29% (17+12 %) har en eftergymnasial utbildning dvs ca en tredjedel. Att kalla den skaran för analfabeter som inte är kapabla att tillföra något eller lära sig något mm så som görs stup i ett här är än hur rätt tokigt.

Dock ska vi ha i åtanke att statistiken är från 2014 så alla de som kom under 2015 och 2016 är inte med i denna statistik. Framtiden får utvisa detta.
Citera
2017-03-30, 16:32
  #458
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siasoss
Fel av mig, 29% (17+12 %) har en eftergymnasial utbildning dvs ca en tredjedel. Att kalla den skaran för analfabeter som inte är kapabla att tillföra något eller lära sig något mm så som görs stup i ett här är än hur rätt tokigt.

Dock ska vi ha i åtanke att statistiken är från 2014 så alla de som kom under 2015 och 2016 är inte med i denna statistik. Framtiden får utvisa detta.

För svenskar:
förgymnasial: 11%
gymnasial: 48%
eftergymnasial: 15%
eftergymnasial >3 år: 25%

Detta är en väsentlig skillnad. Jag bryr mig inte om vilken termologi som används på flashback men det är ett grovt fel av dig att säga att det skulle vara en strålande vinst och att vi får hit så mycket högutbildat folk, för dels så får vi inte hit så mycket högutbildat folk och dels så utgör det inte en vinst. Den största gruppen har endast förgymnasial skolning och vi vet mycket väl hur det brukar gå för denna gruppen människor på den svenska arbetsmarknaden. Att sedan tro att dessa (maximalt) 29% skulle kunna bära upp förlusten utav strömmen av förgymnasialt utbildade människor från Syrien är inte bara naivt utan också dumt. Det är ingen normalt funtad människa som påstår att dessa inte skulle kunna bidra med något, men de utgör en alldeles för liten del för att det ska generera en vinst för samhället på något plan. Utöver detta är personer från mellanöstern grovt överrepresenterade i vålds- och sexualbrott vilket belastar systemet ytterligare. Även om de inte skulle belasta systemet så grovt så gör de ändå en förlust för samhället, tyvärr.

Nästa rapport kommer om 18 dagar.
Citera
2017-03-30, 17:58
  #459
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siasoss
Fel av mig, 29% (17+12 %) har en eftergymnasial utbildning dvs ca en tredjedel. Att kalla den skaran för analfabeter som inte är kapabla att tillföra något eller lära sig något mm så som görs stup i ett här är än hur rätt tokigt.
Det behöver man inte göra och i ärlighetens namn tror jag inte det är så många som gör det heller. Man ska dock ha i åtanke att uppgifterna om utbildningsnivå är egenlämnade och det framgår inte heller vilken typ av utbildning det rör sig om. Den "högre" utbildningen här skulle lika gärna kunna vara en flerårig teologisk utbildning, tämligen värdelös på den svenska arbetsmarknaden.

Vidare får man också komma ihåg att även om de från Syrien är den största enskilda gruppen, utgör de endast en liten del av det totala antalet som söker asyl i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Siasoss
Dock ska vi ha i åtanke att statistiken är från 2014 så alla de som kom under 2015 och 2016 är inte med i denna statistik. Framtiden får utvisa detta.
Detta är sant och det ska bli intressant att läsa den nya rapporten. Jag förväntar mig dock inga glädjetjut mer än en och annan förvriden tolkning i Aftonbladet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback