Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-12, 23:40
  #1
Medlem
Hej! Har haft ett problem den senaste tiden. Internet stängs av i tio sekunder ungefär en gång varannan timme. Detta är ett problem då jag lirar onlinespel och blir disconectad. Vad kan problemet vara?

Jag kör tråd.

Har ej kollat om mobilens internet dör samtidigt.

Har tyfon.
Citera
2016-11-12, 23:49
  #2
Medlem
Modemet suger dase. När bytte du senast?
Citera
2016-11-13, 00:23
  #3
Medlem
Fyfan, hade samma problem innan. Behövde dock gå och starta om hela modemet också, så TV:n och allt dog. Höll på att slita av mig håret och ringde Telia regelbundet men de hade ingen lösning. Har dock inget råd till dig, för det gick över av sig självt. Men lycka till
Citera
2016-11-13, 02:03
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juandeag
Hej! Har haft ett problem den senaste tiden. Internet stängs av i tio sekunder ungefär en gång varannan timme. Detta är ett problem då jag lirar onlinespel och blir disconectad. Vad kan problemet vara?

Jag kör tråd.

Har ej kollat om mobilens internet dör samtidigt.

Har tyfon.

Hade ett liknande problem. Dampigt internet som dog titt som tätt.

Kom fram till att det var sista delen av internetkabeln som spökade, använder en 15 meter ifrån routern till en sådan enkel sockerbitskontakt och sedan en enmetare som var av äldre modell.
Bytte denna så var problemet löst.

Kundtjänsten på Comhem felsökte två gånger men fick aldrig fram något användbart
Citera
2016-11-13, 07:54
  #5
Avstängd
chemistry-sbs avatar
routerproblem, kanske när den förnyar ip-adressen?
Citera
2016-11-13, 08:02
  #6
Medlem
Hade samma problem i ett par månader. Problemet försvann efter omformatering/nyinstallation.
Citera
2016-11-13, 13:19
  #7
Medlem
Bluekeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chemistry-sb
routerproblem, kanske när den förnyar ip-adressen?

Intressant! F'låt om jag lånar...

Har samma problem och har också funderat över om det är lease_tiden för IP-adressen som orsakar tappet.

Jag märker tappet på mobilen och sonen blir tappar serverkontakt i sina onlinespel...

Kan man sätta leaseperioden på "oändlig" i routern...
Citera
2016-11-13, 13:37
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluekeeper
Intressant! F'låt om jag lånar...

Har samma problem och har också funderat över om det är lease_tiden för IP-adressen som orsakar tappet.

Jag märker tappet på mobilen och sonen blir tappar serverkontakt i sina onlinespel...

Kan man sätta leaseperioden på "oändlig" i routern...

Nej förnyad lease skapar inga problem i trafiken. Bara FÖR LÅNGA lease-tider kan skapa användarproblem i sig.

Men alla typer av nät-/förbindelse-/IPstack-problem slår ju givetvis mot dhcp också. Vilket då bör betraktas som en HJÄLP/symptom på att något behöver fixas!
Citera
2016-11-13, 13:58
  #9
Medlem
Jag har samma problem, inte endast vid spel utan i allmänt. Den familjära stationära dator är där inga problem med men min macbook disconnectar ständigt.
Citera
2016-11-13, 14:08
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Nej förnyad lease skapar inga problem i trafiken. Bara FÖR LÅNGA lease-tider kan skapa användarproblem i sig.

Men alla typer av nät-/förbindelse-/IPstack-problem slår ju givetvis mot dhcp också. Vilket då bör betraktas som en HJÄLP/symptom på att något behöver fixas!

Om en förnyad lease misslyckas är det klart det bli problem, men visst lyckas den förnya så blir d inga problem.

Varför skulle för långa leasetider skapa användarproblem?
Visst skulle vara om ISPn MAC låser och man skulle byta hårdvara, eller om IP adresserna DHCP servern delar ut tar slut, annars inte.

Har tidigare haft liknande problem, då fick jag ingen ny ipadress från DHCP servern, eller någon förnyelse föränn ett tag efter leasen gick ut och routern där med blev utan IP-adress ett tag,, klagade hos ISPn som då såg till att stadsnätet bytade vilket VLAN jag satt på, varpå alla problem försvann. Fick ny ISP samtidigt utan att be om det med, alla fakturor fortsatte dock mot den gamla.
Citera
2016-11-13, 14:14
  #11
Medlem
Bluekeepers avatar
Körde pingplotter och såg ett avbrott ca 1ggr per timma under förmiddagen...under em så var det lugnt.

Har en granne som kör vpn i tjänsten (jobbar hemma) och upplever samma problem. vpn'en kopplar ner någon sekund och tappar connection...

Vi tror det är isp som spökar i koppartrådarna...
Citera
2016-11-13, 14:52
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Om en förnyad lease misslyckas är det klart det bli problem, men visst lyckas den förnya så blir d inga problem.
DHCP är en ganska simpel/basic kombo av Ethernet-/IP-paket, och en "normal" förnyelse sker via IP-trafik, som är enklare än DNS-frågor eller TCP.
Det är "bara" om DHCP-servern har driftproblem eller IP-stacken/dhcp-klienten buggar som det finns någon risk att misslyckanden inte beror på allvarligt nätverksfel.

Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Varför skulle för långa leasetider skapa användarproblem?
Det kan trigga IP-konflikter. Om du t.ex bootar om en typisk hemmarouter, så har den ingen aning om vilka adresser som används på LANet förrän "renew" inträffar (eller alla klienter bootats om).
En till två timmar är LÄNGSTA lämpliga lease-time på ett hemma-LAN med trådlösa klienter/enheter.
Vad en ISP "bör" ha för lease-time kan inte avgöras från bara ett kundperspektiv.

Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Visst skulle vara om ISPn MAC låser och man skulle byta hårdvara, eller om IP adresserna DHCP servern delar ut tar slut, annars inte.
Och nästan alla ISPers dhcp-servrar "tappar bort" klienterna vid /mjukvaru-/uppgradering.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback