Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-11-13, 18:22
  #1
Medlem
Ola Schuberts avatar
Den ryska propagandan har sedan början av 2012 utmålat USA som fiende till Ryssland. Detta och en intensiv statlig propaganda, inte minst krigspropaganda de senaste åren, har hjälpt Putler att hålla samman det ryska imperiet. Men att USA kanske inte lägre är fiende till Ryssland ställer då till problem för den ryska ledningen.

https://www.theguardian.com/world/20...nger-the-enemy

Att diskutera förutsatt att Trump vill vara vän med Ryssland och inte landets fiende:

Behöver den ryska ledningen en yttre fiende för att hålla samman imperiet?

Om så är fallet, vilken/vilka skulle den nya fienden då vara?

Finns de risk att Putler tar fram islamofobi kortet, rasist kortet eller kanske det gamla anrika antisemit kortet ur rockärmen?
Citera
2016-11-13, 18:29
  #2
Avstängd
USA kommer alltid betraktas som fiende nr 1 av Putins Ryssland. Spelar ingen roll vad Trump gör, Putin kommer ändå alltid fortsätta hävda att han vill mötas halvvägs men att USA vägrar samtala.

Trump kanske vill vara vän med Ryssland men Putin vill inte vara vän med USA.
__________________
Senast redigerad av Pfogg 2016-11-13 kl. 18:32.
Citera
2016-11-13, 18:30
  #3
Medlem
Putin sa själv i sitt tal att det inte lätt att Ryssland/USA blir vänner. Många problem att lösa på vägen, men uppenbarligen ligger många av problemen i attityden hos väst så det lär hända saker om Trump går sina egna vägar.

Nya fiender? Både USA / Ryssland har all anledning att se stora delar av mellanöstern som en fiende och det lär inte försvinna över en natt precis.

Men Trump vill ju engagera sig mindre i mellanöstern. Hur det ska gå ihop med att släppa fram Ryssland där? Jag är inte så säker på att Putin har så stor lust heller att dras ner i mellanöstern-skiten. Så det är inte omöjligt att USA/Ryssland kommer överens om att låta mellanöstern vara och sköta sitt.

Isåfall är det mest en "stänga alla gränser" - taktik mot mellanöstern. Som USA / EU / Ryssland kommer att erbjuda alla resurser som tänkas kan till.
Citera
2016-11-13, 18:38
  #4
Medlem
Dels betraktar Ryssland USA som sin fiende, alldeles oavsett om Trump har blivit president och dels har Ryssland gott om andra tänkbara fiender. Tjetjener, Ingusjier, Ossetier m fl.

Deras största fiende torde dock vara Kina, som inte vill acceptera fredsfördraget i Aigun från 1858 och Pekingkonventionen från 1860. Ett revanschhungrigt Kina som numera är rikt nog att rusta upp rejält är nog för att ge Putin huvudvärk helt utan att bråka med USA.
Citera
2016-11-13, 18:55
  #5
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert

Att diskutera förutsatt att Trump vill vara vän med Ryssland och inte landets fiende:

Behöver den ryska ledningen en yttre fiende för att hålla samman imperiet?

Såg också den där Guardian-artikeln, intressant och något jag själv funderat på. Jag är ju inte särskilt övertygad om att Trump, under förutsättningen du anger, är särskilt bra för Putin-regimen. I nuläget, eller de senaste åren, har det absolut underlättat för Kreml att ha någon att skylla landets ekonomiska problem på.
Låt säga att Trump skulle medverka till att lyfta sanktionerna mot Ryssland samtidigt som oljepriset fortfarande hålls nere; Då ligger bollen hos Kreml, sett ur det ryska folkets synvinkel. Regimen kommer pressas till att börja ta itu med ekonomiska problem de inte kan skylla på utlandet.
Citera
2016-11-13, 21:30
  #6
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Såg också den där Guardian-artikeln, intressant och något jag själv funderat på. Jag är ju inte särskilt övertygad om att Trump, under förutsättningen du anger, är särskilt bra för Putin-regimen. I nuläget, eller de senaste åren, har det absolut underlättat för Kreml att ha någon att skylla landets ekonomiska problem på.
Låt säga att Trump skulle medverka till att lyfta sanktionerna mot Ryssland samtidigt som oljepriset fortfarande hålls nere; Då ligger bollen hos Kreml, sett ur det ryska folkets synvinkel. Regimen kommer pressas till att börja ta itu med ekonomiska problem de inte kan skylla på utlandet.

Ja, det är ju det som är så intressant: Utan att ha en fiende att skylla på, och med fortsatt låga oljepriser så blir det svårare för Putler att manipulera sitt eget folk. Ett sätt att se det skulle kunna vara att: Blir USA vän med Ryssland så är det det värsta som skulle kunna hända den ryska ledningen ur propagandaperspektiv.

Dock, om Trump skulle bli så nära vän med Ryssland att han inte skulle protestera mot den ryska annekteringen av Krim, den ryska militära närvaron i sydöstra Ukraina och en ev. rysk invasion av Baltikum, så skulle vi i Europa ligga risigt till. Dessutom: skulle det ryska fascistiska Piss-imperiet utvidgas ytterligare, (på grannarnas bekostnad), så kanske det ryska folket ändå skulle känna en pervers "stolthet" över att leva i ett "mäktigt imperium". Detta skulle då, istället, öka den ryska fascistledningens popularitet.
Citera
2016-11-13, 21:32
  #7
Medlem
Pluvioss avatar
China! Som Trump alltid säger, Kina är det viktigaste nu tror jag. Hela Asien kommer fan äga our asses om 20 år
Citera
2016-11-14, 14:32
  #8
Medlem
Minsta överilade agerande av Trump i M.Ö och den imaginära vänskapen med Putin är som bortblåst.
Varför skull två helt olika politiska system plötsligt bli kramgoa kompisar? Nej så funkar det inte utan avspänning handlar om helt andra saker. Att personkemin mellan två sådana ytterlighet som Trump och Putin skulle finnas där är nog uteslutet. Det tråkiga i sammanhanget är nog att få politiker i väst kommer att känna sig bekväma med Trump så att någon personlig relation som med Obama knappast lär ske. Fyra år är tack och lov en kort tid i världspolitiken så vi får hoppas dessa två halsstarriga gamla herrar som nu representerar Ryssland och USA inte ryker ihop allt för intensivt i sin iver att visa att storleken visst har betydelse. Beklämmande men sant.
Citera
2016-11-14, 16:30
  #9
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pluvios
China! Som Trump alltid säger, Kina är det viktigaste nu tror jag. Hela Asien kommer fan äga our asses om 20 år

Nu är det iof inte så konstigt att såväl Kina som Indien börjar resa sig. I slutet av 1700-talet var Kina fortfarande en stormakt att räkna med, åtminstone ekonomiskt. Sedan drog väst ifrån rejält och Kina blev ordentligt förnedrat.

Det enda som kan hindra Kina ifrån att bli världens mäktigaste makt tillsammans med Indien, är demografi. Att Kina behöll enbarnspolitiken så länge som de gjorde var ett stort misstag. Kina kan bli "gammalt innan det blir rikt".

Om nu inte en omfattande konflikt mellan USA och Kina bryter ut. Tillåt mig tvivla starkt på det. Det kommer inte ens att bli något mer omfattande handelskrig. Inte för att USA och Kina skulle sakna geopolitisk rivalitet, för den finns där alltid mellan de båda rikena. Utan för att en omfattande konflikt, allvarligt, skulle skada hela världsekonomin.

Annorlunda kan det förhålla sig mellan Ryssland och Kina. Ryssland är en ekonomisk dvärg jämfört med Kina, alltså trots Ryssland stora råvarutillgångar. Men Ryssland har massor av kärnvapen och en relativt stark konventionell militär. Kina rustar å andra sidan upp, febrilt. Vad gäller flottan så är de rena massproducerande av fartyg. Flygvapnet ligger å andra sidan något efter Ryssland, speciellt vad gäller uppdragstaktik men även, till viss del teknologiskt. Vad gäller markstridskrafterna så är det svårt att veta om de duger till något mer än till maffiga parader.

Men Kina kan använda sig av cyberkrigföring, informationskrigföring samt inte minst ekonomisk krigföring emot Ryssland för att långsiktigt få grepp om de stora råvarutillgångarna i Sibirien. I motsatts till Ryssland så har den kinesiska historien och kulturen inte skapat något " evigt ekorrhjul" där såväl ledning som folket bara måste utvidga imperiet. Med undantag av Tibet, (historiska anledningar), Taiwan, (politiska anledningar) och Syd"kinesiska" sjön, (ekonomiska och handelspolitiska/geopolitiska anledningar), så verkar inte vare sig den kinesiska ledningen eller folket, egentligen, vara intresserade av att utvidga det kinesiska imperiet.

Det som ändå skulle kunna driva dem att försöka få ett de facto grepp om Sibirien, (alltså inte nödvändigtvis en ren militär ockupation), skulle om så fall vara främst ekonomiska skäl, men möjlighet att lätta på trycket i de mest tätbefolkade kinesiska kustområdena.

Jag kan se framför mig, minoritetsfolk i Sibirien som vill ha en ökad självständighet och själva få en större del av kakan som bakas med deras naturresurser.

Jag kan se framför mig ett diskret kinesiskt stöd till dessa självständighetssträvanden.

Jag kan se framför mig ett antal strategiskt belägna "folkrepubliker" i Sibirien, direkt, men i största hemlighet, kontrollerade av Beijing, med vänskapliga och, för båda parterna, förmånliga handelsförbindelser med Kina.

Och för att knyta ihop påsen på ett korrekt sätt: Ett sådant scenario, borde även det, kunna ena det ryska folket. För det ryska imperiet och folket/folken har alltid haft en stor respekt för det mäktiga kinesiska imperiet. De vet att: Ger man sig på det så väntar mongolstormen 2.0
Citera
2016-11-14, 17:38
  #10
Medlem
Fienden är inte USA utan de särintressen som styrt USA i årtionden. Trumps och Rysslands gemensamma fiende är lätt att identifiera genom att titta på vilka som skriker och gråter högst över valutslaget. Sådana som Peter Wolodarski, Anne Appelbaum, Margot Wallström, Miljöpartiet, samt hela den maffia som styr i Bryssel och Strasbourg. Krigshetsliberaler, extremfeminister, frihandelsfanatiker och globalister i största allmänhet.
Citera
2016-11-14, 19:05
  #11
Medlem
Alt for mange som diskuterer med falske forutsetninger. Forholdet mellom USA og Russland etter den kalde krigens slutt har ingenting med ideologi eller inkonsistente, politiske systemer å gjøre. USA har ingen problemer med å ha Saudi Arabia som en av sine nærmeste allierte. USAs Russlandstrategi er en del av en helhetlig, geopolitisk strategi i et globalt spill.

Jeg finner det nærmest utenkelig at Trump på egenhånd skal gjøre slutt på denne strategien, med tanke på hvor dypt forankret den er i USAs økonomi og organisasjon.
Citera
2016-11-14, 20:44
  #12
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturban
Alt for mange som diskuterer med falske forutsetninger. Forholdet mellom USA og Russland etter den kalde krigens slutt har ingenting med ideologi eller inkonsistente, politiske systemer å gjøre. USA har ingen problemer med å ha Saudi Arabia som en av sine nærmeste allierte. USAs Russlandstrategi er en del av en helhetlig, geopolitisk strategi i et globalt spill.

Jeg finner det nærmest utenkelig at Trump på egenhånd skal gjøre slutt på denne strategien, med tanke på hvor dypt forankret den er i USAs økonomi og organisasjon.

Du är korrekt här! För geopolitiskt så skaver nästan alltid stormakter mot varandra i ett geopolitiskt spel. En del av förklaringen till att Ryssland känner sig "inringat" av ökat västligt inflytande och att den rysk reaktionen i sin tur orsakar en västlig motreaktion, är just geopolitiken.

Men att Ryssland:

1) är så känslig
2) går ut i förtid för att vinna i det geopolitiska spelet

Kan förklaras med min hypotes om "det rysk folkets eviga ekorrhjul". Detta gör att det ryska folket/folken känner sig "förnedrade" om de inte får tillhöra ett mäktigt imperium och att man, omedelbart, när man bara blivit lite starkare, kör igång för att utmana omvärlden och utvidga sitt imperium.

Till detta tillkommer också en tredje faktor: Rysslands långa feodala arv. Man kan beteckna sovjetväldet som en slags "social-feodalism" där t.ex. Karl Marx läror omvandlas av Lenin för att passa ryska feodala förhållanden. Och även fast livegenskapen avskaffades i mitten av 1800-talet så var den, i praktiken, ändå verksam ända fram till den ryska oktober "revolutionen", (läs statskuppen). Förutom då för de som arbetade i industrin med usla arbetsförhållanden och de soldater som dog i miljoner och åter miljoner vid fronten. Under feodalismen så var mark, och därmed erövring av mark, den viktigaste källan till rikedom.

Kina fungerar inte riktigt på ett liknade sätt, trots att landet har ett starkt feodalt arv och därmed ett styrande kommunistparti. Men om detta har jag skrivit lite i ett tidigare inlägg i tråden.

En nyttig lektion i geopolitik; (där jag för en gång skulle tycker att cynikerna har mest rätt)

https://www.youtube.com/watch?v=kd-1LymXXX0&t=4380s
__________________
Senast redigerad av Ola Schubert 2016-11-14 kl. 20:47.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback