Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-11-12, 15:32
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Varför är det ditt enda tips?
Är det för att du själv inte kan någonting om den typen av problem? Vad är då meningen att skriva i tråden?
Strul med MBR och/eller partitionstabeller är ett relativt vanligt problem och det finns många verktyg som kan vara till hjälp.

1 - TS börjar med "Hela mitt liv ligger på hdd med bilder filmer osv. " - Jag sorterar denna informationen som att det är viktigare att få fram infon än att det ska vara gratis.

2 - TS skriver mellan raderna i sin trådstart att han/hon inte behärskar datorer så bra själv - Anledningen till att jag gör den analysen är att TS valt att ha denna värdefulla info på en HD utan backup eller molntjänst.

Är du av annan åsikt ?
Citera
2016-11-12, 15:41
  #14
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
1 - TS börjar med "Hela mitt liv ligger på hdd med bilder filmer osv. " - Jag sorterar denna informationen som att det är viktigare att få fram infon än att det ska vara gratis.

2 - TS skriver mellan raderna i sin trådstart att han/hon inte behärskar datorer så bra själv - Anledningen till att jag gör den analysen är att TS valt att ha denna värdefulla info på en HD utan backup eller molntjänst.

Är du av annan åsikt ?

Ja, TS frågar efter hjälp och eventuellt ett gratis program som kan åtgärda problem med MBR.
Det tolkar jag som att det som efterfrågas är hjälp om hur hen ska göra för att själv lösa problemet. Inte om ett tips, dessutom synnerligen ospecificerat, om att låta "proffsen ta hand om det".
Du erbjöd inte ens information om var man finner dessa "proffs" eller eller huruvida du har egen erfarenhet av sådant.
Citera
2016-11-12, 15:46
  #15
Medlem
StigAllans avatar
Om det inte fungerar för dig så dra hem Hirens Boot CD, på den finns det hjälp att få.
Citera
2016-11-12, 15:47
  #16
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julienn25
Hela mitt liv ligger på hdd med bilder filmer osv.
Undvik då att fiffla själv med disken, varje grej du gör försvårar eller omöjliggör dataräddning från den.

Om datat är kritiskt, skicka in disken till IBAS. Det finns nog inget företag som har bättre odds att lyckas rädda datat från skadade diskar, men dom vet hur man tar betalt också. Bli inte förvånad om det börjar handla om femsiffriga belopp, men med lite tur blir det bara fyra siffror, det beror helt på vad som hänt med den och hur mycket du själv förstört i dina försök att själv läsa ut datat från den.

En kritisk disk som lagt av, den fifflar man helt enkelt inte med själv. Stäng av, lägg i en väl emballerad låda och skicka in. Är det inte värt de pengarna så var den nog inte så kritisk trots allt, isåfall, fortsätt fiffla med den och var beredd på att all data är permanent förlorad.
Citera
2016-11-12, 15:49
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Ja, TS frågar efter hjälp och eventuellt ett gratis program som kan åtgärda problem med MBR.
Det tolkar jag som att det som efterfrågas är hjälp om hur hen ska göra för att själv lösa problemet. Inte om ett tips, dessutom synnerligen ospecificerat, om att låta "proffsen ta hand om det".
Du erbjöd inte ens information om var man finner dessa "proffs" eller eller huruvida du har egen erfarenhet av sådant.

Du förstod mig och situationen helt rätt,

Jag har lyckats få upp HDD i utforskaren och ser rätt ut i diskhanteraren, jag kan navigera i mapparna men utforskaren krashar när jag öppnar upp filerna, något tips på vad jag mer kan göra?
Citera
2016-11-12, 15:51
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Undvik då att fiffla själv med disken, varje grej du gör försvårar eller omöjliggör dataräddning från den.

Om datat är kritiskt, skicka in disken till IBAS. Det finns nog inget företag som har bättre odds att lyckas rädda datat från skadade diskar, men dom vet hur man tar betalt också. Bli inte förvånad om det börjar handla om femsiffriga belopp, men med lite tur blir det bara fyra siffror, det beror helt på vad som hänt med den och hur mycket du själv förstört i dina försök att själv läsa ut datat från den.

En kritisk disk som lagt av, den fifflar man helt enkelt inte med själv. Stäng av, lägg i en väl emballerad låda och skicka in. Är det inte värt de pengarna så var den nog inte så kritisk trots allt, isåfall, fortsätt fiffla med den och var beredd på att all data är permanent förlorad.


Jag kan en hel del om datorer, dock är det här problemet helt nytt för mig. Min tidigare erfarenhet av strul säger bara att skicka in saker är dumt då man i 99% av fallen kan fixa det själv och gratis.
Citera
2016-11-12, 15:58
  #19
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julienn25
Du förstod mig och situationen helt rätt,

Jag har lyckats få upp HDD i utforskaren och ser rätt ut i diskhanteraren, jag kan navigera i mapparna men utforskaren krashar när jag öppnar upp filerna, något tips på vad jag mer kan göra?

Det var ett tag sen jag hade liknande problem själv så jag kan inte säga att jag har benhård koll på diskproblem.
Men i det läget hade jag antagligen kört något program för felsökning/analys av disken. Antingen tillverkarens egna program eller något på Ultimate Boot CD (aldrig använt Hirens Boot CD men verkar vara ett populärt alternativ och jag antar att de är förhållandevis likvärdiga).
Citera
2016-11-12, 16:32
  #20
Medlem
startade om datorn och nu är allt som det var precis innan jag skrev tråden
Citera
2016-11-12, 16:44
  #21
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julienn25
startade om datorn och nu är allt som det var precis innan jag skrev tråden

Hur gjorde du för att kunna se partitionerna i diskhanteraren?
Citera
2016-11-12, 17:16
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julienn25
startade om datorn och nu är allt som det var precis innan jag skrev tråden
Då hade du läget:
Citat:
Ursprungligen postat av julienn25
Har försökt i evigheter nu med att komma åt innehållet i en extern HDD 1TB WD elements.
Hela mitt liv ligger på hdd med bilder filmer osv.

Har laddat ner Active Partition Repair och den säger "MBR needs to be fixed", har prövat WDs alla verktyg, vissa ser inte ens hårddisken andra säger att det är inget fel på den.
...

Citat:
Undvik då att fiffla själv med disken, varje grej du gör försvårar eller omöjliggör dataräddning från den
Instämmer men med modifikation:
Undvik att fiffla med den krånglande disken, varje grej du gör kan försvåra eller omöjliggöra dataräddning från den!

Den "rätta" metoden liknar den forensiker använder:
  • Gör en "spegling"/klon av den krånglande disken SÅ SNABBT SOM MÖJLIGT, till en felfri disk på minst samma storlek som den disk (ev partition/volym) som innehåller det data som behöver "räddas".
  • Denna KLON är nu ditt nya original, och ska inte heller manipuleras!
  • Istället gör du så många nya kloner från denna, som antalet försök och verktyg du hittar som kan ge dig en chans att återvinna diskfiler.
  • Verktygen bör alltså inte appliceras i serie efter varandra, utan ALLA behöver få "första tjing" på att restaurera det felaktiga filsystemet.
  • VARENDA BOOT och alla andra försök, gör att filsystem/metadata blir mindre och mindre likt det där alla dina filer gick att komma åt.

(Verkar det krånglande filsystemet ligga på en disk med hårvaruproblem, så rekommenderas OpenSoure-verktyget DDrescue.)
__________________
Senast redigerad av iconicatab 2016-11-12 kl. 17:19.
Citera
2016-11-12, 17:16
  #23
Medlem
StigAllans avatar
Om detta händer fler gånger så kan disken vara på väg att lägga av.
Tycker att du ska investera i en till extern hårddisk och göra en backup för att vara säker.
Citera
2016-11-12, 17:28
  #24
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Då hade du läget:


Instämmer men med modifikation:
Undvik att fiffla med den krånglande disken, varje grej du gör kan försvåra eller omöjliggöra dataräddning från den!

Den "rätta" metoden liknar den forensiker använder:
  • Gör en "spegling"/klon av den krånglande disken SÅ SNABBT SOM MÖJLIGT, till en felfri disk på minst samma storlek som den disk (ev partition/volym) som innehåller det data som behöver "räddas".
  • Denna KLON är nu ditt nya original, och ska inte heller manipuleras!
  • Istället gör du så många nya kloner från denna, som antalet försök och verktyg du hittar som kan ge dig en chans att återvinna diskfiler.
  • Verktygen bör alltså inte appliceras i serie efter varandra, utan ALLA behöver få "första tjing" på att restaurera det felaktiga filsystemet.
  • VARENDA BOOT och alla andra försök, gör att filsystem/metadata blir mindre och mindre likt det där alla dina filer gick att komma åt.
(Verkar det krånglande filsystemet ligga på en disk med hårvaruproblem, så rekommenderas OpenSoure-verktyget DDrescue.)

Det ligger väl lite i vad du skriver, speciellt om det gäller hårdvarufel. Men ifall det är en fuckad partitionstabell eller liknande så kan det ju mycket väl gå att fixa själv rätt enkelt.
Beroende på vad det var på disken hade jag antagligen gett mig på att göra en hårdvarufelsökning ifall de vanliga metoderna för att fixa mbr/partitionstabell funkade, trots de risker som finns.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback