2016-11-12, 10:36
Medlem
Med risk för diverse påhopp, idiotförklaringar, moralpredikningar och annat jox så undrar jag som rubriken säger, finns det nånstans man kan låna mellan privatpersoner? japp jag har betanmärkningar, skulder och kommer säkert inte till himlen, men just nu behöver jag en tusenlapp för att klara mig fram tills på fredag då utgifterna vart högre än inkomsterna pga flytt och diverse. Får icke ta smslån och har inte direkt nåt jag vill/ kan sälja för en vecka heller! Självklart kan jag tänka mig betala ränta, men inga galna belopp, jag måste kunna betala tillbaka det också... så om man nu inte har maffiakontakter eller vill göra något kriminellt finns det nån option?
Citera
2016-11-12, 10:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av crallo
Med risk för diverse påhopp, idiotförklaringar, moralpredikningar och annat jox så undrar jag som rubriken säger, finns det nånstans man kan låna mellan privatpersoner? japp jag har betanmärkningar, skulder och kommer säkert inte till himlen, men just nu behöver jag en tusenlapp för att klara mig fram tills på fredag då utgifterna vart högre än inkomsterna pga flytt och diverse. Får icke ta smslån och har inte direkt nåt jag vill/ kan sälja för en vecka heller! Självklart kan jag tänka mig betala ränta, men inga galna belopp, jag måste kunna betala tillbaka det också... så om man nu inte har maffiakontakter eller vill göra något kriminellt finns det nån option?

Jag lever nog i en bubbla. Jag är förvånad att människor idag inte har en familj eller kompisar som hjälper till när man halkar.

Eller är det så att människor idag distanserar sig från varandra att man inte hjälper en kompis eller en familjemedlem som behöver hjälp.

Kanske du är ett hopplöst fall av människa som aldrig gör rätt för dig och därför är helt ensam.

Varför skulle då någon okänd hjälpa dig?
Citera
2016-11-12, 10:52
Medlem
Varför ska en okänd privatperson låna dig pengar och riskera att inte få tillbaka dem när inte bankerna vill göra det?

Skulle rekommendera dig att i första hand vända dig till föräldrar och syskon och funkar inte det så kompisar och bekanta?
Citera
2016-11-12, 11:02
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Får icke ta smslån och har inte direkt nåt jag vill/ kan sälja för en vecka heller! Självklart kan jag tänka mig betala ränta, men inga galna belopp, jag måste kunna betala tillbaka det också...
Det låter underligt att du inte vill sälja / panta något men har inga problem att tigga på ett forum
Varför behöver du 1000 kr bara för en vecka? Skall pengarna gå till annat än mat?

Känner du någon där du bor så hör om du kan låna ett par hundra mot pant t.ex mobil, tv m.m.
Gå och leta pantburkar, kolla på facebook i grupper som ibland skänker matkassar.
Har du något kvar att äta hemma?
Citera
2016-11-12, 11:03
Medlem
Erikons avatar
Småsummor kanske, under 500:- kan du nog få av släkt och vänner.
Citera
2016-11-12, 11:04
Medlem
Självklart är den första och största frågan, varför skulle någon låna ut pengar till en okänd med risk för att inte få tillbaka dem, vilket jag själv tänkte när jag skrev inlägget.
Jag kan inte på något sätt bevisa att jag inte är ett rötägg som lånat av alla jag känner och skitit i att betala tillbaka, dock hade jag själv, om jag var i den ekonomiska positionen, kunnat tänka mig att göra det, kanske för att jag är dum och blåögd och tror att oavsett ekonomisk status så finns en viss moral hos folk. ( detta låter nu som att jag hoppas på att det sitter någon därute som också är dum och blåögd, så missförstå mig rätt ;-) ) jag får inte låna av banker, jag känner ingen att låna av ( om de inte har pengar, om jag redan har skulder till alla, om jag är ensam och inte känner någon är inget jag kan bevisa ändå), jag behöver låna en vecka alternativt om det finns någon annan bra lösning jag inte tänkt på så är jag självklart tacksam för tips!
Citera
2016-11-12, 11:15
Medlem
Jag har alltså inget " enkelt" att sälja för en vecka, som jag inte skulle behöva igen ganska snart ( har inga direkt dyra grejer) och troligtvis inget som är så attraktivt att jag kan sälja det billigt och snabbt.
Jag vill heller inte tigga på ett forum, jag ville undersöka möjligheterna för ett lån i min situation, där jag betalar en skälig ränta för att ingen skall förlora på det.
Jag behöver pengar till mat och kollektivtrafik, ca 50 :- enkel resa x2/ dag i 4 dagar, samt ett besök på apoteket.
Citera
2016-11-12, 14:29
Medlem
SvartaBjorns avatar
Pantbanken.
Du har säkert något du kan avvara under en begränsad tid för att sedan lösa ut igen.
Vad det gäller apoteket (läkemedel på recept) har jag för mig att det går att delbetala - åtminstone gjorde det förr.

Lycka till!
Citera
2016-11-13, 10:07
Medlem
Vad kan man isåfall panta? Har ingen nyare mobil, ingen dator, en halvgammal tv, inget guld, har " normala" saker som man har hemma för övrigt men känns inte som det funkar att knalla dit med en påse innehållandes en pocketbok, en köksradio, en näve bestick å två blockljus :-) annars är pantbanken en kanongrej om man har nån guldkedja som buffert eller liknande!
Citera
2016-11-13, 12:05
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Vad kan man isåfall panta?
Vad menar du med halvgammal? Är det en ändå en platt-tv i okej skick så får du säkert några hundra, ev. mer om du orkar sälja på Blocket.
Samma sak med mobilen, är det en gammal kontantkortsmobil av billigaste sorten liknande denna: http://www.webhallen.com/se-sv/mobil...l=external:ref eller var den rätt bra när du köpte den?

Har du möjlighet att tjuvåka på kollektivtrafiken eller cykla / samåka?
Mediciner får vänta om det inte är väldigt viktigt och mat kan du inte vara kräsen med.
Citera
2016-11-13, 12:51
Medlem
Mobilen är några år...det är en smartphone men säljer jag den kan jag varken ringa eller nå internet öht...vilket man i princip måste kunna idag...iaf under en hel vecka. kan iofs nå internet på biblioteket men behöver kunna ringa och bli nådd, kanske en lyx men det känns nödvändigt.
Tjuvåka en vecka är dömt att misslyckas, det är för långt för att de inte ska hinna gå igenom hela tåget och skulle jag åka dit skulle jag ha ytterligare minst 1200 att betala extra sedan. Tvn kan jag testa att lägga ut på blocket faktiskt, att tjuvåka med den på tåget till pantbanken känns...inte heller som ett bra alternativ ;-)
Tack för svar och tips!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in