• 36 260 online
  • 1 128 904 medlemmar
  • 58 571 129 inlägg
2016-11-13, 17:30
Medlem
Jag börjar med att reservera mig för att denna tråden hamnat fel men men..

Var på elgiganten med tjejen och kollade in en Imac. Tjejen undrade om man kunde ändra musen på Imac så att det räcker att flytta musen minimalt uppåt så att musen flyttas högst upp, förstår ni vad jag menar?

Jag gick in på datorn och ändrade hastigheten till snabb men ändå upplevde hon att det inte alls är som på PC där man kan kalibrera den så att man knappt behöver nudda musen för att pilen ska flyttas med.

Är det någon som vet om det är möjligt att ändra musen till Imacs? Som jag sa att när man vill högst upp/ner på skärmen så ska man inte behöva röra musen så mycket.

Hon har reaumatisk värk i händer ska tilläggas därför vill hon ha det på det viset så hon slipper röra handen så mkt med musen.
Citera
2016-11-13, 18:53
Medlem
Tyvärr är även den högsta hastigheten man kan ställa in för långsam för vissa, som ni själva noterade. Det går att lösa genom en programvara som tex. USB Overdrive, eller med ett enkelt Terminal-kommando. En pedagogisk genomgång på hur man gör finns här:

https://paulminors.com/how-to-speed-...acking-on-mac/
Citera
2016-11-13, 19:20
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Hon har reaumatisk värk i händer ska tilläggas därför vill hon ha det på det viset så hon slipper röra handen så mkt med musen.
Ja. Det här är en ganska stor sak bland gamers och andra och det finns en hel del alternativ för att anpassa det för just ens egna behov.

Det finns tre delar som man normalt tittar på:

• Inställningar som du ställer in via det normala gränssnittet.
• Kontrollera att inte inställningarna för din mus är korrupta.
• Ändra inställningarna utanför det grafiska gränssnittet.

Inställningarna i det normala gränssnittet ställer du dels in i rutan där du var men också under de inställningarna som finns för att operativsystemet ska bli bättre för personer med något handikapp - som din tjejs reumatism exempelvis. Dessa ligger under Hjälpmedel under systeminställningarna.

Du kan där ställa in fler saker än bara pekarens "acceleration", som exempelvis hur en webbsida och andra längre sidor ska skrollas/rullas et cetera.

Ibland har också inställningarna för musen blivit korrupta så det även för vanligt folk känns oerhört långsamt. Det löser man enklast genom att avinstallera musen och sedan installera den igen.

Apple gör ofta så att mer extrema alternativ i operativsystemet är dolda i det normala gränssnittet, men går att nå via terminalen (motsvaras väl av "kommandotolken i windows antar jag"). Terminalen är alltså där du når OS X underliggande Unix och vid sidan av rena unix-kommandon och program så går det att göra inställningar som inte alltid går att göra i det normala gränssnittet. De här inställningarna går ibland också att göra utanför terminalen genom att helt enkelt redigera inställningsfilerna i en vanlig textredigerare - men nuförtiden är de flesta inställningsfiler inte längre endast textfiler och då är man hänvisad till terminalen och kommandon där.

Det enklaste om du inte hittar någon inställning som passar inne i de två inställningarna jag nyss nämnde är dock att ladda hem ett tredjepartsprogram som hjälper till att göra de inställningar som man annars kanske behöver använda terminalen till.

Det mest kända och använda tror jag är Mouse Acceleration Preference Pane for Mac OS X.

Men när du får ordentlig tillgång till datorn och kan lägga ner lite tid på att lära känna operativsystemet och dess möjligheter och begränsningar så kan det kanske ordna sig utan extraprogram eller pillande i terminalen.

Det kan ta ett tag att hitta rätt känsla och få allt att passa som hand i handske, men när man väl fått det att bli exakt som man själv vill så blir det desto bättre.

Jag skulle också med så mycket eftertryck det går föreslå att din tjej tittar på en annan mus än den Magic Mouse som Apple säljer med iMac. Man kan tycka mycket om den, jag gillar den exempelvis, men ergonomisk är den sannerligen inte.

Edit: En fördel på Magic Mouse som jag glömde bort är förstås att det går att använda den också som styrplatta och programmera in gester på den. Ovanpå ytan längst fram går det att styra pekaren utan att alls röra handen - vilket förstås kanske passar din tjej perfekt.

Såg nu också att Rassa redan svarat och trots att han svarar nej och jag svarar ja, så tror jag att vi menar ungefär samma sak.
Senast redigerad av Shamdon 2016-11-13 kl. 19:27.
Citera