Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-13, 19:36
  #1
Medlem
Hej!
Har en egenbyggd dator.
Nu är det så att när jag spelar tyngre spel än speedrunners så kraschar datorn efter drygt 15-30 minuter!
Jag har kollat på speedfan men temperaturen under spelandet ligger på runt 60-70 grader.. Vad är det för fel?

Har ASUS R9 280 series, amd FZ 8320 eight core processor, kommer inte ihåg nätaggregatet.. Cooler master 550 eller 650 w. Har ett bra och stort chassi med 2 fläktar fram och en bak.

Har nyligen blåst ut dam och skit men den har varit så här ett bra tag och det vart inget bättre efter heller..

Tycker inte att den borde bli överhettad.. Dock låter fläkten som en dammsugare nästan precis innan krasch..

Tacksam för svar!
Citera
2016-11-13, 20:07
  #2
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitskugga
runt 60-70 grader
Amd's temperaturangivelser är svåra eller nästintill omöjliga att avläsa korrekt i form av grader, för de räknar baklänges och anger hur många "temperaturenheter" (inte grader) som det är kvar tills processorn överhettar. Inte bara det, det diffar dessutom sinsemellan de olika processormodellerna/varianterna, så om programmet försöker ange hur varm processorn är, då är det ganska troligt att programmet visar fel.
Citera
2016-11-13, 21:44
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Amd's temperaturangivelser är svåra eller nästintill omöjliga att avläsa korrekt i form av grader, för de räknar baklänges och anger hur många "temperaturenheter" (inte grader) som det är kvar tills processorn överhettar. Inte bara det, det diffar dessutom sinsemellan de olika processormodellerna/varianterna, så om programmet försöker ange hur varm processorn är, då är det ganska troligt att programmet visar fel.
Hur gör man då? Hur får jag reda på rätt temperatur och finns det något annat som kan vara fel då datorn bara stängs av?
Och vad kan jag göra för att det inte ska hända igen?
Citera
2016-11-13, 22:08
  #4
Medlem
x12s avatar
Det närmsta du kan komma är väl att använda "amd overdrive", det om något är väl det som borde visa mest korrekt. Det är ett program du kan ladda ner från deras site, för att försöka se om det är tempen som gör att det slår ifrån, men troligtvis är det det.

När nånting har överhettat en gång så tenderar det att göra det vid allt lägre temperaturer, oavsett vad givarna rapporterar, så lita inte på att processorn (eller vad det än är) klarar sina ursprungliga värden.

Är det nåt som slår ifrån pga värme, och om det hänt några gånger, då är mitt råd att byta de grejorna. Det kan hjälpa litegranna att montera bättre kylare osv och se till att fortsättningsvis hålla temperaturerna under den sänkta tröskelnivån, men när kretsarna väl börjat tappa temperaturtålighet så finns det inget sätt att komma tillbaka till ursprunglia nivåer, det kan bara gå neråt.
Citera
2016-11-13, 22:30
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Det närmsta du kan komma är väl att använda "amd overdrive", det om något är väl det som borde visa mest korrekt. Det är ett program du kan ladda ner från deras site, för att försöka se om det är tempen som gör att det slår ifrån, men troligtvis är det det.

När nånting har överhettat en gång så tenderar det att göra det vid allt lägre temperaturer, oavsett vad givarna rapporterar, så lita inte på att processorn (eller vad det än är) klarar sina ursprungliga värden.

Är det nåt som slår ifrån pga värme, och om det hänt några gånger, då är mitt råd att byta de grejorna. Det kan hjälpa litegranna att montera bättre kylare osv och se till att fortsättningsvis hålla temperaturerna under den sänkta tröskelnivån, men när kretsarna väl börjat tappa temperaturtålighet så finns det inget sätt att komma tillbaka till ursprunglia nivåer, det kan bara gå neråt.
Kollade nu genom speedfan och temperaturerna var följande:

Gpu 70c
Core 70-75c
Temp 1 79c
Temp 2 36c
Citera
2016-11-13, 22:58
  #6
Medlem
x12s avatar
Speedfan är notoriskt opålitligt, så börja med att avinstallera det och glöm att det existerar.
Program som t.ex hwmonitor och aida64 är betydligt bättre, men eftersom det är en amd kan du aldrig veta exakt processortemp ändå. Testa amd's eget program enligt ovan, du kan knappast komma närmare.

Om de där temperaturerna stämmer med verkligheten så är grafikkortet väldigt varmt men inte alarmerande. Det bör inte tillåtas gå över 80 grader. Helt normalt om dess fläktar går på maximalt varvtal vid sådana temperaturer.

Processortempen kan du inte lita på pga amd's processorer inte rapporterar fysisk temp. Det finns en "normal" givare i sockeln, men den går inte heller lita på när processorn är hårt belastad, det är liksom att mäta under spisen när man vill veta hur varmt det är i ugnen, helt förkastligt.
Citera
2016-11-14, 00:37
  #7
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitskugga
Hur gör man då? Hur får jag reda på rätt temperatur och finns det något annat som kan vara fel då datorn bara stängs av?
Och vad kan jag göra för att det inte ska hända igen?

Använd AMDs egna verktyg som heter Overdrive. Men observera att tempen visar hur många grader under maxtemp den ligger på. Det är det enda riktiga sättet att mäta då maxtemp är olika från chip till chip.
Exempel:
Maxtemp ligger på 80C. Vid tomgång är tempen 30C då visas "thermal margin" som 50C.

Till min FX-8350 köpte jag en redig kylare, Bequiet Pure Rock. Fläktvarvet sjönk från 4000 rpm till 640 rpm. Thermal margin ligger på 55C när jag skriver detta och inte gör något annat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback