Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-12, 21:44
  #1
Medlem
Är det bara jag som tycker att det ör konstigt att folk inte är mer mindfucked/oroade om hur jävla konstigt rymd och tid egentligen är? Ja menar tänk på de. Tiden flyter på å vi kan inte stoppa de eller hindra det på något sätt. Kanske e bara e jag som borde sluta tänka på de, men det känns fegt imo, va tycker ni och vad har ni för tankar kring/ordningar kring rymd å tid?
Citera
2016-11-12, 21:52
  #2
Avstängd
MrMadoffs avatar
Tiden går saktare när du befinner dig i rymden också, tänk på det.
Citera
2016-11-12, 21:57
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TjackadSnigel
Är det bara jag som tycker att det ör konstigt att folk inte är mer mindfucked/oroade om hur jävla konstigt rymd och tid egentligen är? Ja menar tänk på de. Tiden flyter på å vi kan inte stoppa de eller hindra det på något sätt. Kanske e bara e jag som borde sluta tänka på de, men det känns fegt imo, va tycker ni och vad har ni för tankar kring/ordningar kring rymd å tid?

Vad jag förstått av den fysik jag läst, så är tiden förändringar i rummet. Man ska inte se tiden isolerat, utan det är kanske bra att tänka att det är förändringar som skapar tid. Och man kan se "tillbaka i tiden" genom att framställa en bild av världen som skedde ett antal förändringar sedan. Och samma sak i framtiden.

Detta kanske inte är rätt, jag är inte jätte insatt på detta ämne, men detta är min tolkning av det jag läst om ämnet i alla fall.
Citera
2016-11-12, 21:58
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Tiden går saktare när du befinner dig i rymden också, tänk på det.


Man har upptäckt att gravitationskraften påverkar tiden.
Citera
2016-11-12, 22:10
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TjackadSnigel
Är det bara jag som tycker att det ör konstigt att folk inte är mer mindfucked/oroade om hur jävla konstigt rymd och tid egentligen är? Ja menar tänk på de. Tiden flyter på å vi kan inte stoppa de eller hindra det på något sätt. Kanske e bara e jag som borde sluta tänka på de, men det känns fegt imo, va tycker ni och vad har ni för tankar kring/ordningar kring rymd å tid?

Jag kan också uppleva den här mindfucken om saker, som framstår väldigt abstrakta om man endast tänker på just den saken, som att den uppkom av sig själv. Jag tror att det är bra att undersöka det som kan vara relevant för det som mindfuckade en, för att man inte ska hamna i samma situation.
Citera
2016-11-13, 00:19
  #6
Medlem
Här är en riktig mindfuck:

Ljuset har ingen tid. Fotonen absorberas i samma ögonblick som
den uppstår även om den färdats miljarder ljusår.
Med andra ord har alla fotoner som uppstått redan nått fram tidsmässigt.
Citera
2016-11-13, 01:32
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alltigenomgod
Här är en riktig mindfuck:

Ljuset har ingen tid. Fotonen absorberas i samma ögonblick som
den uppstår även om den färdats miljarder ljusår.
Med andra ord har alla fotoner som uppstått redan nått fram tidsmässigt.

Det där med att fotonen absorberas i samma ögonblick som den uppstår får du nog utveckla lite, och visa källa.

Och själva förändringen av att fotonen har blivit utsänd och absorberad är en förändring i sig, så det blir ju tidsmässigt.
Citera
2016-11-13, 01:45
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alltigenomgod
Här är en riktig mindfuck:

Ljuset har ingen tid. Fotonen absorberas i samma ögonblick som
den uppstår även om den färdats miljarder ljusår.
Med andra ord har alla fotoner som uppstått redan nått fram tidsmässigt.

Nej sår de väll inte? Ljuset vi ser från tjärnar uppstod miljoner år sedan, å har då färdat i miljoner hit, så den har funnits under den tiden. Tills den absorberas å vår retina
Citera
2016-11-13, 11:40
  #9
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Tiden går saktare när du befinner dig i rymden också, tänk på det.
Nja, det är lite lätt tokigt att säga så. Just att man befinner sig i rymden är ju inte grejen. Tiden går saktare ju fortare man rör sig men den går även saktare ju starkare gravitationen är. I en stillastående rymdkapsel långt från närmsta himlakropp (alltså med minimal gravitation, mycket lägre än på jorden) skulle tiden gå fortare än på jorden. Nu är den gravitationella påverkan på tiden på jorden väldigt liten, vår gravitation är inte så himla stark så någon större skillnad att tala om blir det inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Klas987
Det där med att fotonen absorberas i samma ögonblick som den uppstår får du nog utveckla lite, och visa källa.

Och själva förändringen av att fotonen har blivit utsänd och absorberad är en förändring i sig, så det blir ju tidsmässigt.
Du känner väl till att tiden går saktare vid hög hastighet, tidsdilatationen ger ju att vid ljusets hastighet i vakuum, c så står faktiskt tiden stilla. Då fotoner rör sig med just denna hastighet (även i materia, man ska snarare se den lägre upplevda ljushastigheten i exempelvis glas som att fotonerna tar små skutt med hastigheten c och står däremellan stilla eller finns inte) så står tiden stilla för fotoner. För oss som yttre betraktare kan fotonerna vara många miljarder år gamla, att tid går olika fort för olika betraktare är ju hela grejen med relativitet.

Citat:
Ursprungligen postat av TjackadSnigel
Nej sår de väll inte? Ljuset vi ser från tjärnar uppstod miljoner år sedan, å har då färdat i miljoner hit, så den har funnits under den tiden. Tills den absorberas å vår retina
Vi kan inte se tjärnar som är mer än några km bort så där snackar vi kanske millisekundskalan för fotonerna att färdas från tjärnen till våra ögon. Sedan sänder ju normalt inte tjärnar ut något ljus utan det är ljus som reflekterats från någon stjärna, typiskt solen eller möjligen en lampa som någon kräftfiskare sänkt ned i vattnet.
Citera
2016-11-13, 14:34
  #10
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjackadSnigel
Va menar du bara dem sem är några km bort? Skulle de bara va de skulle vi va bort brunna länge
Sem
Läs minst en gång till lugnt och sakta vad det var jag skrev. Är det några ord du tvekar på vad de betyder så kolla vad de betyder så kan du slå upp dem exempelvis här: http://www2.svenskaakademien.se/sven...natet/ordlista Själv tyckte jag det var omöjligt att missuppfatta vad jag skrev men kanske inte då.

Försök även skriva lite bättre.
Citera
2016-11-13, 17:00
  #11
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Frågeställningen om rymd och tid hör inte hemma i astronomi och rymdfart.

I Fysik-forumet finns redan ett antal trådar om rymd och tid: https://www.flashback.org/sok/Rymd+tid?f=54 Vänligen använd någon av dom.

Denna tråd: Astronomi o rymdfart --> Papperskorgen

/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback