Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-12, 22:14
  #1
Medlem
Hej. Någon person har försökt hacka min systers mejl. Kunde genom "senaste aktivitet" få fram att samma Stockholmsbaserade-IP hade försökt med ett hundratal misslyckade inloggningsförsök. Har nu den Stockholmsbaserade IP-adressen av format xx.xxx.xxx.x (siffror) allså.

Vad kan man göra med denna "hackares" IP-adress? Kan man få fram mer information än att den är baserad i Stockholms län? Kan man till och med få fram bredbandsleverantör/adress/identitet? Bryr sig polisen om man vänder sig till dem?
Citera
2016-11-12, 22:19
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shrwugnsi
Hej. Någon person har försökt hacka min systers mejl. Kunde genom "senaste aktivitet" få fram att samma Stockholmsbaserade-IP hade försökt med ett hundratal misslyckade inloggningsförsök. Har nu den Stockholmsbaserade IP-adressen av format xx.xxx.xxx.x (siffror) allså.

Vad kan man göra med denna "hackares" IP-adress? Kan man få fram mer information än att den är baserad i Stockholms län? Kan man till och med få fram bredbandsleverantör/adress/identitet? Bryr sig polisen om man vänder sig till dem?


vild gissning... hackaren har använt sig av vpn och polisen kommer inte att bry sig det minsta om inloggningsförsök.
Citera
2016-11-12, 22:27
  #3
Medlem
UngeHerrProms avatar
http://www.ip-tracker.org/
Spåra den
Citera
2016-11-12, 22:43
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UngeHerrProm
http://www.ip-tracker.org/
Spåra den

IP:n som försökt sig ta in på mejlen tillhör Telia enligt ovanstående länk och är som tidigare nämnt baserad i Stockholm.

Verkar inte vara nån som tänkt på att använda VPN då? För varför skulle folk som upplåter sina IP som noder till VPN-nätverk använda sig av Telia?

Kan man gå vidare härifrån?
__________________
Senast redigerad av shrwugnsi 2016-11-12 kl. 22:47.
Citera
2016-11-12, 22:46
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UngeHerrProm
http://www.ip-tracker.org/
Spåra den
Citat:
Ursprungligen postat av shrwugnsi
IP:n som försökt sig ta in på mejlen tillhör Telia enligt ovanstående länk och är som tidigare nämnt baserad i Stockholm.

Verkar inte vara nån som tänkt på att använda VPN då? För varför skulle folk som upplåter sina IP som noder till VPN-nätverk använda sig av Telia?

Kan man gå vidare härifrån?
Lustigt, jag hamnar i Skåne men bor i Västsverige. Jag har ingen VPN eller så. Det står att jag har Telia men det har jag inte. Utan en leverantör som använder deras nät. Nej, jag tror inte att du hittar så mycket.
Citera
2016-11-12, 22:54
  #6
Medlem
nu försvarar jag inte "hackaren"... men det är väl egentligen ingenting som har hänt (förutom att det är störande att nån har försökt logga in på hennes mail)? du har ingenting att gå vidare med... det skulle ju lika gärna kunnat vara någon som har glömt och/eller skrev fel användarnamn. (chansen är väl liten, men du kan ju inte veta säkert)

vad vill du att polisen ska göra? lägga ner allt annat för "ett kanske försök till ett brott som de ändå aldrig gör nånting åt i vanliga fall"? va glad att hackaren inte lyckades. aktivera 2-step verification.
__________________
Senast redigerad av nilsotto 2016-11-12 kl. 23:13.
Citera
2016-11-13, 00:25
  #7
Medlem
Den där IP-sidan stämmer enligt mina egna erfarenheter inte alltid.
Citera
2016-11-13, 01:02
  #8
Medlem
UngeHerrProms avatar
Ring telia med ip adressen och fråga vart han bor
Citera
2021-08-05, 14:09
  #9
Medlem
Polisen bryr sig inte ett skit så länge inte du eller någon anann förlorat mycket pengar på det.
Datintrång på privatpersoner ger väl typ dagsböter på sin höjd också.
Citera
2021-08-05, 14:44
  #10
Medlem
Karlxiss avatar
Nästan roligt, tråden är 5 år gammal undrar om TS fortfarande behöver hjälp
Citera
2021-08-05, 17:38
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sergiorant
Polisen bryr sig inte ett skit så länge inte du eller någon anann förlorat mycket pengar på det.
Datintrång på privatpersoner ger väl typ dagsböter på sin höjd också.

Om samma intrång drabbas väldig många under lång tid så kan polisen bry sig till slut även om varje intrång orsakat väldig liten skada. Din polisanmälan kan också leda på längre sikt till att polisen få mer resurser. Politiker ser att det begå så här mycket brott så de kommer att satsa mer på poliser i framtiden. Det viktigaste med polisanmälan är att göra brottet synlig. Polisanmäler inte du så är det bara du och förövaren som känner till brottet. Det är som att du accepterar och säger ja till förövaren att begå brott mot dig. Det handlar också om principer. Om du inte tycker det är ok att någon begå brott mot dig så ska du polisanmäla!
Citera
2021-08-05, 17:43
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlxis
Nästan roligt, tråden är 5 år gammal undrar om TS fortfarande behöver hjälp

Förmodligen behöver han inte längre hjälp men hur har det gått för TS och vad hände med hackningsförsöket?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback