Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-12, 23:27
  #1
Medlem
Redlinezs avatar
Jag har en ASUS Wireless Router RT-N12D1 och det har helt plötsligt blivit nåt fel på den. Min WPS Funderar ej längre. Förstår inte varför den vart så bara sådär. Så jag behöver hjälp snarast möjligt med den så den fungerar som den ska så den är skyddat som när jag köpte den. Den har vart avstängd någon vecka så det är säkert drivrutin men hur fixar jag det i sådana fall? Min första router så har inge koll än på sånt här. Som sagt snabba svar uppskattas !! Ha en trevlig kväll mina vänner!

Sorry för jag skapade en tråd för jag börjar få panik för jag vill inte ha folk som kan kan ta sig in i mitt internet.

Mvh
Citera
2016-11-12, 23:39
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redlinez
Jag har en ASUS Wireless Router RT-N12D1 och det har helt plötsligt blivit nåt fel på den. Min WPS Funderar ej längre. Förstår inte varför den vart så bara sådär. Så jag behöver hjälp snarast möjligt med den så den fungerar som den ska så den är skyddat som när jag köpte den. Den har vart avstängd någon vecka så det är säkert drivrutin men hur fixar jag det i sådana fall? Min första router så har inge koll än på sånt här. Som sagt snabba svar uppskattas !! Ha en trevlig kväll mina vänner!

Sorry för jag skapade en tråd för jag börjar få panik för jag vill inte ha folk som kan kan ta sig in i mitt internet.

Mvh
Återställ den så här: "Press the Reset button at the rear panel of the wireless router for more than five seconds." Källa (pdf).
Citera
2016-11-13, 18:46
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redlinez
Jag har en ASUS Wireless Router RT-N12D1 och det har helt plötsligt blivit nåt fel på den. Min WPS Funderar ej längre. Förstår inte varför den vart så bara sådär. Så jag behöver hjälp snarast möjligt med den så den fungerar som den ska så den är skyddat som när jag köpte den. Den har vart avstängd någon vecka så det är säkert drivrutin men hur fixar jag det i sådana fall? Min första router så har inge koll än på sånt här. Som sagt snabba svar uppskattas !! Ha en trevlig kväll mina vänner!

Sorry för jag skapade en tråd för jag börjar få panik för jag vill inte ha folk som kan kan ta sig in i mitt internet.

Mvh
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Återställ den så här: "Press the Reset button at the rear panel of the wireless router for more than five seconds." Källa (pdf).
Citat:
'Citera mig för svar!
Hur gick det då? Fick du sådan panik att du svimmade?
Citera
2016-11-13, 21:00
  #4
Medlem
Redlinezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Hur gick det då? Fick du sådan panik att du svimmade?
Ska prova om igen för det funka ej :/ Måste den vara på? haha nää panik var väl fel ordval från början, hatar bara folk som går in där och det gör mig mer galen än panikslagen
Citera
2016-11-13, 21:03
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redlinez
Ska prova om igen för det funka ej :/ Måste den vara på? ...
Tror knappast det, men du kan testa båda.
Citera
2016-11-14, 23:36
  #6
Medlem
Redlinezs avatar
Problem solved !!! Tack för den lilla hjälpen
Citera
2016-11-15, 01:28
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redlinez
Problem solved !!! Tack för den lilla hjälpen

Om du är nojig över att nån tar sig in på ditt WiFi, så måste du stänga av WPS i routern!
(EDIT: Och byta WPA-nyckel efteråt naturligtvis.)

WPS öppnar en gräddfil för att ta sig in i nätverket oavsett hur bra WPA-lösen du satt, eller att bara använda din nyckel för att snoopa/spela in dins internetaktiviteter utan att du märker något.

Citat:
A major security flaw was revealed in December 2011 that affects wireless routers with the WPS PIN feature, which most recent models have enabled by default. The flaw allows a remote attacker to recover the WPS PIN in a few hours
Citat:
En sårbarhet i protokollet har emellertid gjort att WPA och WPA2 kan kringgås och i princip knäckas i många situationer i nätverk med WPS-funktion påslaget. För tillfället finns ingen lösning annat än att stänga av WPS i sin accesspunkts inställningar.
__________________
Senast redigerad av iconicatab 2016-11-15 kl. 02:22.
Citera
2016-11-15, 10:29
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redlinez
Problem solved !!! Tack för den lilla hjälpen
Var så god.
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Om du är nojig över att nån tar sig in på ditt WiFi, så måste du stänga av WPS i routern!
(EDIT: Och byta WPA-nyckel efteråt naturligtvis.) ...
Det är helt riktigt, men jag upplever TS som dels mycket orolig men dels också monumentalt ointresserad av sådana här tekniska frågor. So by the end of the day så vill TS bara att internet ska funka.
Citera
2016-11-15, 15:33
  #9
Medlem
Redlinezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Var så god.

Det är helt riktigt, men jag upplever TS som dels mycket orolig men dels också monumentalt ointresserad av sådana här tekniska frågor. So by the end of the day så vill TS bara att internet ska funka.

Nästan skrämmande rätt du hade där alltså.. haha. Min första router så jag vill börja lära om sånt för jag är faktiskt intresserad av datorer/konsoller/ samt andra saker som routers och andra tekniska saker. Så just router vill jag lära mig om så jag kan sådant. Tack för ditt svar iconicatab! Det där var verkligen bra att veta. Tackar för det!
Citera
2016-11-15, 15:38
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Återställ den så här: "Press the Reset button at the rear panel of the wireless router for more than five seconds." Källa (pdf).
Citat:
Ursprungligen postat av Redlinez
Nästan skrämmande rätt du hade där alltså.. haha. Min första router så jag vill börja lära om sånt för jag är faktiskt intresserad av datorer/konsoller/ samt andra saker som routers och andra tekniska saker. Så just router vill jag lära mig om så jag kan sådant. ...
Så bra, då hade jag fel ändå! Du hittar en länk till en fullständig manual via länken ovan, en pdf. Jag har inte hittat någon på svenska, tyvärr. Lycka till!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback