Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-11-12, 21:18
  #1
Medlem
Mia-Rovys avatar
När en rapport behandlats så tycker jag att medlemmarna borde få se när så skett.

Varför?
När en användare i en tråd skriver ett inlägg som vissa anser är off topic, och andra topic så kommer de som anser att det är off topic inte att våga svara.

Det kan också vara bra för den som rapporterat att veta. Kanske hade man fel och man behöver då inte fortsätta rapportera alla andra liknande inlägg i tråden.
Citera
2016-11-12, 23:01
  #2
Moderator
najass avatar
Man kan väl se det i och med att det inte står att "detta inlägg är rapporterat..." när man klickar på rp-knappen?

Iofs kan det ju ha rp:ats igen.

Menar du alltså någon form av information i inlägget av typen: "detta har bedömts att inte bryta mot regel 0.03"

Eller vad är det du har tänkt dig?

ÄR det verkligen ett så stort problem att det är något vi ska lägga tid på?
Citera
2016-11-13, 23:34
  #3
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Man kan väl se det i och med att det inte står att "detta inlägg är rapporterat..." när man klickar på rp-knappen?

Iofs kan det ju ha rp:ats igen.

Menar du alltså någon form av information i inlägget av typen: "detta har bedömts att inte bryta mot regel 0.03"

Eller vad är det du har tänkt dig?

ÄR det verkligen ett så stort problem att det är något vi ska lägga tid på?
Jag tror han menar att han menar inlägg som raderas för misstänkt regelbrott. Han skulle gärna vilja se om utfallet av dessa, om det blir fortsatt raderat och vad ett eventuellt straff skulle vara, eller om det har friats och blivit återställt.
Vilket skulle göra det tydligare för andra i tråden att se var gränsen går för vad som är tillåtet och vad som inte är det.

Som det är nu så kan ett inlägg försvinna, och ingen annan än mods och användaren som skrev inlägget vet varför det raderades och om det ledde till någon åtgärd eller inte, eller om det var ett större regelbrott som ledde till en omröstning och vad som hände därefter.

Inte en dålig tanke i sig, men samtidigt något som sätter mer fokus på regelbrott, verkliga såväl som misstänkta, istället för att fokusera på trådens ämne.
Om ett inlägg tas bort, oavsett om det sedan återställs, så är det ett tecken på att det antingen gick över gränsen eller låg tillräckligt nära för att bli misstänkt att vara över den gränsen.
Och man bör undvika även gränsfall, finns inget skäl till att pusha gränserna för att se exakt var de går. Så hårda är inte reglerna på FB.
Citera
2016-11-15, 15:36
  #4
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Jag tror han menar att han menar inlägg som raderas för misstänkt regelbrott. Han skulle gärna vilja se om utfallet av dessa, om det blir fortsatt raderat och vad ett eventuellt straff skulle vara, eller om det har friats och blivit återställt.
Vilket skulle göra det tydligare för andra i tråden att se var gränsen går för vad som är tillåtet och vad som inte är det.

Som det är nu så kan ett inlägg försvinna, och ingen annan än mods och användaren som skrev inlägget vet varför det raderades och om det ledde till någon åtgärd eller inte, eller om det var ett större regelbrott som ledde till en omröstning och vad som hände därefter.

Inte en dålig tanke i sig, men samtidigt något som sätter mer fokus på regelbrott, verkliga såväl som misstänkta, istället för att fokusera på trådens ämne.
Om ett inlägg tas bort, oavsett om det sedan återställs, så är det ett tecken på att det antingen gick över gränsen eller låg tillräckligt nära för att bli misstänkt att vara över den gränsen.
Och man bör undvika även gränsfall, finns inget skäl till att pusha gränserna för att se exakt var de går. Så hårda är inte reglerna på FB.
Jag som skriver mycket o ofta i en spydig ton åker självfallet på varningar ibland.
För mig är det ett problem med nivån o exakt vart det är när gränsen passeras.
Detta beror helt på moderatorernas egna nivå samt vilken forumdel man skriver i.

En lösning på detta vore att alla inlägg som fälls för ett regelbrott hamnar i en tråd liknande den där ni går ut med användares avstängningar. Då skulle man lätt kunna jämföra o därigenom veta vart nivån ligger.
Nu inser jag att detta inte skulle funka så länge vi inte har heltidsanställda moderatorer som arbetar i 5-skift.
Att jag ens nämnde detta är mest för att någon kanske sitter inne med en kod som gör att alla fällda inlägg automatiskt hamnar i en separat tråd.
Citera
2016-11-15, 15:40
  #5
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Man kan väl se det i och med att det inte står att "detta inlägg är rapporterat..." när man klickar på rp-knappen?

Iofs kan det ju ha rp:ats igen.

Menar du alltså någon form av information i inlägget av typen: "detta har bedömts att inte bryta mot regel 0.03"

Eller vad är det du har tänkt dig?

ÄR det verkligen ett så stort problem att det är något vi ska lägga tid på?

Det skulle absolut vara trevligt att veta ifall rapporterade inlägg har uppmärksammats av moderatorer, även om de kommit fram till att inlägget inte bryter mot någon regel, eller om de bara skitit totalt i rapporten.

Det finns ingen information alls om huruvida texten "detta inlägg är rapporterat..." försvinner efter rapporten har behandlats eller ej.
Och ifall det är så att den gör det så har jag sett trådar som varit rapporterade i åratal utan att rapporten behandlats.
Citera
2016-11-15, 15:43
  #6
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Jag som skriver mycket o ofta i en spydig ton åker självfallet på varningar ibland.
För mig är det ett problem med nivån o exakt vart det är när gränsen passeras.
Detta beror helt på moderatorernas egna nivå samt vilken forumdel man skriver i.

En lösning på detta vore att alla inlägg som fälls för ett regelbrott hamnar i en tråd liknande den där ni går ut med användares avstängningar. Då skulle man lätt kunna jämföra o därigenom veta vart nivån ligger.
Nu inser jag att detta inte skulle funka så länge vi inte har heltidsanställda moderatorer som arbetar i 5-skift.
Att jag ens nämnde detta är mest för att någon kanske sitter inne med en kod som gör att alla fällda inlägg automatiskt hamnar i en separat tråd.
Fast det fungerar inte eftersom en del borttagna inlägg är borttagna av ett skäl. Om något tas bort för t ex 1.06 så är det för att vi inte vill att det ska stå i ett inlägg på forumet.
Och sedan så är det ett problem med olika nivåer, det skiljer mellan olika underforum främst skulle jag tro, snarare än mellan enskilda moderatorer.
Däremot så skiljer det naturligtvis mellan enskilda moderatorer beroende på vilka forumdelar dessa är satta att modda i. Det viktiga är nivån är jämn inom forumdelarna snarare än att den är jämn mellan moderatorerna, av just det skälet och den orsaken.

Skälet till varningar är för övrigt att låta användarna veta var nivån ligger någonstans.
En varning ger inte upphov till några negativa konsekvenser i sig (annat än den där textrutan), utan det är först när man fått flertalet varningar som man riskerar en avstängning.
__________________
Senast redigerad av Jecke 2016-11-15 kl. 15:46.
Citera
2016-11-16, 18:01
  #7
Medlem
Disciplinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Man kan väl se det i och med att det inte står att "detta inlägg är rapporterat..." när man klickar på rp-knappen?
Vänta va? Är det verkligen tänkt att det ska fungera så här? Det skulle ju implicera att när jag rapporterar inlägg så dröjer det ibland månader innan de behandlas.
Citera
2016-11-16, 18:54
  #8
Moderator
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Vänta va? Är det verkligen tänkt att det ska fungera så här? Det skulle ju implicera att när jag rapporterar inlägg så dröjer det ibland månader innan de behandlas.

Ja, eller så har de RP:ats igen. Fast jag vet faktiskt inte om det funkar så.
Citera
2016-11-16, 19:47
  #9
Medlem
Disciplinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Ja, eller så har de RP:ats igen. Fast jag vet faktiskt inte om det funkar så.
Det skulle ju innebära att någon gräver flera sidor tillbaka i forumshistoriken och kontinuerligt rapporterar samma inlägg som mig, vilket känns mindre sannolikt.

Ärligt talat tror jag att ett sådant här system som TS nämner skulle hjälpa enormt. Om det är så att markeringen försvinner (vilket jag betvivlar) så skulle det ju innebära att moderatorerna inte behöver hantera rapporter av samma inlägg upprepade gånger. Om det inte är så så är det ju ett enormt hjälpmedel för oss användare att se om moderatorerna faktiskt har betraktat våra rapporter innan vi hör av oss och frågar varför allt är skit. Vi användare uppmanas ju gång efter annan att rapportera inlägg som bryter mot reglerna för att förbättra forumet, men tyvärr får man oftast noll återkoppling på sina rapporter vilket gör det svårt att veta om det är värt tiden överhuvudtaget.
Citera
2016-11-16, 20:18
  #10
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Vänta va? Är det verkligen tänkt att det ska fungera så här? Det skulle ju implicera att när jag rapporterar inlägg så dröjer det ibland månader innan de behandlas.

Jag uppmärksammade det här för några år sedan och har haft PM-konversation med mod som skulle kolla upp och återkomma, vilket inte skett trots påstötning.

Mitt exempel var att man RP:ar en tråd för 0.02 för att man tycker att den ligger fel. En tid senare märker man att RP:n åtgärdats och tråden flyttats. Kollar man så ser man dock fortfarande att tråden är anmäld för 0.02. Åtgärden släcks alltså inte.

Ovanstående är inget engångsfall, utan det har hänt oräkneligt antal gånger. Har mig veterligen aldrig sett en 0.02 släckas efter flytt.
Citera
2016-11-18, 17:43
  #11
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Ja, eller så har de RP:ats igen. Fast jag vet faktiskt inte om det funkar så.


Har du möjlighet att kolla upp det?
För förtroendet för mods samt viljan att rapportera uppenbara regelbrott sjunker ju minst sagt ifall moderatorer inte ens noterar rapporterade inlägg/trådar.

Detta inlägg rapporterades t.ex. för gissningsvis en dryg månad sedan, och det är omöjligt att veta om det (felaktigt) bedömts ej vara off topic eller om moderatorn helt enkelt skitit i rapporterna.
(FB) Etnisk mångfald i reklamen /rubrik ändrad, Mod


Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Jag uppmärksammade det här för några år sedan och har haft PM-konversation med mod som skulle kolla upp och återkomma, vilket inte skett trots påstötning.

Mitt exempel var att man RP:ar en tråd för 0.02 för att man tycker att den ligger fel. En tid senare märker man att RP:n åtgärdats och tråden flyttats. Kollar man så ser man dock fortfarande att tråden är anmäld för 0.02. Åtgärden släcks alltså inte.

Ovanstående är inget engångsfall, utan det har hänt oräkneligt antal gånger. Har mig veterligen aldrig sett en 0.02 släckas efter flytt.

Jag ska inte svära på det, men jag har för mig att jag har sett trådar som varit rapporterade för 0.02 som efter flytt inte längre visats som rapporterade.
Citera
2016-11-18, 19:42
  #12
Moderator
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Har du möjlighet att kolla upp det?
För förtroendet för mods samt viljan att rapportera uppenbara regelbrott sjunker ju minst sagt ifall moderatorer inte ens noterar rapporterade inlägg/trådar.

Detta inlägg rapporterades t.ex. för gissningsvis en dryg månad sedan, och det är omöjligt att veta om det (felaktigt) bedömts ej vara off topic eller om moderatorn helt enkelt skitit i rapporterna.
(FB) Etnisk mångfald i reklamen /rubrik ändrad, Mod....

Ska göra det, men det blir inte nu, jag sitter lite tjorvigt till
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback