Citat:
Ursprungligen postat av
Shamdon
Nej, det är alltså detta som halva världens ekonomer är upprörda över. Förvisso kommer Trump säkerligen att spara x-antal miljarder om han verkligen avbryter tidigare tänkta miljösatsningar och vad han nu kan tänkas spara in på genom att ändra i Obama-care och annat, men i huvudsak så, om jag har förstått det här rätt - det finns ju inte mycket konkret att läsa in sig på än - så kommer staten att låna till satsningarna. (USA lånar redan idag ofantliga mängder med pengar.)
Jag är ganska positiv, men det var länge länge sedan jag pluggade nationalekonomi och redan då var den här strategin kraftigt ifrågasatt. Nu tar ekonom på ekonom på ekonom chansen att i medier runt om i världen berätta, torgföra och påstå att Trump inte fattar modern ekonomi och att den här strategin (keynesianism) är förlegad och kommer att köra i diket.
Kul att tjöta med någon som har lite hum om ekonomi! Var typ fem år sedan jag själv läste nationalekonomi, och jag känner ju igen keynesianism.
Med tanke på landets redan höga lånenivåer, budgetunderskott och förväntade minskade inkomster samt ökande kostnader, tror du att de kan fortsätta så då? Eller är du övertygad om att alla de där ekonomerna har fel?
Vill minnas att det inte var många år sedan som USA skrev upp lånetaket?