Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-14, 00:48
  #1
Medlem
Dollykaws avatar
Hej!
Efter att min laptops inbygda skärm fick några döda pixlar i form av streck över skärmen(lämnade in den och fick beskedet att det ej gick att rätta och att skärmen behövde bytas ut helt(vilket var tokdyrt)) så köpte jag en ny stor skärm att ha istället.

Nu har jag genast märkt att det är markant skillnad i prestation när jag spelar. Ett spel som är återkommande är Heroes Of The Storm av Blizzard. Med min dators inbygda skärm har jag 60-80 FPS men med min nya skärm har jag 10 - 40 FPS, likaså har jag märkt denna skillnad på andra spel också. Vad beror detta på? Alla värden i form av CPU-temperatur och dylikt ser ut att vara efter normal kvot - men ändå sker detta? Givetvis har jag ju högre upplösning på den nya skärmen, men det skall väl ändå inte påverka? Har ju använt laptopen på större TV-skärmar förut utan några problem med spel.

Vad skall jag göra?

Lite annan fakta om ärendet:

-Användar enbart den externa skärmen, laptopskärmen är alltså svart under användning(men ej stängd)
-Datorn är en ASUS från ROG-serien(https://www.netonnet.se/art/dator/ba...h/205993.8909/)
-Skärmen är en ASUS 4K-skärm (https://www.conrad.se/LED-sk%E4rm-28...swe&pi=1195465)
- Använder HDMI-kabel som medkom med skärmen mellan skärm och PC.


Tack för all hjälp!
Citera
2016-11-14, 01:16
  #2
Medlem
svallerbyttans avatar
Är mycket mer krävande för ditt grafikkort när det måste hantera 4ggr så många pixlar. Är därför du droppar i fps. Sänk upplösningen på de spel som är för krävande.
__________________
Senast redigerad av svallerbyttan 2016-11-14 kl. 01:21.
Citera
2016-11-15, 03:33
  #3
Medlem
Dollykaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svallerbyttan
Är mycket mer krävande för ditt grafikkort när det måste hantera 4ggr så många pixlar. Är därför du droppar i fps. Sänk upplösningen på de spel som är för krävande.
Tack för svar! Jag prövade det idag - men det blev bara lite bättre - körde på samma upplösning som på laptopen(1080P) och istället ökade FPS:en till 25-45 FPS, men fortfarande inte 50-80 FPS som jag har annars. MEN! Jag märkte att när jag kör på Windows + P = Duplicate istället för 'Second Screen Only' får jag 50-80 FPS på båda skärmarna, hur i all värden är detta möjligt?
Citera
2016-11-15, 04:11
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dollykaw
Tack för svar! Jag prövade det idag - men det blev bara lite bättre - körde på samma upplösning som på laptopen(1080P) och istället ökade FPS:en till 25-45 FPS, men fortfarande inte 50-80 FPS som jag har annars. MEN! Jag märkte att när jag kör på Windows + P = Duplicate istället för 'Second Screen Only' får jag 50-80 FPS på båda skärmarna, hur i all värden är detta möjligt?

Pga "GeForce GTX 870M 3GB" - Din framebuffer som förmodligen bara är aktiv för den interna skärmen, men kan spegla signalen till videoutgången.

Tycker du att du fortfarande att du har ett problem, så undersök om nVidia-mjukvaran har något mer att erbjuda.
Citera
2016-11-15, 08:16
  #5
Medlem
-spitzlix-s avatar
Dra hem Geforce experience om du inte har det, kan hjälpa mycket. Både balansera skärm åh spelen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback